שתף קטע נבחר

"הפסיכולוג אצלי נשמע כמו ערס"

התסריטאית דפנה לוין, שכתבה עבור סדרת הדרמה "בטיפול" את הפרקים שעסקו באורנה, מיכאל ואיתי, השתתפה במפגש מיוחד עם הסופרת גלי צבי ויס, וסיפרה על תהליך הכתיבה ויחסי העבודה עם היוצרים

כמה שליטה יש לתסריטאי על התוצר הטלוויזיוני הסופי בסדרה כמו "בטיפול"? "היחסים שלי עם הבמאית בעונה הזו של 'בטיפול', סיוון ארבל, הם כאלה שאני באה לחדר העריכה ועוזרת בעריכה", סיפרה התסריטאית דפנה לוין, שכתבה את הפרקים שעסקו באורנה, מיכאל ואיתי בשתי העונות של הסדרה.

 

לוין, שעובדת בימים אלו על עיבוד קולנועי לספרו של יורם קניוק, "עיטים ונבלות", אמרה את הדברים במפגש מיוחד שנערך בשבוע שעבר עם הסופרת גלי צבי ויס במרכז "פסגות" בחולון, אלמול קהל של חובבי כתיבה רבים. במהלך המפגש סיפרה לוין על תהליך עבודתה על "בטיפול" ויחסיה עם שאר הגורמים המעורבים בהפקה.

 

המקרה של "בטיפול" הוא ללא ספק יוצא דופן מכמה בחינות: שלושה במאים שונים עובדים על פרקי הסדרה, ולכל יום תסריטאי משלו. העבודה כולה נעשית תחת פיקוחם של יוצר הסדרה, חגי לוי, התסריטאי הראשי, אורי סיוון, והיועץ הפסיכולוגי של הסדרה, ד"ר רוני באט.

 

לוין סיפרה כי במקרים רבים, הייעוץ הפסיכולוגי ממתן ומאזן את התסריטים הגולמיים שלה. "אני למשל כותבת בכיף שלי, 'אורנה אומרת ככה ומיכאל אומר ככה ואז אסי מתעצבן עליהם ואומר להם: שניכם חארות' – ומיד מגיע טלפון מרוני: 'את נורמאלית? פסיכולוג יגיד שניכם חארות?', ואני אומרת 'בטח שהוא יגיד שניכם חארות - כי אתם חארות, אתם חרא של בני אדם, אתם חרא של הורים'. אז הוא אומר: 'אוקי, אז שיהנהן ויגיד אולי'".

 

תרומתו המכרעת של היועץ הפסיכולוגי, לדברי לוין, היא זו שמצליחה לשמר אחידות מסויימת בדמותו של המטפל ראובן דגן, שמגולם בסדרה על ידי אסי דיין. "הפסיכולוג דואג שהפסיכולוג יישמע כמו פסיכולוג. אצלי הוא תמיד נשמע כמו ערס", אומרת לוין.

 

במהלך העונה השנייה, עלילת הפרקים עברה להתמקד באיתי, בנם של אורנה ומיכאל, שסובל מהשמנת יתר והפרעות אכילה. לתפקיד הרגיש לוהק ניב זילברברג, בן 14, שמפאת מידותיו הטבעיות נאלץ להשתמש בתוספות מלאכותיות שהוצמדו לגופו. לוין רואה זאת כהישג מוסרי: "אני הרגשתי לא נוח, כמי שכותבת את הטקסט, להגיד לילד 'תשמע, אתה ילד מסכן, אתה מתאים'. היה לי מעצור נפשי, אי אפשר לעשות את זה לילד. לשחקן מבוגר זה דבר אחר, אבל לילד?". השימוש בתוספות החיצוניות, לדעתה, מנע את ההזדהות של השחקן עם בעיותיה של הדמות.

 

על כתיבת הפרקים לעונה האחרונה, סיפרה לוין כי לא התחילה את עבודתה עם תמונה ברורה של המהלך העלילתי כולו. "אני יודעת שיש כותבים שיודעים את הכתובת שהם נוסעים אליה, וכל מה שהם צריכים זה את ה-GPS ולהגיע לשם. כשאני כותבת, יש לי איזו תמונה בראש של העיר. אני הולכת לאיבוד, מגיעה ליבשת אחרת ואם זה טוב, זה טוב. אם זה לא טוב, באסה. ולפעמים אני מגיעה למחוזות אחרים וחוזרת את כל הדרך חזרה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אורנה, מיכאל ואיתי מ"בטיפול",גיבוריה של דפנה לוין
צילום: דודי חסון
לאתר ההטבות
מומלצים