שתף קטע נבחר
 

מסתמן: הקנסות על דו"חות חניה יופחתו

ח"כ אסתרינה טרטמן ודוד אזולאי הגישו הצעת חוק להפחתת ריבית הפיגורים על קנסות החניה: "לא ייתכן שהקנסות יגיעו לפי שבעה או שמונה מהקנס המקורי". מרכז השלטון המקומי: "הצעה פופוליסטית שנועדה לשרת אינטרס"

הכנסת מתגייסת למען האזרחים. חברי הכנסת דוד אזולאי ואסתרינה טרטמן הניחו על שולחן הכנסת הצעת חוק חדשה, לפיה תופחת תוספת הפיגורים בגין אי-תשלום קנסות חניה מ-50% כיום ל-20% בלבד. בנוסף, הרשויות המקומיות יחויבו לשלוח התראה בדואר רשום על הודעת הקנס המקורית, וזאת תוך 60 יום ממועד רישום הדו"ח.

 

הצעת החוק היא שלב נוסף במאבק שמתנהל לאחרונה בכנסת נגד הרשויות המקומיות בנושא גביית קנסות החניה. לפני כחודש, יזם אזולאי דיון מיוחד בכנסת, בנושא ענישת אזרחים באמצעות דו"חות חניה. בשיחה עם ynet, הסביר כי על חברי הכנסת לפעול בתקיפות מול הרשויות המקומיות, ולהביא לכך שנושא הגבייה יהיה מבוקר ומפוקח.


קנסות הפיגורים יהיו זולים יותר? (צילום: אבי כהן) 

 

שתי הצעות חוק נוספות

בדברי ההסבר המלווים את הצעת החוק, מוסבר הרקע להגשתה: "ההצעה באה לתקן עיוות קשה בו אנשים משלמים קנסות שתפחו והגיעו לסכומים גבוהים ביותר, גם אם לא היו מודעים לקיומו של הקנס, או שמועד תשלום הקנס נשכח על-ידם". יש לציין כי בשנת 2002 הופחתו קנסות הפיגורים, מ-100% ל-50%, וכן נקבע כי בגין כל רבעון נוסף של פיגור, יתווסף קנס בגובה של 5%.

 

בשיחה היום עם ynet, אומר ח"כ אזולאי כי כבר בשבועיים הקרובים בכוונתו להגיש שתי הצעות חוק נוספות, שנועדו להסדיר את כל נושא גביית הקנסות בעיריות המקומיות. "אין ויכוח על כך שאזרח שעבר עבירת חניה צריך לשלם, אבל לא ייתכן שהקנסות יגיעו לפי שבע או שמונה מהקנס המקורי. חייבים להגדיר תקרה מסוימת: בכוונתי להציע שהקנס המרבי יהיה פי שלוש מהקנס המקורי. כיום, הרשויות המקומיות פשוט עושות כרצונן, ואין הנחות או נתונים באשר למה שנעשה".

 

את עיקר פעילותו בנושא, מכוון אזולאי כנגד חברות הגבייה הפועלות בשם הרשויות המקומיות. "הרי מי מרוויח בסופו של  דבר מהקנסות המנופחים? במקום לטפל בבעיה בעצמן, הרשויות מעבירות את הטיפול לחברות, שהן הנהנות העיקריות מהגבייה".

 

ומה אומרים ברשויות

"זו הצעת חוק פופוליסטית ולא חכמה, שנועדה כנראה לשרת אינטרס כלשהו", אומרת ל-ynet נועה בן-אריה, היועצת המשפטית של מרכז השלטון המקומי. "חברי הכנסת רוצים להבחין בין עבירת החניה לבין עבירות תנועה אחרות. צריך לזכור, שלפעמים עבירת חניה יכולה להיות מסוכנת כמו כל עבירה אחרת - מי שחונה בצורה שמפריעה לתנועה וחוסמת שדרה ראייה, מסוכן כמו מי שמדבר בטלפון בזמן נהיגה".

 

בן-אריה טוענת גם כי הנחת המוצא של אזולאי וטרטמן שגויה: "הם מניחים שהאזרח מסכן, ואינו יודע שהוא בכלל עבר עבירה. זה זלזול בעבירות החניה ובעיריות. צריך להבין - מי שמוכיח שהוא לא קיבל את הדו"ח המקורי, לא משלם. אבל לא כל האזרחים תמימים". לגבי חיוב הרשויות המקומיות לשלוח הודעה על הקנס בדואר רשום, מציינת בן-אריה כי הצעת החוק אינה משנה דבר, מאחר שממילא שולחות העיריות כיום הודעה על הקנס 90 יום ממועד רישומו, וזאת ללא חיוב בגין קנסות פיגורים. 

 

בכירים ברשויות המקומיות מציינים גם כי חברי הכנסת מקדמים הצעות פופוליסטיות, וזאת מבלי לבחון את ההשלכות הרוחביות שלהן. להפחתת קנסות הפיגורים יכולה להיות השפעה על המבנה התקציבי של עיריות, שנהנות כיום מהכנסה קבועה בגין גביית דו"חות החניה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דודי ועקנין
"ההצעה באה לתקן עיוות קשה". חברת הכנסת אסתרינה טרטמן
צילום: דודי ועקנין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים