שתף קטע נבחר

ח"כ יחימוביץ' נגד חוק הקסדה לאופניים

הגישה הצעת חוק הפוטרת רוכבי אופניים מגיל 18 ומעלה מחבישת קסדה, למעט באירועי ספורט ומחוץ לעיר. יחימוביץ': החוק שיזם ארדן גורם לפגיעה בטובת הציבור

האם רוכבי האופניים יוכלו בקרוב להסיר את הקסדה? ביום ראשון הקרוב תעלה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק של ח"כ שלי יחימוביץ', לפיה תצומצם חובת חבישת הקסדה החלה כיום על רוכבי אופניים. כיום חייבים כל רוכבי האופניים לחבוש קסדה, בכל רכיבה, וזאת מתוקף תיקון לחוק התעבורה שיזם ח"כ גלעד ארדן. על-פי הצעת החוק של יחימוביץ', חובת חבישת קסדה תחול על ילדים בכל רכיבה, ואילו רוכבים בוגרים יידרשו לחובש קסדה רק ברכיבה בכבישים בינעירוניים, וכן בעת רכיבה ספורטיבית ותחרותית.

 

בדברי ההסבר המלווים את הצעת החוק, נטען כי חובת חבישת הקסדה הביאה לירידה במספר הרוכבים בארץ, וזאת עקב הסרבול הכרוך בחבישת הקסדה ובנשיאתה. "מגמה זו עומדת בניגוד לטובת הציבור", קובעת יחימוביץ', ומוסיפה כי חובת חבישת הקסדה הביאה לכך שעיריות ברחבי הארץ מעכבות כיום מיזמים, המסדירים שירותי השכרת אופניים בשטחן. עוד טוענת יחימוביץ' כי מרבית תאונות הדרכים בהן מעורבים רוכבי אופניים מתרחשות בדרכים בינעירוניות.


פחות משתמשים באופניים מאז שהחלה חובת הקסדה? (צילום: ירון ברנר)

 

יש לציין כי ח"כ דב חנין הגיש בסוף דצמבר חוק לעידוד רכיבה על אופניים, במסגרתו נכלל תיקון לחוק הקסדה, בדומה לזה שמציעה ח"כ יחימוביץ'. על הצעת החוק של חנין חתמו 70 חברי כנסת, אולם מאחר שמדובר בהצעת חוק רחבה משמעותית מזו של יחימוביץ', סביר להניח כי תהליך אישורה יהיה ארוך ומורכב.

 

סכנה: קסדות לא מתאימות

"אף אחד לא יודע אם מספר הרוכבים ירד או עלה בעקבות חוק הקסדה של ארדן", אומר ל-ynet יותם אביזוהר, מנהל עמותת ישראל בשביל אופניים, שתומך בהצעת החוק של יחימוביץ'. "הסיבה לכך היא שאין מידע על מספר הרוכבים לפני החוק, או לאחריו". עם זאת, אביזוהר מציין כי רוכבים רבים כיום חובשים קסדות שאינן מתאימות לרכיבה, או שאינן רכוסות כראוי: "מחקרים בעולם מוכיחים כי רכיבה עם קסדה לא רכוסה, או כזו שאינה רכוסה נכון, מסכנת את הרוכב".

 

כמו רוכבים רבים, אביזוהר ועמותת ישראל בשביל אופניים מתנגדים נמרצות לחוק הקסדה של ארדן: "אין חולק על כך שיש לעודד רכיבה על אופניים, ולכן - בשם עקרון הזהירות - צריך להימנע מלקבל החלטות שעלולות להביא לירידה במספר הרוכבים. לפני שמקבלים החלטות כמו חוק הקסדה, מן הראוי לבדוק את תועלתן". אביזוהר, כמו יחימוביץ', סבור כי חוק הקסדה מונע מערים כמו תל-אביב מלהציע לתושביהן שירותי השכרת אופניים, בדומה לאלו שקיימים כיום בפריז.

 

"האמצעי היעיל ביותר להגנת רוכבים" 

ארגון הבטיחות 'בטרם' מתנגד לניסיון לצמצם את חוק חובת חבישת הקסדה. דוברת הארגון, דרורה נבון, מסרה ל-ynet כי "רכיבה על אופניים אינה בטוחה ללא חבישת קסדה. במחקרים שונים נמצא כי קסדה מפחיתה עד ל-88% מפגיעות ראש ומוח. ממחקרים בארץ ובעולם נמצא כי רוב פגיעות האופניים הם כתוצאה מתאונה עצמית, ולכן יש לוודא חבישת קסדה ובכך למזער את מספר פגיעות הראש, שהן הפגיעות הקטלניות והקשות".

 

לדברי נבון, מחקרים מוכיחים כי שיעור חבישת הקסדות בקרב ילדים עולה ככל שמבוגרים נוקטים בהתנהגות בטיחותית יותר בעצמם. "לאור הביסוס המדעי המוצק, חוק חבישת קסדה זכה לתמיכה רבה בארץ ובעולם. כל רוכב אופניים זכאי לקבל את מעטפת הבטיחות האופטימלית, שתאפשר לו לרכב בבטחה, וקסדה היא האמצעי היעיל ביותר להגנה על הרוכבים".

 

  • בתגובה, בחרו האם אתם בעד חובה לשימוש בקסדה לפי החוק של ח"כ גלעד ארדן, או נגד החובה ובעד הצעתה של ח"כ שלי יחימוביץ

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דודי ועקנין
יוזמת הצעת החוק, ח"כ שלי יחימוביץ'
צילום: דודי ועקנין
יוזם חוק הקסדה, ח"כ גלעד ארדן
צילום: יותם פרום
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים