שתף קטע נבחר

חשבון נפש

סקר "כלכליסט" בדק מי מהחברות הגדולות במשק הצליחו למתג את עצמן כמובילות בתרומה לקהילה. כתבה ראשונה בסדרה

הבנקים בישראל משקיעים עשרות מיליוני שקלים בקהילה במסגרת אחריות חברתית. מעבר לחובה המוסרית של חברות להשקיע חזרה באנשים ובסביבה, שהם בעצם המקור לעושרן, מתפתחת תובנה שהרווחיות תלויה באחריות שהחברות מגלות. המודעות החברתית של הציבור הולכת וגוברת — כבר היום בוחרים הלקוחות את ספקי השירות שלהם לפי היחס שלהם לקהילה והאחריות החברתית שהם מגלים. בישראל הדרך עוד ארוכה, אבל המודעות צוברת תאוצה.

 

סקר שערך "כלכליסט" בשיתוף מכון המחקר מותגים מגלה כי לציבור יש דעה ברורה מי עושה יותר או פחות. הסקר, שחלקו הראשון מובא היום, הציג את השאלה: למי מהבנקים הבאים (פועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי־טפחות) יש לדעתך התרומה הגדולה ביותר לקהילה ולחברה בכסף ובמעשים?

 

הפערים בתוצאות היו מפתיעים — הפועלים מוביל עם 36%, אחריו לאומי ודיסקונט עם 7.3% ומזרחי־טפחות אחרון עם 3.4%. כל שאר המשתתפים — 45.7%, ענו "לא יודע" או "אף אחד". ההובלה של הפועלים היא בין השאר תוצאה של הפרסום המסיבי של הבנק את פעילותו, עם הסיסמה — "להיות ראשון זה מחייב". הפרויקט "תקרא תצליח", למשל, תוקשר בקמפיין טלוויזיה עתיר מפורסמים, ואין ספק כי פרסום הפעילות הוא חלק מהאג'נדה.

 

מי מפרסם או מי עושה

טענה לגיטימית למחקר זה עשויה להיות שהתוצאות מבטאות את התשובה לשאלה מי מפרסם הכי הרבה את העשייה שלו, ולא מי עושה הכי הרבה באמת. בהקשר זה, אין להתעלם מהעובדה כי ההשקעה של הפועלים בתחום – 50 מיליון שקל בשנה, גבוהה בהרבה מזו של לאומי (30 מיליון ב־2006). דיסקונט ומזרחי טפחות תרמו בהתאמה 6 ו־3 מיליון שקל אשתקד. כמו כן, פרסום של עשייה חברתית מעלה את המודעות לנושא הן בקרב הציבור, והן מדרבן חברות אחרות להצטרף לעשייה.

 

מהבנקים לאומי, דיסקונט ומזרחי טפחות נמסרה תגובה זהה לתוצאות הסקר: "שלא כמו הפועלים, מדיניות הבנק היא לא להשקיע בפרסום הפעילות החברתית הענפה שלו, אלא להשקיע בפעילות עצמה".

 

כמו כן, יש לקחת בחשבון שנושא האחריות החברתית־סביבתית בעייתי מאוד מבחינת מדידה. מעבר לכך שהתקצוב שלו נמדד בדרך שונה בכל חברה, מדובר בנושא שקשה לאומדו בכסף. לדוגמה אם חברה בוחרת את ספקיה על פי התנהלותם החברתית־סביבתית. מה גם שלעתים חברה תורמת מצד אחד אך יש לה גם התנהגויות שליליות (כגון ניצול עובדים) מצד שני.

 

בשבועות הבאים נביא את תוצאות הסקר במגזר הסלולר וברשתות המזון.

 

1. בנק הפועלים 

36.3% מהמשתתפים בסקר ענו כי לבנק יש את התרומה הגדולה ביותר לקהילה.

 

בנק הפועלים דוגל בתפיסה כי ארגון עסקי הוא בריא ומשגשג לאורך זמן כשהוא פועל בתוך סביבה וחברה איתנות. כמו כן בבנק סבורים כי חשוב לציבור לדעת על פעילותו בתחום, וכי חשיפה זו משפיעה לחיוב על פעילותם של גופים עסקיים נוספים במשק.

 

בבנק ישנה ועדה שנקראת "פועלים בקהילה" בראשות דני דנקנר, יו"ר הבנק. הוועדה דנה, מאשרת ומתקצבת את הפעילויות השונות של הבנק למען הקהילה.

 

בין הפרויקטים של הבנק בשנים האחרונות: עידוד הקריאה בקרב ילדים — "תקרא תצליח"; פרויקט המעודד הוראת מדעים לבני נוער באזורים חלשים ועוד. הבנק מפעיל גם מאות תוכניות סביבתיות.

 

המתווה של הדו"ח החברתי שיפורסם לראשונה ב־2008 מבוסס על סטנדרטים של ה־GRI.

 

תקציב הבנק לפעילויות אלה היה ב־2007 כ־47 מיליון שקל.

 

2-3 . בנק לאומי

7.3% מהמשתתפים ענו שלבנק לאומי התרומה הגדולה ביותר לקהילה.

 

בנק לאומי הוא היחיד בישראל שהנפיק דו"ח אחריות חברתית מלא באישור ה־GRI (ארגון בינלאומי שמוביל את נושא האחריות החברתית של תאגידים בעולם), עניין זה מבטא את המשקל הרב שמייחס הבנק לנושא זה.

 

בין הנושאים שאליהם התחייב הבנק: דגש על פתרון פיננסי הולם לכל לקוח; דגש על מדיניות "עם הפנים לעובד"; למען הסביבה — הפחתה עד כמה שניתן של ההשפעות הסביבתיות של הבנק; למען הקהילה — לאומי רואה עצמו מחויב לעקוב, לזהות ולענות על הצרכים של החברה הישראלית באמצעות תרומות ייעודיות ומיזמים שונים של מעורבות בקהילה.

 

בין הפרויקטים של הבנק: "לאומי בשביל ישראל", "סיכויים שווים", "לאומי למען תושבי שדרות" ועוד.

 

תקציב הבנק לפעילויות אלה היה כ־30 מיליון שקל ב־2006, ובתשעת החודשים הראשונים של 2007 — כ־18 מיליון שקל.

 

2-3. בנק דיסקונט

7.3% מהמשתתפים בסקר אמרו כי לבנק דיסקונט התרומה הגדולה ביותר לקהילה.

 

בנק דיסקונט היה החלוץ מבין הגופים העסקיים בישראל שפרסם דו"ח חברתי (ב־2004).

 

הבנק הקים יחידה שתפקידה לגבש את מדיניות הבנק ואת פעילויותיו בנושאים אלה

 

פרויקטים של הבנק: איכות הסביבה: צמצום ההשפעה האקולוגית של הבנק באמצעות מיחזור נייר ופלסטיק, פרויקט "זמן מיחזור" שבמסגרתו נערכה תחרות נושאת פרסים בין בתי ספר. מעורבות קהילתית: פרויקט "הזנק דיסקונט" המסייע לתלמידים מהפריפריה לקבל תעודת בגרות.

 

הבנק מכין דו"ח שנכתב על פי תקני ה־GRI וצפוי להתפרסם במחצית השנייה של השנה.

 

תקציב הבנק לפעילויות אלה היה 5.5 מיליון שקל ב־2006.

 

4. בנק מזרחי טפחות

3.4% מהמשתתפים בסקר אמרו כי למזרחי טפחות התרומה הגדולה ביותר.

 

למזרחי־טפחות יש מדיניות חברתית המתמקדת בקידומם של ילדים ובני נוער הנמצאים בחסך.

 

התוכנית החברתית של הבנק כוללת יצירת מיזמים של מעורבות קהילתית המתבססים על הפיזור הגיאוגרפי של הבנק — בכל אתר שבו יש לבנק נוכחות עסקית, מתקיימת שותפות עם ארגונים חברתיים וקהילתיים מקומיים.

 

בין הפרויקטים שהבנק יזם בשנה האחרונה: ערכת הדרכה הנותנת טיפים כלכליים לבני 14–18; ילדים למען ילדים — פרויקט שנועד לעודד את ילדי עובדי הבנק לסייע לילדים נזקקים. במסגרת זו ניתנה תמיכה כספית של עד 5,000 שקל ל־20 מיזמים בתחום; הגשמת "משאלת לב" של ילדים חולים; טור דה תרום — מסע אופניים ייחודי עם ילדי איל"ן ועוד.

חלק מהלקוחות מעורבים בפעילויות כחלק מפרויקט שיתוף לקוחות. בהחלט ייתכן שחלק מהלקוחות אינם מודעים לפעילויות אלה.

 

תקציב הבנק לפעילויות אלה מוערך בכ־3 מיליון שקל בשנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ליאור אברהם
משאיות בנק הפועלים בצפון, באוגוסט 2006
צילום: ליאור אברהם
מומלצים