שתף קטע נבחר

קבעו עלות נזק מבלי לבדוק את הרכב

שישה שמאי ביטוח של חברת מגדל מואשמים כי קבעו הערכת עלות תיקון ברכב, מבלי לבדוק אותו פיזית. ועדת האתיקה של איגוד השמאים ממליצה לשלול את רשיונם על תנאי

מעריכים את הנזק, מבלי לבדוק את הרכב פיזית. ועדת האתיקה של שמאי רכב במשרד התחבורה, ממליצה להתלות על תנאי את רישיונם של שישה שמאי ביטוח מחברת מגדל. הסיבה: קבעו שומות בלי לבדוק פיזית את הרכב ואת מחיר החלקים, קבעו ללא הפעלת שיקול דעת אמיתי.

 

ועדת האתיקה של שמאי הרכב הפועלת במשרד התחבורה, המליצה בימים אלה בפני משרד התחבורה להתלות על תנאי לתקופה של חודשיים-שלושה את רשיונם של שישה שמאי ביטוח העובדים בחברת מגדל, או כלולים ברשימת שמאי החוץ שלה. בין השמאים שלגביהם הומלץ להתלות את הרשיון על תנאי לשלושה חודשים, נמצא גם השמאי הראשי של חברת מגדל - דני ירסקי.

 

התלונות נגד השמאים הוגשו ברובן על-ידי יעקב חלווה, יו"ר ועד פחחות וצבע באיגוד המוסכים, ועל-ידי מוסכים החברים באיגוד. ההמלצה להטיל עליהם עונשים אלה התקבלה משום שנתנו חוות דעת לגבי נזקים שנגרמו לכלי רכב, מבלי שבדקו את הרכב פיזית, אלא רק על סמך תמונות או דו"חות שערכו שמאים אחרים. בשומות אלה קבעו שמאיה של מגדל כי יש להפחית את הפיצוי לבעלי הרכב, ולא לשלם להם את הנזק לפי דוחות של שמאים מטעמם של המבוטחים, או בעלי הרכב שנפגע.

 

במקרים אחרים, נתנו השמאים חוות דעת לגבי מחירי חלפים, תוך הסתמכות על תוכנת מחשב שנקראת "דאטה-קאר", לפי הנחיות שקיבלו מחברת הביטוח, מבלי שהפעילו שיקול דעת עצמאי ואמיתי, כפי שמתחייב לפי חוזרי משרד התחבורה.

 

בהחלטות ועדת האתיקה דוחה הוועדה את טיעוניהם של השמאים כי "מדובר בחוות דעת כלכלית בלבד, או כי די בכך שהיא מבוססת על ממצאים עובדתיים בשומה אחרת". הוועדה קובעת במסקנותיה כי "מדובר בשומה מלאה שנחתמה

בידי שמאי, ואף שימשה לצורך פיצוי המבוטח. הרשות הבהירה כי לא ניתן לערוך שומה ללא בדיקה פיזית של הרכב.

 

בהמלצות לעונש מציינת הוועדה שאמנם "מדובר בהפרה של נהלי הרשות אשר פורסמו והיו ידועים היטב לשמאים. מאידך - מדובר במטה לחמם של השמאים אשר פגיעה בו עשויה לפגוע בפרנסתם. לפיכך אנו ממליצים לרשות (משרד התחבורה) להתלות על תנאי לשלושה חודשים את תעודת השמאים דני ירסקי, שמעון טרדאי ואביהו רפפורט, אשר כתבו שומה ללא בדיקה פיזית של הרכב...".

 

מחברת מגדל נמסר בתגובה, כי החברה לומדת את פרטי ההחלטה בשים לב להרכב הפורום המחליט, קודם שתחליט על צעדיה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ואיך אומדים את עלות התיקון?
צילום: רענן בן צור
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים