שתף קטע נבחר

בר-און למורים: אין כסף בלי רפורמה

"הסכם קיבוצי יוביל להתרסקות המשק", הזהיר שר האוצר בכנסת, בדיון על השביתה האינסופית במערכת החינוך. הוא התחייב לתוספת שכר של 26% למורי התיכונים, אבל דרש "שגם הצד השני ייתן"

"אנחנו יודעים שיש בעיה בתנאי העבודה של המורים ומתחייבים לתוספת שכר", אומר היום (ג'), ביום ה-35 לשביתת המורים בבתי-הספר התיכונים, שר האוצר. עם זאת, בדיון על השביתה האינסופית בוועדת החינוך של הכנסת, הזהיר רוני בר-און: הסכם שכר קיבוצי עם המורים "יפתח פתח מסוכן ויוביל להתרסקות במשק".          

 

יו"ר ועדת החינוך, מיכאל מלכיאור, פתח את הדיון בהצביעו על תחושה קשה של כישלון, כאשר התלמידים "נהנים" מחופש גדול בעיצומו של הסתיו. מיד אחריו דיבר שר האוצר, ששאל את שרת החינוך, הח"כים וגם נציגי המורים, שהגיעו לדיון "על מה המתקפה לכאורה על משרד האוצר ואולי גם על משרד החינוך?".

 

לטענתו, "ממשלת אולמרט מיד עם הקמתה הניפה את דגל החינוך. כשהבאנו את התוכנית לא הייתה שביתה, היה משבר מתמשך אבל לא עמדנו באיום שביתה. שמנו את הכסף. והיום יש שביתה כשהכסף מונח על השולחן. הכסף הזה שאנחנו שמים היום בתוך חמש שנים הוא כסף תוספתי מעבר לגידול - זה כסף שנוסף כל שנה לתקציב כדי לשמר את רמת השירותים".

 

"הממשלה - ואני אומר זאת באחריות מוחלטת - החליטה לתת עדיפות לחינוך מתוך הכרה בהון האנושי", המשיך בר-און, וציין כי ההוצאה על החינוך בישראל היא אחוז מהתוצר - "מהגבוהות בעולם". הוא התחייב לתוספת של 26% לשכר המורים, והצהיר: "השכר לא יהווה מכשול. אנחנו מתחייבים לתוספות שכר, עשינו את ביסודי ואנחנו נשמח לעשות את זה בעל-יסודי. הצהרנו שהממשלה רוצה בצמצום מספר התלמידים בכיתות, והיא תעשה תוכנית רב-שנתית כדי להגיע לכך".  

 

בנימה אישית, הוסיף שר האוצר: "אני רוחש כבוד לארגוני עובדים, ובוודאי כאשר מדובר על עובד שאני אישית הפקדתי בידיו את היקר ביותר, ילדיי. אנחנו מכבדים את המורים ורוצים להיות איתם בהסכמה, אבל זה לא יכול להיות בהסכמי שכר. אני אעמוד ככל יכולתי נגד התופעות הפופוליסטיות האלה".

 

"שגם הצד השני ייתן"

"ההוצאה הלאומית לחינוך בישראל - אחוז מהתוצר - היא מן הגבוהות בעולם", הזכיר בר-און, "אבל הכסף משום מה לא מתגלגל לתלמיד. איפה הכסף הולך לאיבוד בדרך? האם אנחנו לא צודקים שאנחנו - תמורת הכסף הגדול שאנחנו נותנים לחינוך - האם אנחנו לא יכולים לדרוש את מה שאנחנו דורשים ברפורמה? האם אנחנו לא יכולים לבקש לתמרץ את המצטיינים? האם אנחנו לא יכולים לדרוש תוספת של שעות פרטניות? להעצים את המנהלים?"

 

בפנייה למורים, סיכם השר: "אנחנו נותנים - ומבקשים שגם הצד השני ייתן. אני לא רוצה לנהל את המשא-ומתן בתקשורת. אני כסף בלי רפורמה לא אתן, היינו כבר בסרט הזה. זה לזרוק את הכסף ולתת למורים הישג לטווח קצר ביותר".

 

אחריו דיבר יו"ר ארגון המורים, רן ארז, שאמר כי "אנחנו רוצים רפורמה שיש בה שינוי ערכי ומעמדי ומבני של כל מה שאנחנו מכירים במערכת החינוך וזה לא פשוט". לדבריו, מלים יפות בעיתון ופה בכנסת זה עדיין לא הסכם. אם לא יהיה הסכם קיבוצי לא נוכל להתפשר". ארז מתח ביקורת על התנהלות חברי הכנסת ואמר להם: "אם אתם חושבים שזה כל כך חשוב, איפה הייתם שנה וחצי?".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אנחנו נותנים - מה איתכם? בר-און בכנסת
צילום: ערוץ הכנסת
תחושה של כישלון: תמיר ומלכיאור
צילום: ערוץ הכנסת
מומלצים