שתף קטע נבחר

דו"ח הבטיחות בנתב"ג: להגדיל השטח האווירי

הדו"ח הסופי שהכינה ועדת לפידות טרם פורסם רשמית, אך ל-ynet נודע כי בכירים ברשות שדות התעופה כבר קיבלו אותו לידיהם והונחו להתחיל ליישם את מסקנותיו ללא דיחוי. שר התחבורה: 550 מיליון שקל הוקצבו ליישום דו"ח הביניים

שר התחבורה, שאול מופז, כבר מתחיל ליישם את דו"ח לפידות לשיפור מצב הבטיחות בנמל התעופה בן-גוריון. הדו"ח החושף כשלים בטיחותיים רבים בנתב"ג טרם פורסם באופן רשמי, אך ל-ynet נודע כי חלוקתו לבכירים ברשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית החלה וכי משרד התחבורה הנחה את בעלי התפקידים להתחיל ליישם את מסקנות הדו"ח החמור ללא דיחוי.

 

חלק מהמלצות הדו"ח כבר פורסמו במסגרת דו"ח הביניים של הוועדה בראשות מפקד חיל האוויר לשעבר, עמוס לפידות, וחלקן הן המלצות חדשות. הדו"ח ממליץ להכשיר פקחים חדשים נוספים בנתב"ג ולהגדיל חלק מהשטח האווירי של נתב"ג על חשבון שטח אווירי השייך לבסיסי חיל האוויר הסמוכים לו.

 

לפני כשבועיים השביתו פקחי הטיסה בנתב"ג את ההמראות והנחיתות עקב דו"ח חקירה שנכתב בידי החוקר הראשי של נתב"ג. בדו"ח האשים החוקר את הפקחים באירוע חמור שבו כמעט התרחשה תאונה בשדה. הפקחים זעמו ודרשו לשנות את נוהלי החקירה.

 

אחת מהמלצות דו"ח לפידות, היא שהחוקר הראשי יטפל רק בתאונות ובאירועים חמורים ואילו הטיפול באירועים פחות חמורים יתבצע ללא מעורבות של המפקח הראשי. הדו"ח משבח את הפקחים וקובע כי מנעו במקרים רבים תאונות.

 

בדו"ח הביניים נקבע כבר כי מגדל הפיקוח הקיים בנתב"ג מסוכן, משום שהוא קטן מדי ואינו מצויד במיכשור המאפשר לו להבחין בכל המטוסים בשדה.

 

הדו"ח ממליץ לשנות את מגדל הפיקוח ולצייד אותו במיכשור חדיש. הדו"ח הסופי חולק שבחים למופז על טיפולו בדו"ח הביניים, לאחר שהחליט לאמץ את כל ההנחיות המופיעות בו. בעוד שבועיים צפוי מופז לכנס ישיבה שבה ידונו כל הגופים ביישום דו"ח הוועדה, שמזכירה הוא עוזרו של מופז, ירון שילת.

 

שר התחבורה, שאול מופז, אמר ל-ynet: "הוועדה עשתה עבודה רצינית. אנחנו הולכים לעשות מאמץ להגיע לסטנדרטים בינלאומיים בכל הנוגע לנוהלי הפיקוח והבקרה ולתשתיות בנתב"ג. הדו"ח המסכם יוגש עד סוף ינואר ואני מתכוון לאמץ את כל המלצותיו עם פרסומו". לדברי מופז, 550 מיליון שקלים כבר הוקצבו ליישום דו"ח הביניים בתוכנית רב-שנתית. 

 

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "הרשות מתאמצת להגביר את הבטיחות האווירית והקצתה סכום של כמיליארד שקלים שיושקע בשנים 2008-2010. מלבד מערכת חדשה שנרכשה ותוצב על מסלול 30, יוחלפו מערכות הקלטת הקול והקלטת התמונה במגדלי הפיקוח, יותקן מכ"מ דיגיטלי ופקחי הטיסה יעברו הדרכות והכשרות".

 

יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה, פנחס עידן, הגיב: "אין בידינו את הדו"ח, אך לפי הפרסום ב-ynet הדו"ח משקף את הדברים שעליהם אנו מתריעים כבר שנים מבחינת תשתיות הבטיחות הלקויות והתייחסות הרשויות למצב התעופה בישראל. כולי תקווה כי ההמלצות ייושמו במלואן כדי שנוכל להבטיח את הבטיחות לנוסעים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מופז. החל ליישם את המסקנות
צילום: דודי ועקנין
מגדל הפיקוח. קטן מדי
צילום: גלעד קוורצ'יק
צילום: תני גולדשטיין
נתב"ג. להגדיל את השטח האווירי
צילום: תני גולדשטיין
מומלצים