שתף קטע נבחר

בואו נדבר על עסקים קטנים

יש לכם עסק קטן ומפואר? זו ההזדמנות שלכם להציג אותו לכל המדינה: תחרות העסקים הקטנים של "ידיעות אחרונות" וחברת פרטנר חוזרת לעונה רביעית. כיריית פתיחה, חזרנו אל הזוכים בתחרויות הקודמות - וגילינו שסיפורי ההצלחה שלהם רק גדלו מאז. עכשיו תורכם

האם תוכלו לדמיין את היום שלכם בלי הספר השכונתי, המסעדה הקטנה שליד העבודה או חדר הכושר החדש שפתחו לידכם ברחוב? סביר להניח שלא. כנראה שגם לא העלתם על דעתכם ש-96% מהעסקים בארץ הם עסקים קטנים. גם אנחנו, כשהתחלנו את תחרות העסקים של "ידיעות אחרונות" לפני 4 שנים, הופתענו לגלות איזה מגוון אדיר של עסקים נכנסים תחת ההגדרה של עסק קטן ומי הם האנשים שעומדים מאחורי העסקים האלה.

 

זו השנה הרביעית ש"ידיעות אחרונות", בחסות חברת פרטנר, מקיימים תחרות המיועדת לעסקים קטנים. זאת, מתוך כוונה לשפוך אור על המגזר העצום של עסקים קטנים הפועלים בישראל, ולתת חשיפה ליזמות המופלאה ולמקוריות המשגשגת בתחום זה. זו ההזדמנות שלכם: אם יש לכם עסק קטן שממלא אתכם גאווה גדולה, אנחנו מזמינים אתכם להירשם לתחרות, להגיש את טופסי ההרשמה ולהתמודד על חבילת הפרסים שמובטחים לזוכים. בשלוש השנים האחרונות הגיעו ל"ידיעות אחרונות" אלפי טופסי הרשמה של עסקים קטנים. מה לא היה שם: מעדניות שכונתיות, רשתות מזון, בתי מלאכה לייצור תכשיטים וחברות סטארט-אפ קטנות.ולכן, אם יש לכם עסק קטן שמגלגל עד 25 מיליון שקל בשנה (אפשר גם הרבה הרבה פחות מזה), ויש לכם סיפור מעניין על מוצר ייחודי, צורת שיווק מעניינת, שירות חדשני, או אפילו סתם עסק שמנוהל למופת - מקומכם בתחרות.

 

העסקים שיעלו לשלב הגמר יוזמנו לאירוע חגיגי לסיכום התחרות, במהלכו יוכרזו הזוכים, שיסוקרו בהרחבה ב"ידיעות אחרונות" ויקבלו חבילת פרסים אטרקטיבית (ראו פירוט בהמשך). הפרויקט מתקיים בחסות חברת פרטנר, מלווה בייעוץ ופיקוח של פירמת רואי החשבון Deloitte בריטמן אלמגור כחלק מפעילותה של הפירמה למען הקהילה ומעו"ף-עסקים, המוקד לעידוד ופיתוח עסקים.

 

"אל תפחדו מתחרות"

מנתוני הרשות לעסקים קטנים ובינוניים עולה כי בישראל קיימים 400,000 עסקים קטנים ומעסיקים למעלה מחמישים אחוזים מכח העבודה בישראל. "עסקים קטנים הם המנוע של המשק", אומר יורם אורגד מחברת מעוף עסקים, "קיומם חיוני לחברות הגדולות כמו גם לצרכן הקטן. האם אנחנו יכולים לדמיין עולם בו נצרוך את כל הסחורות והשירותים רק מהחברות הגדולות? לא ממש".

 

להחזיק עסק קטן זה לא פשוט. "בתקופה בה מדורי הכלכלה מלאים בסיפורים על אקזיטים דמיוניים שעשו חברות היי-טק", מסביר אורגד, "יש לא מעט עסקים שמכוונים לגדולות ולא ממש מגיעים".

 

לדבריו, בתרבות האקזיט יש גורם מטעה כיוון שעסק קטן צריך לבנות מתוך ראייה לטווח ארוך וכשרוצים לממש מהר, זה לא מגשים. עם זאת, אורגד נותן דוגמה לסיפורי הצלחה בקנה מידה ישראלי שהתחילו בתור עסקים קטנים, למשל רשת המרכולים העירוניית AM:PM שהתחילה כחנות נוחות אחת, טיב טעם שהתחיל בתור אטליז, ארומה, פוקס, ללין, סיגל דקל, מיכל נגרין ועוד רבים. "אם נבחן לעומק את סיפורי ההצלחה שלהם", אומר אורגד, "נראה שכל אחד מהם הביא משהו חדש בתחום שלו, אם זה מבחר גדול ושונה של מזון כמו במקרה של טיב טעם, תכשיטים בעיצוב ייחודי כמו במקרה של מיכל נגרין, קונספט ומיקומים חדשים לחנויות נוחות כמו במקרה של AM:PM".

 

כאלה הם גם 18 זוכי תחרות "עסקים קטנים" מהשנים הקודמות. גם הם התחילו בקטן עם חלומות גדולים, לכולם היו רעיונות ייחודיים בתחומם - דבר שסלל את דרכם להצלחה. השבוע חזרנו אל חלק מהזוכים בשלושת התחרויות הקודמות, שסיפרו לנו מה עבר עליהם מאז זכו. כך למשל נאוה קול, הבעלים של קולאז' קוסמטיקס, בית ספר למקצועות הקוסמטיקה והטיפוח בחיפה שזכתה בתחרות בתחרות הראשונה בשנת 2004. "כשהשתתפנו בתחרות גלגלנו חמישה מיליון שקלים בשנה והעסקנו 20 עובדים", היא מספרת, "את החמישה מיליון שקלים בשנה חצינו מזמן ואנחנו מעסיקים כיום 30 עובדים".

 

קול לא נשברה מהקשיים שבדרך. גם לא מהעובדה שפנינה רוזנבלום פתחה בית ספר מתחרה ממש לידה. "זה עורר את השוק", היא מספרת, "וזה גם הטיפ שלי לעסקים קטנים, אל תפחדו מתחרות".

 


מימין: יוסי אלמלן וצביקה רבין בעלים של חברת חממית שזכו אשתקד בתחרות עסקים קטנים (צילום: אל שחר)

 

מקימי האתר לופה, הזוכים בתחרות בשנה שעבר, צריכים להתמודד עם אתגרים שונים לחלוטין. בשונה מקול, להם אין מתחרים - מכיוון שהם מוכרים מוצר ייחודי לגמרי. בלופה, אתר אינטרנט המאפשר הפקת ספרים ואלבומי תמונות בהוצאה אישית, מספרים כי מאז הזכייה החברה הכפילה את עצמה מבחינת כח אדם. "גדלנו ב-300%", מספר יורם רוזנבאום, מבעלי האתר. לדבריו, מכיוון שמדובר במוצר חדש, הצרכנים מאמצים אותו לאט לאט ומתאימים אותו לצרכים שלהם, למשל, משפחות שמפיקות ספרי בישול עם מתכונים של הסבתות, הצעות נישואין וספרי הנצחה וזיכרון. "למעלה מ-250 אלף אנשים הורידו את התוכנה החינמית באתר בעזרתה אפשר לערוך את הספר", מספר רוזנבאום, "אנחנו מקווים שחלק גדל והולך של האנשים יחליטו להפיק את הספרים".

 

רוזנבאום מספר כי אתר הרשת החברתית "מקושרים" ביקש מגולשיו לכתוב מכתבים לגלעד שליט, מכתבים אלה קובצו לספר בעברת הטכנולוגיה של לופה וניתנו להוריו של גלעד שליט.

 

נעלי מרקו, שזכתה בתחרות הראשונה ב-2004, היא רשת נעליים. כשזכתה מנתה 9 סניפים בלבד, אך מערכת "ידיעות אחרונות" זיהתה ברשת המשפחתית פוטנציאל ענק, ואכן - היום מונה הרשת 16 סניפים ואף פתחה תת רשת בשם מרקו-קידס, המיועדת לילדים. בשנה הקרובה עתידה הרשת לפתוח ארבעה סניפים נוספים והיא מעסיקה את הפרזנטוריות הלוהטות ביותר - שהשנה נוספה להם ויקה, המתמודדת הקניבלית מ"הישרדות".

 

דבר לא מפר את שלוותו של מרקו, לא התחרות הגוברת עם רשתות נעליים בינוניות וגדולות אחרות, ולא התאווה של הצרכנים הישראלית לנעליים איכותיות במחירים זולים. היום, כשהוא כבר לא עסק קטן - הרשת מגלגלת 30 מיליון שקלים בשנה ומונה 70 עובדים - מסביר מרקו את סוג ההצלחה שלו ברגישות לצורכי הקהל. "ראינו שתחום הילדים הוא עסק מתפתח", הוא מספר, "ופתחנו את תת המותג שכולל נעלי מבוגרים לכל דבר, אבל במידות של ילדים".

 

גם בחברת שוגארט, העוסקת בהדפסה וקידום מכירות באמצעות ממתקים, מזוכי התחרות שנה שעברה, מספרים על צמיחה של 40% בשנה האחרונה. "הרחבנו את קהלי היעד שלנו", אומר אורי האן הבעלים, ונכנסנו לשוק הקד"מ משרדי פרסום וחברות הסלולר. בשוגארט מצליחים לשלב פעילות חברתית עם העסקים. "היה השנה מקרה של עיוור שהגיע עם כלב נחייה לבית קפה ולא נתנו לו להיכנס. כאקט חינוכי ייצרנו סדרה של 18 ריבועי סוכר לבתי קפה עם עטיפות שעליהן מסרים שונים שקשורים לכלבי נחייה, כדי להגדיל את המודעות".

 


מימין: נתן מושכל ורענן נוביק בעלי חברת סטמפ טסט למדבקות התרעה מפני חומרים רעילים, שזכו אשתקד בתחרות עסקים קטנים (צילום: אביגיל עוזי)

 

ואם כבר ממתקים, רותי ארזי הבעלים של חברת זר מתוק, מזוכי התחרות בשנה שעברה, מספרת כי מאז התחרות נוספו לה הרבה מתחרים חדשים. עם זאת, לדבריה, זר מתוק שילשה את מחזור המכירות מאז התחרות, בעיקר הודות לפיתוחים חדשים של ארזי. למשל זר מבגדי פעוטות, שהיא מייצרת בשיתוף פעולה עם בייבי פוקס, וזר מתיונים שמייצרת בשיתוף פעולה עם חברת התה היוקרתי סרמוני.

 

השמים הם הגבול

"עסק קטן יכול לפרנס את בעליו בצורה יפה מאוד", אוחר אורגד, "עסק קטן שעובד טוב יכול לספק לבעליו רמת הכנסה כמו בעשירונים העליונים. היתרון של עסק קטן הוא שבניגוד לשוק העבודה שמסנן היטב את המועמדים למשרות הנחשקות, בעסק קטן השמיים הם הגבול, כל אחד יכול ליצור לעצמו את הפוזיציה ללא קשר מאיזה שכבת אוכלוסייה הוא בא, רמת השכלה, גיל או מין. מצד שני, לפני שהאישונים שלכם מתרחבים מהאפשרות להרוויח טוב, צריך לזכור שהמשמ עות של עסק קטן היא הכנסה לא יציבה, בייחוד בהתחלה. "בעסק קטן אין משכורת שנכנסת כל חודש, השכר הוא ההכנסות של העסק מינוס ההוצאות שלו, שלא לדבר על מצב שבו ההכנסות נמוכות מההוצאות, ואז לא רק שבעל העסק לא מרוויח הוא גם נדרש לממן את העסק".

 

נשמע מעניין? לפי אורגד "אחד הדברים שמאפיינים עסקים קטנים, שרבים מהם צומחים מתוך תחום המקצועי של בעליהם, למשל שפים, עורכי דין, סוכני ביטוח, כדרים ועוד.
 

"הבעיות מתחילות כאשר בעל עסק מגלה שנוסף למיומנויות המקצועיות שלו הוא נדרש לכישורים ניהוליים, ומכיוון שהוא לא מנהל מקצועי ולא הגיע עם ניסיון בניהול עסק וניהול כספי מבית, מתפתח דיסוננס בין הצרכים הניהוליים של העסק לחוסר הניסיון של בעליו".

 

כך תרשמו לתחרות: תשובות לכל השאלות

 

מי יכול להשתתף בתחרות?

 

בתחרות יכול להשתתף כל עסק ישראלי המגלגל מחזור של עד 25 מיליון שקל בשנה.

 

האם יש מגבלות על תחום העיסוק של העסק?

 

לא. כל עסק שעומד בקריטריונים יכול להגיש מועמדות להשתתפות בתחרות.

 

איפה מקבלים את טופס ההרשמה לתחרות?

 

הטופס המלא מופיע באתר האינטרנט של התחרות, בכתובת http://www.orange.co.il/asakim-k. ניתן לקבל את הטופס גם בפקס: התקשרו לטלפון 054-7666676 הקישו את מספר הפקס שלכם והטופס יישלח אליכם.

 

לאן צריך להחזיר את הטופס המלא?

 

ניתן לשלוח ל"ידיעות אחרונות" את הטופס המלא במספר דרכים. באינטרנט: היכנסו לאתר התחרות (הכתובת מופיעה בתשובה הקודמת) מלאו את פרטיכם בטופס המופיע באתר ולחצו על שלח. בדואר: ניתן להוריד את הטופס מאתר האינטרנט של התחרות, להדפיס אותו, למלא אותו בכתב יד ולשלוח למערכת "ידיעות אחרונות" בכתובת: "ידיעות אחרונות", רחוב נח מוזס 2, תל-אביב, מיקוד 61000. נא לציין על המעטפה "עבור תחרות עסקים קטנים". בפקס: ניתן לשלוח את הטופס ל-03-6082664.

 

לאן לפנות אם משהו בטופס ההשתתפות לא מובן לי?

 

ניתן לכתוב לנו בדואר אלקטרוני למייל: asakim-k@yedioth.co.il תחת הכותרת "תחרות עסקים קטנים" או להתקשר לטלמסר 03-7653334 להשאיר את השאלה, השם ומספר הטלפון ויחזרו אליכם עם תשובה.

 

יש לי עלון פרסומי שמפרט את פעילות החברה. האם לצרף אותו לשאלון ולשלוח אליכם?

 

בהחלט. כל חומר כתוב שיסייע לנו ללמוד יותר על העסק שלכם יתקבל בברכה, כל עוד היקפו מצומצם (לא ספרים או חוברות בנות מאות עמודים (שלחו את החומר יחד עם הטופס בדואר).

 

האם צריך לצרף לטופס עוד משהו?

בשלב הראשון מתבקשים המועמדים למלא רק את השאלון, ולשלוח חומרים פרסומיים כאוות נפשם. מועמדים שיעברו את השלב הראשון יתבקשו למלא שאלון שני, בו יתבקשו להציג מספר נתונים מד"וחות כספיים שאושרו על-ידי רואה חשבון.

 

עד מתי ניתן להגיש מועמדות?

 

ניתן להגיש מועמדות עד ל-6 במארס 2008.

 

השאלון שאתם מבקשים כולל פרטים על העסק. מי יראה את הטופס שלי?

 

כל הפרטים הנדרשים הכרחיים לצורך מיון המועמדים וסינונם. עם זאת, כל משתתף יכול להיות סמוך ובטוח לגבי הסודיות: השאלונים ייבחנו אך ורק על-ידי צוות השופטים של התחרות, שכולל את אנשי המערכת הכלכלית של "ידיעות אחרונות", פאנל שופטים מקצועי, משרד רואי החשבון Deloitte בריטמן אלמגור המלווה את הפרויקט ומעו"ף-עסקים. המערכת מתחייבת לשמור על סודיות כל הפרטים שיחשפו העסקים המתמודדים ולא לעשות בהם כל שימוש מעבר לסינון המועמדים. אין סיבה לדאוג.

 

אני רוצה להשתתף בתחרות, אבל לא מעוניין שהתמונה שלי תופיע בעיתון. זה אפשרי?

 

כל משתתף בתחרות חייב לדעת כי אם יזכה או יעלה לאחד השלבים המתקדמים, יופיע בעיתון סיקור של העסק שלו, כולל תמונות שלו עצמו. חשוב להבין כי השתתפות בתחרות מהווה הסכמה להיחשף ב"ידיעות אחרונות", אם כי פרטים כספיים הנוגעים לעסק לא ייחשפו אלא בהסכמת המשתתף.

 

הפרסים

העסקים הזוכים בתחרות יקבלו סיקור מערכתי נרחב במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות". בנוסף, העסקים הזוכים ייהנו מפרסים חסרי תקדים בשווי של כ-180,000 שקל הכוללים חבילת פרסום ב"ידיעות אחרונות", קאמפיין באנרים באתר ynet, חבילת תקשורת לעסקים של אורנג' הכוללת מכשיר נייד 95N דור 3.5, מודם סלולרי, מחשב נייד, חבילת גלישה לאינטרנט מהיר במודם סלולרי למשך שנה ללא עלות וזיכוי עבור שימוש בשירותי הרשת בשווי של 15,000 שקל. בנוסף יקבלו הזוכים ייעוץ עסקי על-ידי פירמת רואי החשבון Deloitte בריטמן אלמגור ושני קורסים לקידום עסקים ועשרים שעות של ליווי עיסקי מתנת מעו"ף-עסקים לעידוד ופיתוח עסקים.

 

* בכפוף לתקנון הנמצא במשרדי "ידיעות אחרונות". (ההשתתפות בתחרות אסורה על עובדי "ידיעות אחרונות", עובדי חברת פרטנר, עובדי Deloitte בריטמן-אלמגור, עובדי מעו"ף-עסקים ובני משפחותיהם).

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מימין: יורם רוזנבאום ועופר רוזנבאום שזכו אשתקד בתחרות עסקים קטנים
צילום: צביקה טישלר
מומלצים