שתף קטע נבחר

שביתת ההחמצה הגדולה

הפתרונות שמציעים עם סיום שביתת המורים מונעים דיון מעמיק בכשלי מערכת החינוך. רפורמה אמיתית תיתכן אם יעלו רק את שכרם של המורים המצטיינים

בצער רב ניתן לומר כבר עכשיו כי סיום השביתה של ארגון המורים העל יסודיים לא מביא כל שינוי למערכת החינוך. כולם מסכימים עם העיקרון כי חובה עלינו להעלות את שכר המורה, והמתדיינים עוסקים בשאלה "כמה". אלא מאי, בתום השביתה לא ישפרו תלמידי ישראל את הישגיהם כבמטה קסם.

 

שינוי במערכת חינוך חולה אינו מתרחש באופן "מהפכני", אלא רק באופן "הדרגתי". העלאת שכר המורה היא אמנם צורך דחוף ביותר, אבל מתבקש צעד מרחיק ראות, שתוצאותיו יתחילו להתממש רק בעוד עשור. לכן, מבחינתי, השביתה הזו היא אחת ההחמצות הגדולות במדינה. יתר על כן, השביתה הנוכחית, מוצדקת ככל שהיתה, והפתרונות שהוצעו למורים מונעים מלחזור ולדון בכשלי המערכת בשנים הקרובות.

 

אין ספק שהארגון ינופף כעת בבדל תוספת השכר שהשיג כמוצא שלל רב, והממשלה תנפנף בהישג שמסגרת השכר לא נפרצה. כל צד בשלו, עד אשר המורה יקבל את תלוש השכר החדש ויבדוק את הנטו...

 

רוצים להפסיק לדשדש עם הישגים של מדינות העולם השלישי? צריך לתגמל באופן מאוד משמעותי את שכרו של המורה המצוין, לא את שכרם של כל המורים. אם מסכימים עם עקרון זה, הדרך סלולה לפנינו לדון בשאלה כיצד, ולכך ישנם מספר פתרונות.

 

במתכונת הנוכחית סטודנטים להוראה במכללות, שחתך הקבלה שלהם הוא מעל 600 נקודות (שילוב של פסיכומטרי ובגרות), לומדים על פי תוכנית מיוחדת, "תוכנית מצויינים", ופטורים מתשלום שכר לימוד. אני נפגש לעיתים מזומנות עם קבוצה זו ואין לי כל צל של ספק שהם אכן מצוינים. בבדיקה של משרד החינוך נמצא גם שיש מתאם בין הישגיהם בלימודים והצלחתם כמורים מצוינים.

 

לפיכך יש להרחיב את היריעה ולתגמל את בוגרי התוכנית הזו בשכר כפול מזה של עמיתיהם. יהיה שכר המורה תלוי במידת הצלחתו, לא בוותק שלו. זהו כמובן מהלך שהארגון לא יסכים לו, כי מה שעומד לעיני הארגון הוא השוויוניות, לא המצוינות. רק אם מורה מצוין ישתכר על פי סקלה של מהנדס, אולי אפילו פי שלושה מהמקובל היום, תתרחש המהפכה הנדרשת שתביא לשינוי משמעותי במהלך של דור. זה יעלה הרבה כסף, אבל זה שווה זהב.

 

בנוסף להעלאה המחויבת של שכר המורה, יש להצמיד את שכרו למידת הצלחתו, על פי קריטריונים ברורים אותם ניתן לנסח בקלות. המנהל יודע מיהם המורים המצוינים בבית ספרו, התלמידים יודעים מיהם המורים המצוינים בבית ספרם והורי התלמידים יודעים זאת גם הם. אז אל יאמרו לי שאי אפשר לקבוע מיהו מורה מצוין. לענין זה, אני תומך בהרחבת סמכויותיו של המנהל לקבוע מיהם המורים המצוינים בבית הספר. אגב, מורה מצוין הוא לאו דווקא זה שתלמידיו זכו להישגים גבוהים בבחינות פנימיות או בינלאומיות. מורה מצוין הוא מורה לדוגמא, מורה ערכי. אצל מורים כאלה בעיות המשמעת הן מזעריות וגם הישגי התלמידים שלהם גבוהים.

 

השביתה הנוכחית היתה חשובה, אבל אל ישלה עצמו אף אחד שתוצאותיה יחוללו מהפכה בהישגי התלמידים. כאשר שכרו של המורה יהיה בהתאם לכישוריו, אפשר יהיה להתנות את מתן הגמול בהוראה בפריפריה ובבתי ספר המצויים בתחום שכבות סוציו-אקונומיות חלשות, שם נמצאת עיקר הבעיה.

 

למרות ההצהרות של ראשי המדינה כי החינוך נמצא במקום הראשון מבחינת חשיבותו, אלה הן הצהרות סרק, כל עוד אינן מגובות במעשים.

 

פרופ' אלי זמסקי, נשיא המכללה האקדמית לחינוך- אחוה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יהודה חביב
פרופ' אלי זמסקי
צילום: יהודה חביב
מומלצים