שתף קטע נבחר

טלוויזיות ענק: האם הפלזמה חוזרת?

מסכי הפלזמה, שבשנה האחרונה נדחקו לשוליים עושים קאמבק ומגיעים לקהלים חדשים, עשירים ועניים במיוחד

לאחר שהוכרזה ככמעט מתה בשנה החולפת (על ידי מנכ"ל סוני וגורמים נוספים) זוכה הפלזמה לתחיה מחודשת ועושה קאמבק. יצרני מסך הפלזמה חוזים גידול במכירות בזכות בעיית זמינות של מסכי LCD וגידול בביקוש במדינות מתפתחות.  "הפלזמה לא הולכת להיעלם" טוען ג'ף קים, אנליסט בחברת הפיננסים Hyundai Securities בראיון לרויטרס, "זהו מוצר תחרותי בקרב עולם המסכים הגדולים, והוא ימשיך להיות כזה עד שנת 2010 לפחות".

 

 

רכבת הרים

במשך פחות משנתיים, עברה הפלזמה ממקום של טכנולוגיה מובילה בעולם, לשוליים. עכשיו היא חוזרת שוב כאופציה מעשית לרכישה. בתחילת שנת 2006, היוותה הפלזמה את הבחירה הזולה והנגישה בקרב מסכים בגודל 40 אינץ' ומעלה בזכות עלויות ייצור נמוכות יותר

למסכים גדולים, בהשוואה לטכנולוגיית LCD המתחרה.

 

אבל רק מספר חודשים לאחר מכן, הצליחו יצרני ה-LCD להגדיל את יכולות הייצור והפכו לטכנולוגיה הנמכרת ביותר. חברות הפלזמה נאלצו לחזות בצניחות מחירים ופגיעה קשה ברווחיות. חברות כמו סמסונג ו- LG שמהוות את החברה השניה והשלישית בגודלן בעולם בייצור פאנלי פלזמה, נפגעו יותר מהשאר בעקבות ירידות המחירים בשנת 2007.

 

חזרה למעלה

כעת, יצרני הפלזמה חוזרים לקו העליה: LG הכריזה השבוע כי בכוונתה לייצר 6.5 מיליון פאנלי פלזמה בשנת 2008 (לעומת 3.5 מיליון פאנלים ב-2007). החברה, שדיווחה על הפסד תפעולי בן 24% בחטיבת המסכים ברבע השני של 2007, הודיעה כי היא מצפה לגדילה ברווח באופן חד-ספרתי עד סוף השנה.

 

קונצרן הענק Matsushita אשר אחראי על המותג פנסוניק, מצפה גם למומנטום חיובי חזק בארה"ב בשנת 2008, לאחר ביקוש קיץ מקרטע במקצת למסכי HDTV.  "העליה במכירות מסכי פלזמה קשורה גם למחסור במלאי מסכי LCD", ממשיך קים.  "זאת בעקבות מדיניות 'ייצור בכמויות מוגבלות' של יצרניות המסכים שסבלו הפסדים גדולים ב-2006 בעקבות ייצור יתר של מסכים".

 

נישת מסכים זולים

בעקבות המגמה הכללית של התחזקות ביקוש למסכים דקים גדולים, מצאה טכנולוגיית הפלזמה נישה רווחית נוספת: מכירת מסכים פחות גדולים אבל במחירים תחרותיים למדינות מתפתחות. לא בטוח שזה החזון עליו חשבו בתחילה יצרניות הפלזמה, אבל מתברר שתנאי השוק במדינות מסויימות, הפכו את מסך הפלזמה לאופציה זולה ונגישה יותר בהשוואה למסכי LCD.

 

LG למשל, השיקה מסך פלזמה בגודל 32 אינץ', שאינו בעל רזולוציית HD, ומחירו הופך אותו מתאים בעיקר למדינות מתפתחות בהם צופים בעיקר בשידורי טלוויזיה "רגילים" (מישהו אמר "ישראל"?).  מסתבר שדגם זה נמכר בכמויות יפות מאוד, בעיקר בשוק הסיני שצמא למסכים חדשים עבור צפייה במשחקי האולימפיאדה הקרבים - אבל לא מוכן לשלם עבור מסכי LCD מקבילים במחירים יקרים יותר.

 

סימון קאנג, ראש חטיבת המסכים ב-LG מעריך כי 80% עד 90% מהביקוש עבור דגמי 32 אינץ' מגיע מהשוק הסיני. ובזה זה לא נגמר, החברה נושאת עינה לפוטנציאל נוסף בשווקים כמו אמריקה הלטינית ודרום מזרח אסיה, שם, בסופו של דבר, יוחלפו טלוויזיות ה-CRT במסכים דקים.

 

מגמה לעתיד: נישת עשירון עליון

בסופו של דבר, חשוב לזכור כי יצרניות המסכים לא ידבקו בטכנולוגיה מסויימת כל עוד לא יובטח להם רווחים נאים ממנה. שוק הפלזמה עלול לספוג מהלומה נוספת בשנת 2009, אז יושלמו קוי ייצור גדולים חדשים למסכי LCD בגדלי 50 אינץ' ויותר (מה שיוביל לירידות מחירים נוספות).

 

האפשרות הטובה ביותר עבור יצרני פלזמה, אומר אנליסט נוסף, תהיה לפנות לפלח השוק העליון – אל מסכי פרמיום בעלי יכולות Full HD. חברת סמסונג יצרנית הפאנלים הגדולה, מסכימה עימו.

 

מה הבמה לפלזמה?

טכנולוגיית הפלזמה, כמותג, חייבת למצוא לעצמה את הנישה המתאימה בשוק המסכים, אם בעבר היא יכלה להתפס כאופציה זולה יותר מול LCD (במסכים גדולים), כעת היא חייבת למצב עצמה במקום חדש, בעקבות כניסת ה-High Definition לשוק. פול אודובן, אנליסט בחברת גרטנר, מחזק את הטענה, וסבור אף הוא כי הפלזמה לא תיעלם - אלא תנוע לעבר נישת הפיסגה של עולם המסכים.

 

דוגמה טובה לכך, ניתן היה לראות בתערוכת CES 2008 שם הוצגה פלזמת פנסוניק בגודל 150 אינץ'. זוהי דוגמה מצויינת למיתוג אותו רוצים לקבל יצרני הפלזמה. גם חברת פיוניר, הפתיעה במסך פלזמה 50 אינץ', אשר לטענת החברה, הוא בעל ניגודיות אינסופית ועומק של 9 מ"מ בלבד.

 

אז מה יבדיל בין פלזמה ו-LCD ?

כמו תמיד, לא קל לחזות את העתיד, מסתבר שבסופו של דבר, דווקא הפרמטר שאמור לבדל בין שני המחנות - הטכנולוגיה, לא הוא שיבדל בינהם: מהנדסים משתי הקבוצות עמלים על ביטול חסרונות כל טכנולוגיה, מסכים משני הסוגים הופכים לדומים יותר זה לזה, לצרכן "הממוצע" כבר קשה יותר להבדיל ביניהם.

 

אז מה כן יעשה את ההבדל? "לא הטכנולוגיה מאחורי הפנל תשנה" אומר טושיהירו סאקאמוטו, נשיא חברת פנסוניק, "אלא העיצוב וידידותיות בחיבור למשתמש ואפליקציות נוספות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים