שתף קטע נבחר

מבחן בינ"ל: תלמידי ישראל במקום ה-31 בקריאה

מבחן ה-PIRLS בדק את יכולות הקריאה של תלמידי כיתות ד' ב-45 מדינות ומחוזות. תלמידי ישראל הגיעו למקום ה-31. בראש הרשימה רוסיה והונג-קונג, בתחתית - כווית, מרוקו ודרום אפריקה. התוצאות חושפות פער גדול במיוחד בין התלמידים במגזר היהודי לחבריהם במגזר הערבי. וגם: הבנות השיגו ציונים גבוהים יותר מהבנים

שוב ישראל בתחתית הרשימה. מנתוני מבחני מחקר בינלאומיים בתחום החינוך משנת 2006, נמצא כי ישראל מדורגת במקום ה-31 ביכולות הקריאה של תלמידי כיתות ד' מתוך 45 מדינות ומחוזות שהשתתפו במחקר. תוצאות הבחינה משקפות פער גדול במיוחד בהישגי התלמידים במגזר היהודי ובמגזר הערבי.

 

המבחן השנתי, המכונה PIRLS, בדק את הישגי התלמידים בכיתות ד' באוריינות קריאה ובשפת האם.

תלמידי ישראל השיגו את המקום ה-27 באוריינות קריאה, מתוך 40 המדינות. בשקלול המחוזות שנבדקו - ישראל אף דורגה במקום נמוך יותר, ה-31.

 

בתחום הקריאה לצורך "התנסות ספרותית" הגיעו תלמידי ישראל למקום ה-30 מתוך 45 מדינות ומחוזות. בתחום "קריאה לשם רכישת מידע" - הגיעה ישראל למקום ה-32 מתוך 45 מדינות ומחוזות.

 

המבחנים בישראל נערכו בשתי שפות, עברית וערבית, לשני מגזרי האוכלוסייה בהתאמה. המבחן נבנה על ידי הארגון הבינלאומי IEA ותורגם בישראל לשתי שפות ההוראה. התלמידים שנבחנו התבקשו לקרוא שני קטעים כתובים ולהשיב על סדרת שאלות נלוות וכן על שאלון עמדות כלפיי קריאה והרגלי קריאה.

 

בישראל השתתפו 3,908 תלמידי כיתות ד' מ-149 בתי ספר. במבחן לא השתתפו תלמידי החינוך המיוחד ותלמידים מבתי הספר במגזר החרדי. הציון הממוצע של דוברי העברית בבחינה היה גבוה יותר מממוצע ההישגים של דוברי הערבית בבחינה. בעוד דוברי העברית הגיעו למקום ה-11, הרי שממוצע דוברי הערבית הוא במקום ה-40.

 

בראש: רוסיה והונג קונג. בתחתית: דרום אפריקה

אלה המדינות המובילות את הרשימה, בסדר יורד: רוסיה, הונג קונג, קנדה (מחוז אלברטה), סינגפור, קנדה (קולומביה הבריטית), לוקסמבורג, קנדה (אונטריו), איטליה. ישראל השיגה מקומות גבוהים יותר ממולדובה, בלגיה הצרפתית, רומניה, איראן, קטאר, כווית ומרוקו. אל המקום האחרון ברשימה הגיעו תלמידי דרום אפריקה.

 

ברוב המדינות הישגיהן של הבנות בציון הכולל בקריאה עלו על הישגי הבנים. בישראל ישנו פער גדול יחסית של 14 נקודות לטובת הבנות.

 

על פי הנתונים, משנת 2001 ועד 2006 חל שיפור קל מאוד בהישגי  הקריאה בישראל. מדובר בעלייה של שבע נקודות בקרב שני המגזרים, דוברי העברית והערבית. בקרב המדינות שהשתתפו במחקר מאז 2001 (28 מדינות בלבד), טיפסה ישראל מקום אחד, למקום ה-20.

 

המחקר חילק את כלל התלמידים לכמה דרגות, על פי הישגיהם. בישראל 9% מהתלמידים נמצאו ברמת "מתקדמים", 30% ברמת "גבוהים", 30% "בינוניים", 15% ברמת ה"נמוכים" ו- 15% מתחת לסף הרמה הנמוכה ביותר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים