הג'יפ הישראלי
במשך כמעט שלושים שנה הציעה ג'יפ את ה-CJ-5, אחד מרכבי השטח האהובים ומפורסמים בהיסטוריה - שיש לו גם שורשים ישראליים: הוא לא רק הורכב כאן, אלא גם השתתף במלחמות ישראל ובכמה סרטים זכורים היטב. וכיום, הוא פשוט אידאלי לאספן המתחיל
מה זה קשוח, נולד בישראל, צבוע בצבע חאקי ועובר בכל מקום? בטח חשבתם על חייל צה"ל, אבל אנחנו מתכוונים דווקא לג'יפ CJ-5, שבמשך עשרות שנים היה הדרך הטובה ביותר להגיע מא' לב' - דרך השטח. אוהבי ז'אנר השטח בארץ חרשו עימו כל כביש, שביל וכל תל בארצנו הקטנה. וזו המורשת שהשאירו.
כוכב קולנוע כחול-לבן
מאז שנות החמישים ה-CJ-5 יוצרו בארץ ברישיון הן במפעל בחיפה והן במפעל בנצרת. כל מי ששירת בצה"ל מסוף שנות החמישים ועד תחילת שנות ה-80, קרוב לוודאי שנהג או נסע על אחד. שועלי השטח הוותיקים מספרים כי אוגנדה הזמינה כמות נכבדה של CJ-5 מהמפעל בארץ. אך עם פרוץ מלחמת יום כיפור בשנת 1973 וניתוק היחסים הדיפלומטיים בין המדינות, בוטלה ההזמנה ובמפעל נותרה כמות גדולה של ג'יפים כאלו, שנקלטו לבסוף בצה"ל ובמשטרה. ה-CJ-5 נבנו בארץ עד 1974 עם מנועי ארבעת הצילינדרים המיושנים (שייצורם הופסק בארה"ב עוד בשנת 1969).

ג'יפ CJ-5 דגם 1966
מקומם של ה-CJ-5 לא נפקד גם מתעשיית הסרטים הישראלית, וניתן לחזות בהם בסרטים כגון "גבעת חלפון" של הגשש החיוור ו"אבא גנוב" של יהודה ברקן. רכב השטח הזה הצליח להגיע פשוט לכל חור שרק רציתם.
היי הג'יפ: ההיסטוריה
ג'יפ CJ-5 (ראשי תיבות של Civilian Jeep - ג'יפ אזרחי) נולד בארה"ב בחברת וויליס בשנת 1955 (והיה למעשה הגרסה האזרחית של רכב צבאי בשם M-38A1). הוא יוצר ללא הפסקה, אך עם לא מעט שינויים, עד לשנת 1984 - תוחלת החיים הארוכה ביותר בהיסטוריית ג'יפ. ל-CJ-5 יש אחים נוספים, למשל CJ-6 בעל מרכב ארוך יותר. ה-CJ-5 היה אחד מהגורמים הראשונים להפצת המודעות לתחביב הנסיעה בשטח בכל רחבי העולם. הוא חלק מכלולים מכאניים עם רכבים אחרים מתוצרת חברת וויליס, והיה המשך ישיר לג'יפ הצבאי ממלחמת העולם השנייה, שכונה בישראל "ג'פס" (ג'יפ סיור).

בשירות הדואר האמריקני, 1974
בתחילה הוצע ה-CJ-5 עם מנוע 2.2 ליטר מיושן המבוסס על טכנולוגיה משנות ה-30, עם תצרוכת דלק שהייתה על סף השערורייה. לשמחתנו, במהלך השנים התווספו גרסאות חזקות עם מנועי שישה צילינדרים חדשניים יותר, וגם ההיגוי ותיבות ההילוכים שופרו. ה-CJ-5 שימש כרכב רב-תכליתי, כאשר בקטלוג החברה היו קיימות אופציות רבות למתקנים אופיוצנאליים, יציאת כוח למגוון מטרות כמו חקלאות, כננת ועוד. הוא שימש גם כרכב רב-שימושי בצבאות בכל רחבי העולם והותקנו עליו שלל מכשירים צבאיים וכלי נשק. ה-CJ-5 יוצר במספר מדינות - ובהן, כאמור, גם בישראל. קשיחותם, עמידותם ושרידותם של ה-CJ-5, גרמו לכך שעד היום נוסעים רבים מהם בכל רחבי העולם.
אידיאלי לאספן המתחיל
בישראל, באופן יחסי לשאר ארצות העולם, מצויים ג'יפים רבים מדגם זה. במהלך השנים צה"ל ושאר כוחות הביטחון מכרו יחידות רבות שנקלטו בשוק האזרחי. רבים שרדו את תלאות הזמן ונמצאים כיום בידיהם של אספנים בכל רחבי הארץ.
ה-CJ-5 הוא רכב אולטימטיבי לאספן המתחיל: קל לתחזוקה, קיים מלאי חלפים זמין והחשוב מכל - ההנאה מובטחת גם בשטח, גם בטיולים וגם בשימוש כרכב פנאי פתוח. אז איך אפשר לסיים בלי לזמזם את מילות השיר "היי הג'יפ, היי הג'יפ"...
הכותב הוא ממקימי ארגון "אספני הרכב הארצישראליים"