שתף קטע נבחר

"מכונית חשמלית? קודם תחבורה ציבורית"

סביב רעיון המכונית החשמלית של היזם שי אגסי, הזוכה לתמיכה פוליטית רחבה, יש לא מעט שאלות טכנולוגיות וסביבתיות, שתשובה להן אין. אלה, כך מסתבר, השאלות הפשוטות יחסית. לשאלות הקשות יש לדעת מומחים פתרון אחד ויחיד - תחבורה ציבורית יעילה

בישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה, שנערכה לפני כעשרה ימים בדלתיים סגורות, סיפר היזם שי אגסי לחברי הוועדה כי נשיא המדינה, שמעון פרס - מהדוחפים הגדולים מאחורי הקלעים של מיזם המכונית החשמלית - שאל אותו בעבר מי הוא מעריך שיתנגד למיזם. "אמרתי לו: כולם", סיפר אגסי לחברי הוועדה שהאזינו בשקיקה. "הוא שאל: ומה תעשה?" המשיך,  "אמרתי: אני אתחבא מאחוריך, כי יש לך מאבטחים".

 

 

מה מסתתר מאחורי הרעיון

מאחורי האנקדוטה המחויכת בה שיתף שי אגסי את חברי הוועדה, מסתתרת האמת. בשבועות האחרונים עולות לא מעט שאלות הנוגעות ל"רעיון החשמלי" שמנסה אגסי לשווק למדינה. בניגוד להסתערות הראשונית שכללה בעיקר מחמאות מקיר לקיר, יש היום מי שבוחנים - אם בציבור ואם בתקשורת - את הנושא באופן מחושב, זהיר יותר, ריאלי ואפילו פסימי. לכך כמובן לא עוזרת העובדה שאגסי אינו שש להתראיין, אלא בוחר לחלוק את הרעיון עם התקשורת בסבבי שיחות רקע במערכות העיתונים, ומבקש באופן תמוה לסגור ישיבת ועדת כנסת בפני עיתונאים שהוזמנו אליה.


שי אגסי משמאל, עידן עופר מימין. הרעיון והכסף - המדינה מחבקת

 

למשל, האם יש לאגסי פתרון לטווח נסיעה מוגבל של מכוניות חשמליות? האם מצא פתרון לבעיית זמן הטעינה הארוך של הסוללות? כיצד הוא מתכוון לפרוס בזמן קצר (לדבריו) מאות אלפי נקודות טעינה בישראל? איך יתמודד עם בעיית מחזור הסוללות, ומה על זיהום האוויר שיתווסף עקב ייצור חשמל הנחוץ לטעינה? ומה עומד מאחורי ההבטחה לשווק 100 אלף מכוניות חשמליות מתוצרתו תוך שנתיים, במדינה קטנה בה סך המכירות עמד רק לפני שנה על 150 אלף בסך הכל?

 

ולשאלות החשובות באמת...

אלא שלמרות העובדה כי תשובות לשאלות אלה הן לב ישימות הפרויקט, מתברר שהן עוד הפחות חשובות. "ברור שאיני מתנגד לפיתוח מכוניות פחות מזהמות", אומר ל-ynet ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, "אבל הבעיה במיזם המכונית החשמלית של שי אגסי, טמונה בכך שהוא פשוט לא מתמודד עם השאלות הקשות באמת".

 

ועל אילו שאלות קשות מדבר חנין? מסתבר כי סימן השאלה הגדול ביותר אינו נוגע לבעיות טכנולוגיות הניצבות בפני המיזם, או האם הכדאיות הכלכלית שלו מצדיקה השקעת עתק של המדינה. השאלה האמיתית לדבריו, היא האם מדינת ישראל צריכה בכלל להשקיע בפתרון שיגביר את תלותה בכלי רכב פרטיים. והוא אינו לבד ששואל את השאלה.

