שתף קטע נבחר

בקרוב: הקלה אפשרית בעומסי התנועה

ניסוי שנערך בנתיבי איילון עם מערכת בקרת כניסת רכב לצירי תנועה, הוכתר בהצלחה גדולה. המערכת תשולב בעתיד גם בכבישים נוספים. משרד התחבורה: "השינויים נראים אולי קטנים, אך הם משמעותיים ביותר"

האם הפקקים הבלתי-נסבלים בכבישים המהירים, עומדים להתקצר? משרד התחבורה מתכוון להרחיב בחודשים הקרובים את השימוש במערכת "בקרת כניסות", המשמשת לניהול תנועה נכנסת לצירי תנועה ראשיים. מדובר במערכת שמוצבת בכניסה לדרכים מהירות ומתזמנת את כניסת כלי הרכב באמצעות "רמזור חכם", שמקצר או מאריך את משך הופעת האור הירוק או האדום, בהתאם למידע על מצב התנועה. המידע מתקבל מגלאים המוצבים לאורך הנתיבים המהירים, ובמחלף הכניסה לכביש.

 

באיילון הוכח - "שיפור עצום"

לאחרונה הסתיים ניסוי במערכת בקרת כניסות שנערך בנתיבי איילון, בשיתוף האיחוד האירופי שאף מימן חלק מהעלויות - כשני מיליון שקל. מניתוח נתוני הניסוי, שהחל ביוני 2006 במחלף קק"ל (לכיוון צפון), עולים הנתונים החיוביים הבאים:

  • המערכת קיצרה ביותר מ-8% את זמן הנסיעה בקטע הכביש הרלוונטי.
  • מהירות הנסיעה הממוצעת עלתה ביותר מ-5%.
  • נפח התנועה בקטע האמור גדל ב-7%.
  • ומשך תקופת העומס - הזמן בו הכביש נחשב פקוק - התקצר ב-15%.


פקק אופייני באיילון (צילום ארכיון: ניב קלדרון)

 

בסיכום הניסוי מצוין כי עיקר תועלת המערכת, הוא בקיצור תקופת העומס בקטע בין מחלף רוקח למחלף גלילות. עורכי הניסוי מציינים כי המערכת אינה מונעת לחלוטין את היווצרות העומס, אך קיים שיפור ברור בזרימת התנועה לאורך הדרך, במיוחד במשך תקופת היווצרות העומס וסופו. עוד מציינים עורכי הניסוי כי הנהגים למדו לציית למערכת, ורק אחוז קטן לא צייתו להופעת האור האדום ברמזור הכניסה לכביש. יש לציין כי הניסוי בישראל נערך במקביל לניסויים דומים שנערכו בגרמניה, צרפת והולנד.

 

ואיך זה בעצם עובד? 

מערכת בקרת כניסות, כמו זו שהותקנה בכניסה לאיילון-צפון במחלף קק"ל, כוללת מספר מרכיבים:

 

  • גלאים למדידת נפח תנועה, המותקנים גם בנתיבים המהירים וגם ב"רמפת" הכניסה לכביש. נתוני התנועה נמדדים בפרקי זמן קצרים של עד 30 שניות.
  • רמזור חכם, שמותקן בקצה שטח ההשתלבות, וקוצב זמני הופעת אור ירוק או אדום לתנועה הנכנסת לכביש המהיר.
  • מערכת בקרה שמותקנת ברמפה עצמה, ואוספת את נתוני התנועה. המערכת מעבדת את המידע ומבקרת את פעולת הרמזור.
  • עמדת בקרה שמותקנת במרכז הבקרה של הכביש, ומשמשת לשינוי בעת הצורך של הפרמטרים הקובעים את פעולת המערכת כולה.

 

פונים לגופים נוספים

"הניסוי הוכתר בהצלחה", אומר ל-ynet דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה. "השינויים נראים אולי קטנים באופן יחסי, אבל הם משמעותיים ביותר. כשמדובר במאות אלפי כלי רכב ביום, גידול של 7% בנפח התנועה הוא שיפור עצום. אין ספק שהטמעת המערכת בכבישים נוספים תהיה גורם משמעותי בהזרמת התנועה".

 

עובדיה מציין כי בימים אלה פונה המשרד לכל הגופים הרלוונטיים, בבקשה לבחון דרכים ליישום המערכת בכבישים שונים בארץ. בין הגופים אליהם פנה המשרד נמנים חברת דרך ארץ (כביש 6), החברה הלאומית לכבישים (מע"צ החדשה), נתיבי איילון וחברות נוספות. "אנחנו מבקשים מהגופים האלה למפות את המקומות בהם אפשר להתקין מערכת בקרת כניסות", אומר עובדיה, "וכל אחד יידרש להתאים אותה לכבישים שבאחריותו.

 

"התקנת המערכת היא חלק מתוכנית שמקדם שר התחבורה, שאול מופז, שנועדה לתת פתרונות לבעיות עומסי תנועה ברחבי הארץ. יש כרגע מספר מהלכים שנשקלים, כאשר הדגש הוא על השקעה בשדרוג התחבורה הציבורית, וזאת החל משנת 2008".

 

"אין כרגע לוחות זמנים מדויקים להתקנת המערכת", מוסיף עובדיה, "אבל הכוונה היא לעשות זאת בתקופה קצרה, תוך כמה חודשים. בנוסף, יורחב השימוש במערכת בנתיבי איילון, בעיקר לכיוון דרום, ובמחלפים בעייתיים במיוחד - כמו קיבוץ גלויות ולה-גרדיה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרמזורים החכמים יחסכו לנו זמן בפקק?
צילום: ניב קלדרון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים