שתף קטע נבחר

ויצרנית הרכב הכי ירוקה היא...

מחקר שנערך עבור הפדרציה האירופית לתחבורה וסביבה, דירג את יצרניות הרכב השונות לפי מידת הזיהום הממוצעת של מכוניותיהן. הכי ירוקה: פיז'ו. הכי מזהמות: הגרמניות

אמור לי מי ייצר את המכונית שלך, ואומר לך כמה אתה מזהם את הסביבה. מאז הפך נושא איכות הסביבה לעניין הלוהט של תעשיית הרכב, ובעיקר בשנתיים האחרונות, מכריזות יצרניות רבות על עצמו כי הן מאד-מאד משתדלות לשמור על הסביבה. אם לשפוט לפי מודעות בתקשורת, נראה כי העיסוק בפליטת מזהמים הותיר אפילו את נושא הבטיחות מאחור.

 

אבל מעבר לעובדה שמדובר ללא ספק בכיוון המושפע באופן ניכר ממחלקות השיווק שמנסות לקלוע לטעם הקהל, כדאי פעם אחת ולתמיד גם לגלות מי באמת עושה, ומי סתם מפזרת הבטחות שווא.

 

התשובה לפניכם: מחקר שנערך עבור הפדרציה האירופית לתחבורה וסביבה, והתבסס על חישוב ממוצע פליטת פחמן דו-חמצני (CO2) עבור כל דגמי המכוניות החדשות ששיווקה כל יצרנית באירופה ב-2006, קבע כי PSA (פיז'ו-סיטרואן) היא יצרנית הרכב ה"ירוקה" באירופה. הממוצע של הצרפתיות התגלה כנמוך מכל היריבות: 142 גרם פחמן דו-חמצני לק"מ.


פיז'ו. הכי ירוקה

 

במקום השני בדירוג הירוק ניצבת קבוצת פיאט - יצרנית פיאט, אלפא רומיאו ולנצ'יה - עם ממוצע של 144 גרם פחמן דו-חמצני לק"מ. אגב, ב-2005 דורגה פיאט במקום הראשון מבין יצרניות הרכב. ראוי לציין שפיז'ו-סיטרואן ופיאט נהנות מכך שמרבית הדגמים שהן מייצרות קטנים וקלים באופן יחסי, פועל יוצא של התאמה לשימוש עירוני בעיקר - עובדה התורמת לצריכת דלק ופליטת מזהמים מופחתת.

 

מעט מאחור, במקום השלישי, ניצבת יצרנית צרפתית נוספת הנהנית ממגוון מכוניות קטנות וקלות: רנו השיגה ממוצע של 147 גרם לק"מ. וטויוטה, חלוצת הנעת הכלאיים המשלבת מנוע חשמלי ומנוע בנזין? זו רושמת ממוצע של 153 גרם לק"מ, ומסתפקת במקום הרביעי בלבד. את החמישייה מובילה סוגרת הונדה, עם ממוצע של 154 גרם לק"מ. ראוי לציין כי גם הונדה מציעה הנעת כלאיים, בגרסה ההיברידית של הסיוויק המשפחתית.


מרצדס. הגרמניות בתחתית

 

שלא במפתיע, בתחתית הטבלה ניצבות יצרניות היוקרה הגרמניות: מכוניות הפאר שהן מייצרות סובלות ממנועים גדולים יחסית ומשקל עצמי גבוה, התורם לצריכת דלק מוגברת ופליטה מוגברת של מזהמים. במקום האחרון בטבלה ניצבת דיימלר-קרייזלר - יצרנית מרצדס, סמארט, קרייזלר, דודג' וג'יפ - עם ממוצע של 188 גרם לק"מ. יש לציין כי דיימלר-קרייזלר -
ממוצע פליטת CO2, גרם לק"מ
1. פיז'ו-סיטרואן 142
2. קונצרן פיאט 144
3. רנו 147
4. טויוטה 153
5. הונדה 154
6. ג'נרל מוטורס 157
7. פורד 162
8. סוזוקי 166
9. קבוצת פולקסווגן 166
10. יונדאי 167
11. ניסאן 168
12. מאזדה 173
13. ב.מ.וו-מיני 184
14. דיימלר-קרייזלר 188

שלאחר מכירת קרייזלר נקראת כיום דיימלר - היא אחת מיצרניות הרכב היחידות שרשמו עלייה בממוצע פליטת ה-CO2.

 

מצבה של ב.מ.וו מעט טוב יותר: היצרנית הבווארית רשמה ממוצע של 184 גרם לק"מ, שיפור של 2.5% לעומת 2005. יש לציין כי הנתון של ב.מ.וו כולל גם את המותג מיני, שללא ספק השפיע באופן חיובי על התוצאה.

 

מעט מעל ב.מ.וו ומרצדס ניצבת מלכת המכירות של שוק הרכב הישראלי: מאזדה השיגה ממוצע גבוה של 173 גרם לק"מ. עם זאת, מדובר בשיפור של 2% לעומת הממוצע שרשמה היצרנית היפנית ב-2005.

 

אליפות העולם 

בחלוקה על-פי ארצות מוצא, מובילות צרפת ואיטליה, עם ממוצע של 144 גרם לק"מ. היפנים מגיעים למקום השני, עם ממוצע של 161 גרם לק"מ, ואילו הגרמנים מוצאים את עצמם במקום האחרון, עם ממוצע של 173 גרם לק"מ.

 

בפדרציה האירופית לתחבורה וסביבה, ארגון המקדם תחבורה בת-קיימא, לא ממש אוהבים את ההישגים של תעשיית הרכב הגרמנית. "המהנדסים הגרמנים המצוינים צריכים להתמקד בייצור מכוניות קלות וחסכוניות יותר", אומר יוס דינגס, מנכ"ל הארגון, "למרבה הצער, בהסתמך על ההתפתחויות האחרונות, נראה שהם בעיקר רוצים לבנות מכוניות כבדות וגדולות יותר, שצורכות יותר דלק - ואלה מכוניות שפשוט לא שייכות למאה ה-21".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים