הטיפה הזרה - איך הוודקה כבשה את ישראל
לא ברור איך אבל ישראל הפכה למעצמת וודקה של ממש. למען הסדר הטוב, וגם כדי שלא תצאו טמבלים בפעם הבאה שאתם הולכים לפאב, גאיה קורן יצאה לבדוק מהי הוודקה הכי טובה, ולענות על השאלה איך אתם אוהבים את הוודקה שלכם
אנחנו עם של פלצנים. לא שהפוזה שלנו היא דבר חדש, אבל הנה, אנחנו מוכנים לשלם לא פחות מ-300 שקל על בקבוק של וודקה גריי גוס, שבמבחן טעימה עיוורת שערכנו אפילו לא גירד את השלישייה הפותחת.
למען האמת, לפעמים נראה כאילו וודקה זה הדבר היחיד שאנחנו משלמים עליו. השילוב של הפוזה, הטרנד וכניסתם של משקאות האנרגיה העיפו את מכירות הוודקה בשנה האחרונה לשמיים, שכן וודקה היא כבר לא סתם שוט קפוא שמוהלים במיץ תפוזים כדי להעביר את הצרבת, כי אם משקה שמעיד על הלוגם אותו. משהו בבחינת "אמור לי מה אתה שותה ואומר לך אם אני מוכן שתשב לידי."
"בשנה האחרונה חלה עליה של 30 אחוז בכמות ובאיכות הוודקות שהגיעו לארץ," מודיע ניר גלדסטון, מנהל ההדרכה של רשת המשקאות wine&more חינאווי ג'ורג.' "אצלנו יש כמעט 50 מותגי וודקה. באזור אלנבי יש מספר דומה של וודקות שבחיים לא שמעתי עליהן, והוודקות הממש זולות נדחקו לסופרים. הוודקות האיכותיות, הפרימיום והסופר-פרימיום הן השחקנים הראשיים היום. אם לפני כמה שנים היית אומרת לי שאנשים יקנו וודקה ב-300 שקל, הייתי אומר לך שהתחלקת על השכל".
חובה לכל נפש
היקף שוק הוודקה בישראל מוערך בכ-300 מיליון שקל בשנה ובכ-6.5 מיליון ליטרים. ברשת חנויות טיב טעם, למשל, יש מאות סוגי וודקה וכ-850 אלף בקבוקים נמכרים בשנה.
לטענת הרשת, ישראל היא בין שש המדינות המובילות בעולם בצריכת וודקה, והישראלים מוכנים להשקיע במותגים המובילים. לראיה, 50 אחוז מבקבוקי הוודקה הנמכרים בארץ הם של מותגי הפרימיום, ועשרה אחוזים הם מותגי סופר-פרימיום.
רוב הצרכנים, שתדעו, לא שותים את הוודקה סטרייט, אלא רק כשהיא חלק מקוקטייל. "הוודקות הנמכרות ביותר בארץ הן פינלנדיה, אבסולוט וסמירנוף," אומר דוד ביטון, מנהל תחום אלכוהול בסניף טיב טעם ראשון לציון. "על כל שישה בקבוקים של פינלנדיה נמכר אבסולוט אחד ישראל היא מקום שני בעולם בצריכת וודקה פר נפש, כאשר רוסיה במקום הראשון. מי שהולך על סופר-פרימיום קונה את הקאופמן, שעולה 365 שקל, ואת הווינטג' - זה 900 שקל לבקבוק, ורק לאוליגרכים."
או לנובורישים, כמובן. אלה יוכלו לרכוש את הדיאקה או הדיווה. וודקה דיאקה אינה מתומחרת ונחשבת ליקרה בעולם. היא מיוצרת בפולין, נמכרת רק בארה"ב ומגיעה ב־36 בקבוקי קריסטל נוצץ. היא מזוקקת - שימו לב - דרך מאה יהלומים בגודל קראט. הדיווה מזוקקת בקרח, לאחר מכן היא עוברת זיקוק בפחם, בנסורת של עץ מיוחד ולבסוף היא מזוקקת באבק יהלומים ובאבני חן. בתוך כל בקבוק צפים יהלומים ואבני חן יקרות, ומחירו של בקבוק נע מאלפיים לחצי מיליון פאונד.
וודקה איכותית עשויה מחיטה. הפחות נחשבת עשויה מקליפות תפוחי אדמה, ויש בודדים שמתחכמים, כמו הסירוק, ועשויים מענבים. יש שתי שיטות לזקק וודקות - זיקוק דודי וזיקוק רציף. כדי שלא תשתעממו נסביר שזיקוק דודי מחמם באיטיות את המשקה ומחזק ניחוחות וטעמים, ולכן הוודקות לא תמיד יוצאות זהות זו לזו, ואילו בזיקוק הרציף יש פחות טעם וריח, בלי גוף ובלי בלגנים. זה הזיקוק המועדף על היצרנים, לבדו או בלוויית בן דודו הדודי.
מכיוון שהם לא יכולים להתערב בסוגיית למי יש יותר גדול, מתחרים היצרנים מי יזקק יותר פעמים את הוודקה שלו כך שתצא רכה ונטולת טעם.
שקוף שזה אתה
אז מה אתם שותים? הוודקות נחלקות בין ליגת הסופר-פרימיום כגון ואן גוך שופן, בלוודיר, גריי גוס, לבל וסירוק, וליגת הפרימיום: קטל וואן, אולד תומאס. כל השאר, שלא מתיימרים להבין ולא מוכנים לשלם הרבה על שוט, יזמינו סטולי, סמירנוף, טובאריש, אבסולוט, או חלילה יבקשו וודקה בטעמים.
הטרנד בקרב ישראלים מקשישים שעושים את עצמם מבינים גדולים זה לשתות אווז אפור. הגריי גוס, שיש המבטאים אותו בחיבה (או סתם מחוסר ידע) גרגוס, הוא אחד הסוגים הנמכרים ביותר בארה"ב וגם אצלנו. הוא יקר, כ-300 שקל לבקבוק, ובמועדון הגנקי בתל אביב יש קבוצה קבועה של יהלומנים ואנשי עסקים שמגיעים אחת לשבוע לשיר עם עינת שרוף ודרשו מבעלת הבית למכור להם גרייגוס, בעוד לשולחנות אחרים מגישים אבסולוט.

הוודקות הזולות נדחקו לסופרים (צילום: צביקה טישלר)
"מי שותה גריי גוס? כאלה שיש להם כסף או כאלה שרוצים שיחשבו שיש להם כסף," אומר ניר גלדסטון. סיון לביא, לשעבר בעלת קייטרינג וברמנית, סוברת כי "כולם מחזיקים מגריי גוס וזה חרא של משקה. שותים אותו אנשים שתפוסים על שם ולא מבינים מה הם שותים."
הסטוליצניה, שזה עוד שם שכדאי שתכירו אם אתם רוצים לעשות פוזה של מבינים באלכוהול, היא דווקא היפוכה של הגריי גוס. היא עולה פחות מחמישים שקל ומי ששותה אותה זה אחד שכנראה אוהב לשתות, או כנראה לא אוהב יותר מדי את בלוטות הטעם שלו. "זה ההארד קור של השתיינים," אומרת לביא. "זה אלה ששותים כדי לשתות."
אם שואלים ברמנים מקבלים תשובה די זהה, ככה שכדאי שתתחילו לגלגל את השם סטוליצניה, או סטולי. רומן לסקר, ברמן לשעבר, חושף את הכל: הם אוהבים להוריד צ'ייסרים של סטולי. גם יואב סוכרי, הבעלים של בית הספר לברמנים זמן אמיתי , מאשש את הטענה: "זו וודקה טרנדית אבל מיוחדת, בעיקר הגולד, ולכן הם אוהבים אותה. אם אתה רוצה להראות שיש לך קלאסה לכאורה - זו הבחירה".
הואן גוך והקטל וואן שייכות אף הן לצעירים מנופחי חשיבות עצמית, שלא שכחו להביא איתם סיגר שמנמן. ננה שרייר, בעלת הפאב ננוצ'קה, מתנדבת לבאר את הסוגיה: "הואן גוך מתאים לאנשים שהברמנים מצליחים לשכנע אותם, כדי שישאירו יותר כסף על הבר."
על שותי האבסולוט, לעומת זאת, אומרים המומחים שהם שבויים בתדמית. "אבסולוט שותים כאלה שלא מבינים בוודקה וזה מבחינתם ראש שקט", מסביר גלדסטון. "הוודקות הכי נמכרות אצלנו זה סטולי גולד, אחריה אבסולוט, ובמרחק ניכר, בגלל המחיר, הגריי גוס. אבל המשפט שאני שומע הכי הרבה בחנות זה 'אני אקח אבסולוט,' זה ללכת על בטוח".
אם אתה יושב על הבר ומזמין קוקטייל על בסיס וודקה פרימיום, כדאי שתדע שיש מצב שידחפו לך קגלביץ' וינערו טוב טוב. בלא מעט מקומות דוחפים הבעלים וודקות פטישים לבקבוקים ריקים של וודקה איכותית מתוך מחשבה - די הגיונית, האמת - שלא תעלה עליהם וממילא לא תזכור כלום בבוקר.
ומה לגבי רוכשי הפינלנדיה? נו, לפחות על פי לסקר מדובר באנשים שהם טיפוסים קשים, סגורים וקרים. "זו וודקה טובה", הוא מסביר, "אבל לא לכל אחד". מי ששותה אותה הוא אינטליגנט וטכנוקרט . גם שרייר מצטרפת לקביעה, ומוסיפה: "מי ששותה אותה הוא גרוש עם שתי בנות במצוקה רגשית. זה אחד שלא נכנס לצו האופנה, קלאסיקן שמבסס את האהבות שלו על היסטוריה, לא מישהו טמבל".
אבל סתם שתדעו, סקר שנערך ע"י מכון המחקר הבריטי Intangible Business בשנת 2007 מצא כי מותג האלכוהול החזק ביותר בעולם, מבין עשרת אלפים מותגי אלכוהול, הוא דווקא הסמירנוף. עם זאת הנתונים לא ממש מרשימים את סיון לביא, ברמנית בהווה, שחורצת: "סמירנוף זה לאנשים כמו אחותי שמזמינה גורדון, כי זה מה שהיא רגילה, זה ניינטיז". שרייר מסכמת: "זו סתם וודקה. קשה, עוקצנית ולא נעימה".
שתי וודקות נוספות וחדשות שכדי לכם להכיר הן: וודקה סירוק, שעלתה החודש מצרפת ונמכרת ביותר מ-300 שקל. מדובר בוודקה מיוחדת שעשויה מענבים, וקשה להתחבר אליה מיד ככל הנראה מתאימה לכאלה שמחוברים לאמא אדמה. מי שבאמת אוהב וודקה, כדאי שינסה את טובאריש, שהגיעה אלינו רק השבוע וכבר מאיימת לכבוש את השוק, גם בגלל המחיר: 60 שקל לבקבוק.
אה, ומה זה אומר עליכם שאתם שותים וודקה בטעמים? עדיף שלא תדעו. לא, באמת, יותר טוב שתשתו ליקר מהארון של סבתא?
האם אתם פלצנים?
בדקנו אם יש ממש בוודקות היקרות, או שאתם פלצנים. המסקנה: אתם פלצנים.
איך בדקנו: הוודקות נמזגו לכוסות צ'ייסר כשהן בטמפרטורת החדר. כלומר, אם זה מגעיל - אכלנו אותה, אי אפשר להקפיא את בלוטות הטעם. השתיינים התבקשו לדרג את הוודקות על פי מידת ההנאה, מ-1 הנמוך עד 5 הגבוה, לדרג עד כמה המשקה מלטף ונעים ועד כמה הוא דוקר בפה: - 5 מלטף; - 4 די נעים; - 3 אנמי; 2 -לא נעים; - 1 עוקצני. הם התבקשו לרשום מה הם חושבים על המשקה ולשקלל את הניקוד בתום הטעימה.
מי בדק: אביב משה, השף של מסעדת מסה בתל אביב, שאירח ופינק אותנו בפחמימות לספיגת כמויות האלכוהול; יואב סוכרי, בעלים של בית ספר לברמנים זמן אמיתי; ננה שרייר, בעלת הבר ננוצ'קה; ד"ר ארקדי פפיקיאן, יועץ עצמאי ליקבים שאף הביא עימו מרקקה פרטית מהבית; אינה רסקין, מדריכה ראשית בחברת הקוסמטיקה קריטה וחובבת וודקה רצינית; סיון לביא, לשעבר בעלת קייטרינג וברמנית, מתעבת וודקות בטעמים; רומן לסקר, ברמן לשעבר ושתיין בהווה - הגדרה שלו. לסקר הוא גם יזם תוכן, כשהוא פיכח. בוודקה הרביעית הצטרפו אלינו הזמר שלומי סרנגה והדוגמן לשעבר איתי אטיאס, אבל נתנו להם לשתות בלי להחשיב את התשובות שלהם. שייהנו.
איזה וודקות: פינלנדיה, ואן גוך, סמירנוף, אבסולוט לבל, קטל וואן, גריי גוס, סטוליצ'ניה גולד, אולד תומאס, סירוק, טובאריש. השלוש האחרונות חדשות ולא ממש מוכרות עדיין. נטעמו גם וודקות בטעמים.
הדירוג: הפתעה! טובאריש, וודקה רוסית, עולה חדשה, זכתה בניקוד הכי גבוה (22) וקטפה את המקום הראשון. או שככה זה בטעימה עיוורת, כשהחושים מחליטים ולא הפוזה, או שכולם היו מבושמים מדי ושיקול דעתם נפגם.
כך או אחרת, היא גברה על קטל וואן, שהגיעה למקום השני 20) נק') ועל פינלנדיה, שקטפה את המקום השלישי 19) נק.(' סמירנוף רביעית 18) נק(' עם תנודות קיצוניות בין "קשה ולא מחליקה" כפי שסברו משה, שרייר ולביא, לבין ציון גבוה במיוחד מהאחרים. במקום החמישי גריי גוס 17) נק,(' שזכתה לתואר "מצוינת פלוס" מסוכרי, לעומת פפיקיאן, שנתן לה 2 נקודות בקושי. במקום השישי, ואן גוך ולבל מבית אבסולוט 15) נק,(' אולד תומאס וסטוליצ'ניה גולד במקום השביעי 14) נק,(' ובמקום האחרון הסירוק הצרפתי, שעשויה מענבים, עם 12 נקודות, כי כנראה שוודקה מחיטה ערבה יותר לחיכנו.
ומה עם הוודקות בטעמים? שתייני וודקה אמיתיים אינם מחובבי הז'אנר ולכן נרשמו הערות כמו "שתינה של גמל קשיש" (לסקר,( "פלפל מקולקל" (שרייר,( "מי פה" (סרנגה) על רוב הטעמים. עם זאת הטעם המנצח של הערב היה המלון של ואן גוך שזכה משרייר להתפייטות: "נעים, מלטף כמו נשיקה של גיל ההתבגרות," והדאבל אספרסו של ואן גוך שיעשע את כולם, שסברו שבתור ליקר זה גימיק נחמד, אבל בטח לא בתור וודקה.