האם צפייה ביקום מקרבת את סופו?

אסטרונומים אולי ללא יודעין החישו את קץ היקום פשוט באמצעות צפיה בו, כך עולה בדו"ח המתפרסם בסוף השבוע בכתב העת New Scientist

האם אנחנו מאיצים את סופו של היקום באמצעות צפיה בו? כך טוענים פיזיקאים הסבורים כי אנו עושים זאת מבלי להתכוון באמצעות צפייה באנרגיה האפלה, אשר על פי הסברה, היא הגורם להאצת התפשטות היקום.

לורנס קראוס מאוניברסיטת Case Western Reserve בקליבלנד אוהיו, ועמיתו ג'יימס דנט, טוענים כי באמצעות התצפית שנעשתה ב-1998, אנו עלולים לגרום ליקום לסגת למצב מוקדם יותר ולקרב בכך את קצו. "מפליא כמה שזה נראה, הגילוי של האנרגיה האפלה עלול להקטין את תוחלת החיים של היקום", אמר קראוס.

החוקרים הגיעו למסקנה באמצעות חישוב התפתחות מצב האנרגיה של היקום. שני הפיזיקאים תוקפים את התפישה לפיה היקום, שנוצר לפני 13.7 מיליארד שנים ב"מפץ הגדול" יחיה לנצח. למעשה, היקום נמצא במצב עדין, הם אומרים. עד לאחרונה, הדעה המקובלת היתה שהאנרגיה ששוחררה במפץ הגדול התרחשה כאשר "ריק כוזב" – בועה של אנרגיה חזקה הדוחה את הכבידה נשברה לתוך הריק ה"רגיל" שבו מאזן האנרגיה הוא אפס.

ואולם עדויות מהשנים האחרונות מציבות סימן שאלה על דעה זו. ראשית, קוסמולוגים גילו כי היקום מתפשט. ולאחר מכן, הם מאמינים כי אנרגיה שעדיין לא התגלתה, המכונה "אנרגיה אפלה" מתפשטת ביקום.

האפקט הקוונטי משנה את התמונה

לפי קו מחשבה זה, האנרגיה האפלה היא תוצאה של המפץ הגדול והיא מאיצה את התפשטות היקום. אם כך, היקום אינו במצב של ריק בעל מאזן אנרגיה אפס אלא פשוט עוד ריק מדומה, שעלול להרקיב שוב בלא התרעה - דבר שיהיו לו השלכות הרות אסון.

"האנרגיה שתתפרץ במקרה כזה עלולה להרוס כל דבר ביקום" ולהשאיר אותו נקי" אומר קראוס. החדשות הטובות הן: "ככל שהיקום ישרוד זמן רב יותר, כך הסיכויים גדולים יותר שהוא יתבגר ויתייצב. "אנו נמצאים רק מעט לאחר נקודת המפנה".

החדשות הרעות: האפקט הקוונטי, הגורם המוזר של הפיסיקה הקובע שכאשר אנו צופים או מודים משהו, אנחנו משחררים מתג. קראוס ודנט מצביעים על מדידות האור מסופרנובה ב-1998 שסיפקו את העדויות הראשונות לקיומה של האנרגיה האפלה.

מדידות אלה עשויות להאיץ את שעון הרקבון של ה"ריק המדומה" בחזרה לאפס, הרבה לפני נקודת המפנה ובחזרה למצב שבו הרקבון הקטסטרופי היה גדול מאשר היום" אומרים דנט וקראוס. "יתכן שחיסלנו את האפשרות שהיקום ישרוד לנצח ובמקום זאת גרמנו לו להתרקב." לטענתם, אסטרופיזיקאים אחרים מערערים על קביעה זו ומרגיעים כי "העובדה שאנחנו עדיין כאן, פירושה שהדבר לא יכול היה להתרחש".

עוד ב"ידען"