שתף קטע נבחר

מה מעידה התנגדות יאהו להשתלטות של מיקרוסופט?

דומה כי ההתנגדות בתוך החברה לרכישה אינה נעוצה בשאלת המחיר בלבד אלא קשורה קשר עמוק לזהות הרוכשת הפוטנציאלית ולעתידה באינטרנט

על אף שחלק מהעיתונים מיהרו להתייחס לרכישת יאהו בידי מיקרוסופט כאל עובדה מוגמרת, הדרמה בעניין עסקת הענק עדיין בתחילת הדרך. ההתפתחות האחרונה היא דיווח בוול סטריט ג'ורנל, לפיו מועצת המנהלים של ענקית האינטרנט יאהו מתכוונת לדחות את הצעת הרכישה על ידי מיקרוסופט תמורת סכום של 44.6 מיליארד דולר.

 

על פי הדיווח, מנהלי יאהו הגיעו למסקנה כי ההצעה, לפי שווי של 31 דולר למניה, ממעיטה מערכה של ענקית האינטרנט ומנצלת את חולשתה, וכן תכניס את אותה לסיכונים, שכן חוקי הגבלים עסקיים עשויים לטרפד את העסקה. לפי הערכות אלה, יאהו שווה לא פחות מ-56 מיליארד דולרים, על פי שווי של 40 דולרים למנייה.

 

אך דומה כי ההתנגדות בתוך יאהו לרכישה אינה נעוצה בשאלת המחיר בלבד אלא קשורה קשר עמוק לזהות הרוכשת הפוטנציאלית. שאלת עתידה של יאהו כחברה עצמאית מונח על הפרק זה חודשים רבים בעקבות המשבר אליו נקלעה.

 

ככל הנראה, מנהלי יאהו סבורים כי החברה תצליח יותר אם תמשיך לפעול באופן עצמאי. על פי דיווחים, הביטחון הזה מבוסס בחלקו על משא ומתן המתגבש בין גוגל ליאהו בעניין שיתוף פעולה בפרסום בחיפוש. אם עסקה זו תצא אל הפועל, יאהו תתבסס על מערכת הפרסום Adwords של גוגל במקום Panama, מערכת הגשת פרסומות הטקסט שלה, שנועדה להתחרות בגוגל.

 

ככל הנראה, יאהו לא מתכוונת לעבור להתבסס על מנוע החיפוש של גוגל, כפי שעשתה משנת 2000 ועד 2004. מדובר בהחלטה חכמה, שכן ויתור על שוק החיפוש יגרום למחיקת מנוע החיפוש של יאהו מהמפה וויתור על מרכיב מרכזי מזהותה של החברה.

 

אך נראה כי יותר מכפי שמנכ"ל יאהו, ג'רי יאנג ומועצת המנהלים של החברה מתנגדים לרכישה, הם נעמדים על רגליהם האחוריות משום שמדובר במיקרוסופט ואף דווח כי דחו בעבר הצעות שונות של רדמונד לשתף פעולה עם החברה. מאחר ובעסקים בסדר גודל כזה רק שיקולים כלכליים ורגולטוריים באים בחשבון, מדובר בהצבעת חוסר אמון של יאהו באסטרטגיית האינטרנט של מיקרוסופט ובסיכוייה לגבור על גוגל בעתיד הנראה לעין.

 

לחוסר אמון זה יש משמעות ניכרת. אפשר לטעון בצדק כי יאהו איבדה את דרכה בשנים האחרונות, אך בניגוד למיקרוסופט, מדובר בחברת אינטרנט טהורה היודעת לאפיין ולהוציא לשוק שירותי רשת מוצלחים. אם הנחה זו נכונה, ייקור תג המחיר נועד בעיקר כדי למנוע ממיקרוסופט את הרכישה ולא לצורך מיקוח. אמנם, מיקרוסופט עשוייה לנקוט באסטרטגיה של השתלטות עויינת ולרכוש את החברה ישירות מבעלי המניות - אך גם תהליך זה יתקל בהתנגדות של מועצת המנהלים ושל בכירים בחברה והוא צפוי להפחית דרמטית את הסיכויים להצלחת המיזוג, שאינם גבוהים מלכתחילה. 

 

האפשרות כי גוגל תרכוש את יאהו אף היא אינה נראית סבירה מסיבות רגולטוריות בעיקר ואף הוא אינו צפוי להניב פירות כלכליים, על פי ניתוח של אנליסטים שפורסם ב-TechCrunch. מבין האפשרויות שעומדות בפני החברה: המשך פעילות עצמאית, שיתוף פעולה עם גוגל, רכישה על ידי גוגל או רכישה על ידי מיקרוסופט, לא מן הנמנע כי אנשי יאהו מאמינים כי רק שיתוף פעולה בתחום הפרסום יבטיח את עתיד החברה וימנע ווטו של הרגולטור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גוגל. תג המחיר אינו הסיבה האמיתית
צילום: index open
מומלצים