ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בישראייר
דיילי החברה מתקוממים על תנאי עבודתם: טוענים כי הם עובדים יותר מ-24 שעות ברציפות, אינם מקבלים שכר על המתנה לטיסות וישנים על רצפת המטוס בעת טיסות ממושכות; דורשים שהחברה תחתום אתם על הסכם קיבוצי שישפר את תנאי עבודתם
ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה לדיילי האוויר של חברת ישראייר. משמעות ההכרזה היא שהדיילים יוכלו לבצע עיצומים ושביתות בחברה בעוד שבועיים, ואף להשבית כליל את טיסותיה.
עובדי ישראייר לא היו מאוגדים בעבר, אך לפני שנתיים קם בחברה ועד עובדים הדורש מהנהלת החברה לחתום על הסכם עבודה קיבוצי שישפר את תנאי עבודתם. בהסתדרות אומרים כי בחודשים האחרונים הצטרפו אליה 65 מתוך 85 דיילי החברה וכי לפי החוק, יותר משליש מהדיילים, ולכן היא זכאית לייצג אותם ולנהל בשמם משא ומתן על הסכם עבודה קיבוצי.
הדיילים טוענים כי החברה מעסיקה אותם בתנאי עבודה גרועים. לטענתם, הם אינם מקבלים שכר על השעות הארוכות שבהם הם ממתינים לטיסות, בעיקר במקרים של עיכוב טיסות, כיוון ששכרם מחושב לפי זמן הטיסה בלבד, ולכן יש משמרות שבהן שכרם מגיע לפחות משכר המינימום. עוד טוענים הדיילים כי הם מממנים מכיסם 1,750 שקלים על ההכשרה שהם מקבלים לקראת עבודתם, וזאת, לכאורה, בניגוד לחוק ולתקדימים משפטיים דומים לגבי דיילים בחברות אחרות.
עוד טוענים הדיילים כי לעתים הם עובדים 24 שעות ברציפות ללא מנוחה. לטענתם, הם ישנים בטיסות ארוכות על ריצפת המטוס כיוון שהחברה אינה מקצה להם מספיק כיסאות למנוחה, ואלה שמוקצים להם נמצאים מול פתח השירותים. בזמן שהייתם בחו"ל הם לנים, לטענתם, במלונות רועשים ולא בטיחותיים.
"ההנהלה לא מוכנה לחתום אתנו על הסכם קיבוצי ומתעקשת להמשיך להעסיק אותנו בחוזים אישיים", אומרת יו"ר ועד הדיילים שקם בחברה. "גם אם יציעו תנאים טובים יותר לעובד כזה או אחר, ההעסקה שלנו תמשיך להיות תלויה בשרירות לבה של ההנהלה ולא כדאי לנו להמשיך כך. מנכ"ל החברה, ישראל בן-חיים, נפגש עם חברי הוועד ושמע את טענותינו, אך לא הבטיח שום דבר לשינוי המצב. אנחנו רוצים שהחברה תצליח אבל לא על הגב שלנו, וישאראייר היא חברה רווחית שיכולה להרשות לעצמה לשפר את תנאינו. עם זאת, שביתה היא מבחינתנו נשק אחרון ואנחנו מקווים שלא להשתמש בה".
"העסקתם של הדיילים גובלת בהשפלה", מוסיף מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי. "החברה מנצלת את תום ליבם וחריצותם של עובדים צעירים שלא הבינו עד כה כמה נוצלו. אני קורא להנהלת החברה לעגן את זכויות העובדים בהסכם קיבוצי ראוי כפי שקיים בחברות תעופה אחרות. ההסתדרות רואה בעובדים אלו את יסוד קיומה של ההסתדרות ותפעל למענם בכל האמצעים העומדים לרשותה".
מהנהלת ישראל נמסר בתגובה: "ישראייר מעסיקה כ–600 עובדים. מערכת יחסי העבודה בחברה היא טובה מאוד ומבוססת מזה שנים על שיתוף פעולה הדדי. עם זאת, החברה הודיעה לנציגות דיילי האוויר כי היא נכונה לקיים עימם באופן מיידי פגישות עבודה בנוגע לתנאי העסקתם לקראת שנת העבודה העומדת בפתח".
ישראייר שייכת לקבוצת התיירות גנדן שבשליטת נוחי דנקנר.
ההסתדרות מחפשת עובדים צעירים
התאגדותם של דיילי ישראייר היא חלק מ"טרנד" חדש שמובילה ההסתדרות בקרב עובדים צעירים במגזר הפרטי. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הבטיח עם כניסתו לתפקידו "לגייס מיליון עובדים מהמגזר הפרטי". עיני טרם עמד בהבטחתו, אך בזמן האחרון קמים לא מעט ועדי עובדים בחברות פרטיות, כמו בתי קפה, חנויות, וחברות כוח אדם. בין השאר, הובילו הוועדים החדשים הללו למאבקים המתוקשרים שאירעו לאחרונה בבתי הקפה קופי בין ועלית קופי בתל-אביב.