שתף קטע נבחר
צילום: ablestock

מי הוא מורה מצוין?

מורה טוב הוא לא סט של ציונים, ואל לנו להתבלבל בין המושגים "חינוך" ו"הישג". הצלחה במבחנים בינלאומיים אסור לה שתהיה המדד היחידי להצטיינותו של מורה

בימי השביתה הארוכים יש לי עיסוק חדש: במסגרת המאבק למען החינוך, אני מקפידה לקרוא כתבות הקשורות לנושא. כך פגשתי דיווח על מחקר שמצא כי איכות החינוך לא תשתפר על-ידי מתן כסף לכיס המורים, ואף לא ברפורמה כזו או אחרת, אלא רק באמצעות העלאת איכות המורים. המחקר מציין כי המדינות המובילות במבחנים הבינלאומיים הן אלו שבהן המורים הם ממצטייני האקדמיה.

 

ואני מתקוממת: מורה טוב הוא לא סט של ציונים, ואל לנו להתבלבל בין המושגים "חינוך" ו"הישג". כולנו רוצים הישגים גבוהים במבחנים הבינלאומיים, אך לצערנו מורה שהיה בין המצטיינים בכיתתו באקדמיה לא בהכרח יהיה כזה שמסוגל להביא את התלמידים להישגים. הסיבה פשוטה מאוד: קיים פער עצום בין ידע אישי, רב ככל שיהיה, לבין היכולת להעביר אותו לתלמידים, שנדרשים ללמוד נושא מסוים מאפס. אסור שציונים גבוהים במבחנים בינלאומיים יהיו המדד היחידי לעשיית המורה.

 

מורה טוב הוא איש חינוך, וככזה עליו להיות בעל קשת מגוונת של תכונות, מעבר למצוינות לימודית, ושליטה מעולה בתחום דעת כלשהו. מורה שהוא גם איש חינוך חייב להיות אוהב אדם, סבלני, סובלני, בעל רגישות גבוהה לסביבה ושליטה עצמית, עליו להיות אדם מוסרי, בעל יכולת לקבל החלטות ברגע ועוד תכונות רבות אחרות.

 

הטענה לפיה רק איכות המורים הירודה הובילה אותנו לתחתית הטבלה של המבחנים הבינלאומיים היא טענה מגוחכת. לעולם, בסיטואציות מורכבות, התשובות אינן כה פשטניות. הרבה מאוד גורמים הביאו אותנו לשם, וחלקם נידונו במסגרת טור זה בעבר. כולנו רוצים מורים טובים. סליחה, כולנו רוצים מערכת שיש בה רק מורים מעולים. מעולים כאנשי חינוך, ולא רק מעולים מבחינה אקדמית.

 

קחו לדוגמה את חברי הטוב, אותו הכרתי במסגרת הלימודים לתעודת הוראה. הוא גמר תואר ראשון בגיאוגרפיה. לא בהצטיינות, אלא בהצלחה ממוצעת. אה, כמעט שכחתי, הוא גם לקוי למידה (זה אומר שפה ושם מתפלקת לו איזו שגיאת כתיב על הלוח). האם מכך עלינו להסיק כי הסיכוי שלו להיות מורה טוב הוא קלוש? בואו תשמעו עוד קצת על החבר שלי. הוא גדל באחת מתנועות הנוער הגדולות בישראל, ועסק בחינוך במסגרת התנועה במשך כל שנות התבגרותו ובגרותו. הוא מכור לאיכות הסביבה. הוא בעל תודעה חברתית מהגבוהות שראיתי. הוא רהוט וסוחף. הוא אוהב את הנוער, והוא בחר בהוראה מתוך תחושת שליחות אמיתית.

 

ואני רוצה שהוא יהיה המורה של הילדים שלי. הוא, עם ממוצע ציונים שמונים בתואר הראשון, ועם כל האיכויות האישיות והאנושיות שלו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים