שתף קטע נבחר

בגלל הסופה: מטוס תובלה סטה לשטח האווירי של צה"ל

מזג האוויר הקשה גרם למטוס תובלה רוסי לסטות מנתיבו, ולהמשיך דרומה לכיוון בסיס חיל האוויר תל נוף. פקח של נתב"ג זיהה את הסטייה, הזהיר את חיל האוויר על אירוע הבטיחות, ואלו הקפידו על מרחק בטוח

מטוס מטען רוסי שהמריא במזג אוויר הקשה התקרב הבוקר (יום ג') באופן הנוגד את הנהלים לבסיס חיל האוויר תל-נוף, ונכנס לשטח אווירי של צה"ל. דובר משרד התחבורה, סיפר כי תוך כדי פנייה דרומית-מערבית המשיך המטוס יותר מדי דרומה והתקרב לבסיס.

 

הארוע התרחש בשעות הבוקר ופקח הטיסה בנתב"ג שעקב אחר המטוס הרוסי הוא שהתריע למגדל הפיקוח בבסיס חיל האוויר. בתל נוף עקבו אחר תנועת המטוס הרוסי וזה המשיך לאחר כמה דקות במסלולו המקורי. האירוע כולו נחקר ונבדק.

 

גורם בנמל התעופה בן גוריון הסביר על האירוע: "הטייס הרוסי קיבל אישור המראה,

 וראה על המכ"ם שלו תמונת מזג אוויר לא טובה. טבעי שהוא יבקש לסטות כדי לעקוף את הסערה. הבעיה היא שהמרחב האווירי די מצומצם, וכשהוא פנה דרומה הוא נכנס לשטח האווירי של צה"ל. אנחנו עדכנו את חיל האוויר על כך שהמטוס האזרחי נכנס לתחום שלהם, ואמרנו להם שישימו לב לגבי התנועה שלו".

 

עוד מסביר אותו גורם: "ניסינו לתת למטוס הוראות שלא לעלות לגובה מסויים, אבל התקשורת איתו הייתה די בעייתית. בסופו של דבר מטוסי חיל האוויר ראו אותו דרך המכ"מים שלהם וכיוונו את המטוסים שלהם לפי תנועת המטוס הרוסי. אי אפשר להאשים את הטייס שביקש בסך הכל לסטות מאזור הסופה, ומצד שני יש בעיה שהמרחב האווירי הוא די מצומצם. בסך הכל אנחנו אמורים לשמור על מרחק ממטוס שכזה של 5 מייל ובמקרה הזה המרחק היה בין 4 עד 3 מייל".

 

גורמים בצה"ל מסרו כי דיווח בנושא הועבר ממגדל הפיקוח בנתב"ג למגדל הפיקוח הצבאי ובאותו רגע בוצע "נוהל הפרדת גבהים" כדי להמנע מתאונה אווירית. הגורמים מציינים כי בשום שלב לא נשקפה סכנת התנגשות בעת האירוע, כמו כן לאור העובדה כי כי המטוס יצא מתוך השטח האווירי הצבאי, לא הוזנקו לעברו כל מטוסי קרב.

 

בהכנת הידיעה השתתפו אלי סניור, טל רבינובסקי וחנן גרינברג
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה
צילום: חגי אהרון
מומלצים