 

"פתרון שמעודד שימוש במכוניות פרטיות, לא יוביל לשום דבר", מסביר פרופסור דוד מהלאל, יו"ר ארגון תחבורה היום ומחר, המקדם תחבורה בת-קיימא. "מכונית חשמלית תהיה אולי פחות מזהמת, אבל מבחינת כל ההשפעות האחרות, היא אינה משנה דבר. הגודש בכבישים, תאונות הדרכים, בעיות נגישות - כל אלה הרי לא ישתנו. לכן, אני לא מתלהב מהרעיון".


ראש הממשלה מנווט רכבת. השקעה גדולה וחשובה בהרבה ממיזם פרטי

 

"צריך לזכור שהמיזם של אגסי יוצר השקעה ומחויבות של המדינה - דרך הטבות מס וכנראה תמריצים נוספים, ובכך המדינה למעשה מתגייסת ליצירת בעיות בעתיד", טוען חנין. "בזמן שבכל מקום בעולם המערבי בוחרים להישען יותר ויותר על תחבורה ציבורית יעילה, אנחנו כאילו נמצאים בסרט רטרו".

 

הדרך הקשה 

"ככל שיש יותר כלי רכב פרטיים, יש יותר פקקים", אומר חנין, "וכל מי שנכנס או יוצא מהערים הגדולות בשנים האחרונות, יודע שהמצב רק הולך ומחמיר". וכמובן שהמצב לא ישתנה אם כלי הרכב האלה יהיו מונעים באמצעות בנזין, דיזל, חשמל או מימן. אפשר כמובן לסלול עוד ועוד כבישים, אבל למעשה, סופו של פתרון כזה הוא ליצור בעיה גדולה יותר. חנין מסביר: "ככל שאנחנו סוללים יותר כבישים, אנחנו מעודדים את השימוש בכלי רכב פרטיים. וככל שגדל השימוש בכלי רכב פרטיים, כך מחמירה בעיית הגודש בכבישים".

 

ולכך יש רק פתרון אחד, המוסכם על כל מומחי התחבורה ושוחרי איכות הסביבה: תחבורה ציבורית. פרופסור מהלאל: "אם רוצים לשפר את הנגישות, בעיקר במרחב העירוני, יש לכך רק דרך אחת - הגדלת השימוש בתחבורה ציבורית. אין כל ספק שלתחבורה ציבורית יש יתרון בכל היבט על-פני כלי רכב פרטיים, וזה לא משנה אם הם מזהמים או לא".

 

ומה עם סיפור האהבה של הישראלים עם מכוניותיהם הפרטיות? פרופסור מהלאל עונה: "כל אדם ייבחר להשתמש בתחבורה ציבורית, אם תהיה אטרקטיבית יותר מהמכונית הפרטית - אם היא תהיה מהירה, נוחה וזולה יותר".

 

חנין מסכים: "אני כופר בהנחה שהישראלים לא מוכנים לוותר על המכוניות הפרטיות שלהם. הציבור לא אוהב להיות תקוע בפקקים. בכל מקום שיציעו לישראלים אלטרנטיבה נוחה ומהירה, הם ייבחרו בה. כמו בכל מקום בעולם, אנחנו בסך הכל רוצים להגיע מהר ממקום למקום. קח למשל את מה שקורה עם הרכבת - בכל מקום שיש בו שירות רכבות, הישראלים מעדיפים אותו על-פני המכוניות הפרטיות. תראו מה קורה בקו חיפה-תל-אביב, או רחובות-תל-אביב".

 

אלא שגם שם - מצב ביש

אבל יש בעיה ברצונם של חנין ומהלאל לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית בישראל: מערכי הרכבות, האוטובוסים והמוניות בישראל רחוקים כיום מלספק אלטרנטיבה נוחה, יעילה ואמינה לכלי הרכב הפרטיים. וזאת בלשון המעטה. למרות שמדינת ישראל השקיעה הון עתק של עשרות מיליארדים בתחבורה הציבורית, ותמשיך לעשות כך, רמת השירות שהיא מציעה כיום, נמוכה בכל מדד: עמידה בזמנים, מהירות נסיעה, נוחות שימוש. המודעות לחשיבות התחבורה הציבורית ולצורך לשפר אותה קיימת אמנם, אבל זה לא מספיק.


ואיך יפתרו עוד 100 אלף מכוניות "נקיות" בשנה את הפקקים? הן לא (צילום: ניב קלדרון)

 

חנין סבור שלמרות - ובגלל - מצב הביש של התחבורה הציבורית, יש צורך דחוף להשקיע בה את עיקר המאמצים והמשאבים של מדינת ישראל. "האמירה 'בגלל שהיום אין תחבורה ציבורית, אז נמשיך להעדיף כלי רכב פרטיים', פשוט דוחה את הפתרון של הבעיה לעתיד הרחוק".

 

"הפתרון של אגסי פשוט אינו בכיוון הנכון", אומר חנין, "והנזק בו יכול להיות משמעותי, מאחר שאנחנו במרוץ נגד הזמן. צריך ליצור רציונליזציה של התחבורה, וזה פשוט לא קיים בפתרון של עוד מכוניות פרטיות, גם אם הן חשמליות". ולמה לא לתמרץ מעבר לשימוש ברכב פרטי פחות מזהם, במקביל לעידוד התחבורה הציבורית? חנין: "הקצאת המשאבים בישראל מוגבלת, ולכן הייתי משקיע בשדרוג דרמטי של התחבורה הציבורית. לא רק מבחינת תשתית או שיפור שירות, אלא גם שיפור משמעותי בהיבט הטכנולוגי, עם מנועים פחות מזהמים למשל".

 

אז מה עושים? 

"צריך לטפח ולסבסד את התחבורה הציבורית", אומר פרופסור מהלאל, "במרבית המדינות במערב אירופה אימצו את הגישה הזו: מצד אחד, הם משקיעים בעידוד תחבורה ציבורית, מצד שני הם מתמרצים נטישת כלי רכב פרטיים". חנין מסכים עם מהלאל, ומוסיף: "אנחנו נמצאים בצומת של קבלת החלטות - השינוי לא יקרה מחר, אבל זה מהלך שצריך להשקיע בו כבר עכשיו. אבל לצורך כך המדינה צריכה להתגייס, ולנקוט בצעדים שיעודדו את הנהגים לנטוש את המכוניות הפרטיות ולעבור לתחבורה ציבורית".

 

פרופסור מהלאל וחנין מונים רשימה ארוכה של צעדים, שלדעתם חשובים לאין ערוך מעידוד פתרונות כמו זה שמציע אגסי. חנין מפרט: "אין מנוס מלהטיל אגרות גודש בכניסה לערים, ומלהגביל תנועת כלי רכב פרטיים באזורים מסוימים. צריך להרחיב באופן משמעותי את תשתית נתיבי התחבורה הציבורית, ולתמרץ את מפעילי האוטובוסים לעבור לשימוש באוטובוסים מזהמים פחות.

 

ומה מפריד בין ישראל לבין מימוש חזון התחבורה הציבורית? חנין: "חסרה הנהגה שתקבל החלטות אמיצות. הנהגה אמיתית צריכה לא רק לשאול 'מה הציבור רוצה', אלא גם להצביע על כיוון, ולשכנע את העם".

 

ומה עם מיזם המכונית החשמלית? "גם אם נצא מנקודת מבט אופטימית, ונאמין שיהיה פתרון כלשהו לכל הבעיות האופרטיביות, עדיין נשארנו עם הבעיות הגדולות", מסכם חנין, "יש צורך בעליית מדרגה דרמטית בטיפול בנושאים סביבתיים ותחבורתיים, ואנחנו פשוט לא יכולים לבחור בפתרון שהוא בעצם 'עוד מאותו דבר'".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Larry Lettera/ Camera 1
שי אגסי. מה עומד מאחורי המיזם החשמלי?
צילום: Larry Lettera/ Camera 1
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים