שתף קטע נבחר

החוק עבר - ביטוח כלי רכב דו-גלגליים יוזל

האחריות לנזקי גוף בתאונה בין מכונית לכלי רכב דו-גלגלי, לא תהיה שווה אלא ברובה לחובת בעל המכונית. יוזמי החוק, חברי הכנסת ארדן ומיסז'ניקוב: מאמינים כי בעתיד יוזל בשל כך ביטוח אופנועים וקטנועים

הכנסת מתקנת עיוותי ביטוח רכב דו-גלגלי. החוק להוזלת תעריפי ביטוח כלי רכב דו-גלגליים (אופנועים וקטנועים) התקבל הערב במליאת הכנסת, בקריאה שניה ושלישית. החוק, שהוגש על-ידי ראשי ועדות הכספים והכלכלה, חברי הכנסת סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו) וגלעד ארדן (ליכוד), משנה את חלוקת האחריות לנזקי גוף בתאונות בין רכב לאופנוע, מיחס של 50:50 שהיה נהוג עד היום בין מבטחי הצדדים, ליחס של 75:25, אשר מעביר את עיקר הנטל למבטח המכונית. בתאונה עצמית, בה לא מעורב כלי רכב אחר, ימשיך כמובן מבטח האופנוע לשאת במלוא נזקי התאונה.

 

החוק החדש התקבל כהוראת שעה למשך שנתיים, בהן ייבחנו השפעותיו על הבטיחות בדרכים ושוק ביטוח החובה לרכב הדו-גלגלי. בתום התקופה יהיה שר האוצר רשאי לבקש את אישור ועדת הכלכלה לשנות פעם נוספת את חלוקת האחריות, על-פי השפעת החוק על שוק הרכב.


התכנית: הוזלת עלויות הביטוח לבסוף, לאחר הסדרת אחוזי האחריות

 

יוזמי החוק מקווים כי שינוי חלוקת האחריות, יעודד את התחרות על ביטוח החובה של כלי רכב דו-גלגליים בין חברות הביטוח. כתוצאה מכך, עשויים התעריפים להפוך זולים יותר מהמקובל כיום. עד כה נאלצים בעלי אופנועים לבטח עצמם רק ב"פול" (הסידור המשותף לחברות הביטוח), עקב סירוב החברות לבטח בנפרד את האופנועים בגלל ריבוי התאונות והסיכון הגבוה.

 

מדיניות זו אילצה את בעלי הרכב הדו-גלגלי לשלם תמורת ביטוח חובה תעריפים גבוהים מהתעריף הרגיל, לעתים עד כשליש משווי הרכב. זאת מאחר שתעריפי ה"פול" לא הביאו בחשבון את מידת מעורבות רוכב האופנוע בתאונות, את גילו וותק הנהיגה שלו. לפי נתוני האוצר, כרבע מבעלי האופנועים - ובעיקר רוכבי קטנועים - העדיפו להסתכן בנסיעה ללא ביטוח.

 

החוק החדש יצמצם את היקף בעלי האופנועים המבוטחים ב"פול" רק לבעלי הסיכון הגבוה, בהנחה שחברות הביטוח יתחילו לחזר אחר הזהירים שבהם. יוזמי החוק גם מקווים ליתר מעורבות של חברות הביטוח בעידוד נהיגה זהירה של בעלי המכוניות, או גילוי יתר מודעות לבטיחותם של נהגי הרכב הדו-גלגלי, כדי לחסוך מעצמן את תשלומי הפיצויים שהתייקרו לנהגי האופנועים שייפגעו בתאונות מעורבות.

 

ח"כ ארדן אמר לאחר קבלת החוק החדש, כי "ברור כי רוכב האופנוע נמצא בסיכון גבוה יותר מנהג המכונית. עם זאת, נוכחנו לדעת כי גובה הביטוח לא השפיע על היקף רכישת האופנועים. למרות תעריפי ביטוח שמתייקרים ללא הרף, חלה עליה משמעותית גם ברכישת רכב דו-גלגלי. מצב זה מתקן לפחות את העיוות הצרכני הקיים בענף ביטוח החובה, אשר סיכן את הבטיחות בדרכים עקב נהיגה ללא ביטוח של בעלי אופנועים".

 

ח"כ מיסז'ניקוב הוסיף, "החוק מהווה מהפכה של ממש בעולם הרכב הדו-גלגלי בישראל, בתקווה שהוא יעודד רכיבה זהירה ובטוחה יותר של בעלי המכוניות והאופנועים כאחד".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תעריפי ביטוח לכלים דו-גלגליים יוזלו
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים