שתף קטע נבחר
 

מרכז תל-אביב: הכניסה תעלה כסף למזהמים

תכנית משרד התחבורה להוצאת כלי רכב מזהמים ממרכז תל-אביב, מתקדמת בקצב מהיר. בקרוב, כך מסתמן, יאלצו בעלי כלי רכב מזהמים לשלם בכניסה למרכז העיר, או לחנות מחוץ למרכז ולהגיע בתחבורה ציבורית. דב חנין: "אני תומך ברעיון, אבל חובה במקביל להגביר משמעותית את מערך התחבורה הציבורית"

יש לכם מכונית ישנה ומזהמת? בעתיד הקרוב ייתכן שתשלמו על הזכות להיכנס למרכז תל-אביב. משרד התחבורה מגבש בימים אלה תוכנית חדשה, לפיה בעלי כלי רכב מזהמים ישלמו אגרה בכניסה למרכז תל-אביב. על-פי התוכנית המסתמנת, יהיו תושבי תל-אביב פטורים מתשלום האגרה, ואילו תושבי אזורים סמוכים - שטרם הוגדרו - יהנו מהנחה בגובה 50%.

 

בנוסף, כלי רכב חדשים ופחות מזהמים, יקבלו פטור מתשלום. בעלי כלי רכב מזהמים יוכלו לחנות בחניונים גדולים בכניסה לתל-אביב, כמו למשל ליד תחנת הכוח רידינג, ולהיכנס למרכז העיר באמצעות שירות הסעות חינם. מערך הגבייה אמור לפעול באופן אלקטרוני, כמו למשל באמצעות מצלמות, כמו בכביש 6.


אתם בדרך לתל-אביב? בקרוב ייתכן שתשלמו על זה יותר (צילום: ניב קלדרון)

 

התוכנית לגביית האגרה היא חלק משורה של צעדים שנבחנים בימים אלה במשרד התחבורה, וזאת כחלק ממדיניות לצמצום זיהום מכלי רכב, אותה מתווים שר התחבורה שאול מופז, ומנכ"ל המשרד גדעון סיטרמן. במשרד מתכננים ליישם את אגרת זיהום האוויר במסגרת ניסוי שייערך לתקופה קצובה מראש, במהלכו ייערכו סקרי דעת קהל שיבחנו את יעילות המהלך.

 

מנגון לוויסות התנועה

"הרעיון הוא ליצור מודעות בקרב הנהגים לנושא זיהום האוויר", אומר ל-ynet דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה. "האגרה תיצור מנגנון ויסות תנועה על-פי מאפייני פליטת מזהמים. צריך לזכור שלתל-אביב נכנסים מדי יום מאות אלפי כלי רכב, והמטרה היא להפוך את מרכז העיר לנקי יותר. יש לתוכנית גם מטרות משניות, כמו למשל שיפור מצב החניה עבור תושבי העיר". עובדיה מדגיש כי מדובר בתוכנית שתוצג בשבועות הקרובים בפני שר התחבורה, וכי פרטיה הסופיים טרם הושלמו.

 

בשלב זה נבחנת הפעלת האגרה בשתי חלופות: בין השעות 06:30 עד 09:30, או למשך זמן רב יותר, בין השעות 06:30 עד 22:30. היקף השטח בו תיגבה האגרה טרם נקבע, אולם הוא צפוי להיות נרחב יחסית. גובה האגרה ייקבע על-פי רמת זיהום: ככל שפליטת המזהמים גבוהה יותר, כך תתייקר האגרה. כלי רכב בעלי רמת זיהום נמוכה במיוחד, למשל אלה המצוידים בהנעת כלאיים - שילוב של מנוע בנזין ומנוע חשמלי - יהיו פטורים מתשלום האגרה.

 

במשרד התחבורה צופים כי יישום התוכנית ייתקל בקשיים בקרב קהלים שונים. עובדיה: "ברור שעבור חלק מהציבור יש בתוכנית הזו גם יתרונות וגם חסרונות. למשל, אנחנו צופים שתהיה התנגדות מצד בעלי עסקים, מאחר שחלקם נסמכים על פעילות משאיות חלוקה או הובלות, שיחוייבו כמובן בתשלום האגרה".

 

בנוסף, במשרד מתכננים להתמודד עם בעיית זיהום האוויר החמורה בתחבורה הציבורית: על-פי התכנון, פטור מתשלום האגרה יינתן לאוטובוסים העומדים בתקן זיהום האוויר יורו 3 ומעלה.

 

"חולדאי - נציג העשירים"

"אני בהחלט תומך ברעיון הטלת האגרה על כלי רכב מזהמים", אומר ל-ynet ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת. "אבל הוא חייב להיות חלק ממודל משולב, הכולל תגבור משמעותי מאוד של מערך התחבורה הציבורית בעיר".

 

אולם, חנין סבור שפיתוח התחבורה הציבורית בתל-אביב ניצב בפני מכשול משמעותי, בדמות ראש העיר רון חולדאי. "חולדאי הוא נציג העשירים: הוא מצהיר בפה מלא שהוא מברך על-כך שתל-אביב הופכת עיר לאלפיון עליון, ומדיניות התחבורה שלו נגזרת מכך. בלי תחבורה ציבורית, התוכנית לגבות אגרת זיהום אוויר תפגע בעיקר בעניים". כדוגמה למדיניות חולדאי, מציין חנין כי עיריית תל-אביב מתנגדת נחרצות להפיכת רחוב אבן-גבירול לציר תחבורה ציבורית: "ראש העיר מעדיף את הפתרון של רכבת תחתית, מאחר שהוא אינו רוצה לפגוע באינטרסים של בעלי המכוניות הפרטיות".

 

בהתייחסו לתוכנית משרד התחבורה, מציע חנין לאסור לחלוטין את כניסתם של רכבי שטח לתל-אביב. "אין שום סיבה שרכבי השטח הגדולים יסעו בתוך העיר. מי שרוצה אותם לטיולים, שיחנה מחוץ לעיר". בנוסף, חנין סבור כי יש להחיל את האגרה על שלוש קבוצות של כלי רכב: "מכוניות בעלות נפח מנוע גדול, מכוניות של אלה שאינם תושבי העיר, ולבסוף - חלוקה של כלי רכב על-פי רמת הזיהום שהם פולטים".

 

"בעד כל אמצעי שיפחית זיהום"

עיריית תל-אביב מסרה ך-ynet בתגובה לתוכנית משרד התחבורה כי "עיריית תל-אביב-יפו בעד עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, ובעד כל אמצעי שיפחית זיהום אוויר בעיר. במסגרת זו נבחן כל הצעה ישימה שתונח בפנינו".

 

בנוגע לדברי ח"כ דב חנין, נמסר מהעירייה: "בשנים האחרונות, בראשותו של חולדאי, משקיעה העירייה משאבים רבים בכדי לשפר את השירות הניתן לכלל שכבות האוכלוסיה ולפתוח ולטפח עבורן את המרחב הציבורי. כך נעשה גם בתחום התחבורה, ככל שהדברים תלויים בעירייה".

 

עוד מרו שם כי "העירייה נאבקת להסדיר הסעת המונים יעילה ברחוב אבן גבירול מתחת לפני הקרקע כאופציה זמינה, נגישה ומהירה שתפחית את הצפיפות מעל פני הקרקע. גם בשיפוץ המבוצע כיום ברחוב אבן גבירול מושם דגש על הוספת נתיבים לרוכבי אופניים ועל איכות תנועת הולכי הרגל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תל אביב בעתיד: הכניסה למרכז תעלה כסף
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים