שתף קטע נבחר

המאבק על שמאות מצולמת

מחריף המאבק נגד הניסיון לאשר עריכת שמאות מצולמת במוסכי ההסדר של חברות הביטוח. בית המשפט העליון אישר לאיגוד השמאים להצטרף כצד למתנגדים. גם איגוד המוסכים מבקש

המאבק נגד הניסיון של חברות הביטוח לאפשר להם לבצע "שמאות מצולמת" במוסכים - מחריף. השבוע אישר בית המשפט העליון לאיגוד שמאי הרכב להצטרף לעתירה שהגישו חברות "מורן שקד טכנולוגיות" ו"אבריקום" - המפעילות שמאות מצולמת עבור חברות הביטוח - נגד משרד התחבורה ושר התחבורה. עילת העתירה היא סירוב משרד התחבורה להשתמש בשמאות מצולמת בלבד לצורך בדיקת נזקים בכלי רכב. המשרד מאפשר אמנם להיעזר בשמאות מצולמת, אבל רק ככלי עזר, וממשיך לחייב בדיקת רכב על ידי שמאים.


האם מספיק צילום וידאו להערכת הנזק? (צילום: יחידת אתגר, משטרת ישראל)

 

שקט, מצלמים

חברות הביטוח - שהמובילה בהן היא מגדל - מנסות כבר זמן רב לבצע שמאות מצולמת במוסכי ההסדר שלהן. הן מבקשות להתקין במוסכים מערכות וידאו, שיצלמו רכבים שניזוקו בתאונה ויעבירו את התמונות למרכז בקרה. שמאי של חברת הביטוח, שיישב במרכז הבקרה, יעריך לפי הצילומים את גובה הנזק ואת החלקים שיש יש להחליף ברכב. חברות הביטוח טוענות כי בדרך זו ניתן לחסוך עלויות ניכרות, ולהוזיל את הביטוח.

 

אבל במשרד התחבורה מסרבים לאשר את שיטת הבדיקה הזו, וטוענים כי בדיקת הרכב חייבת להעשות על ידי שמאי מוסמך שיראה את הרכב במו עיניו. גם איגוד שמאי הרכב ואיגוד המוסכים מתנגדים להסדר הזה. בעקבות הסירוב הגישו שתי חברות - מורן שקד ואבריקום - עתירה לבית המשפט העליון כנגד משרד התחבורה, בדרישה שינמק את סירובו לאשר את שיטת הבדיקה הזו.

 

מתנגדי השיטה טוענים כי הבדיקות באמצעות שמאות מצולמת עשויה להביא למתן חוות דעת שגויות ובלתי אמינות, עד כדי סיכון חיי אדם - וזאת מעבר לפגיעה במקצוע השמאות ובעוסקים בו.

 

המוסכים מצטרפים למאבק

השבוע פנה גם איגוד המוסכים בבקשה להצטרף כמשיב לעתירה. האיגוד טוען כי הוא היה צריך להיות כלול מלכתחילה בעתירה כאחד המשיבים, מאחר שמחד, המוסכים הם שאמורים - לטענת העותרות - לבצע את הפעולה נשואת העתירה (צילום הרכבים והנזקים). מאידך, המוסכים גם יפגעו באופן ישיר - מקצועית וכלכלית - אם תתקבל העתירה, ודרכם גם לקוחותיהם, הלא הם ציבור בעלי הרכבים במדינת ישראל.

 

המוסכים טוענים שביצוע הערכת הנזק בדרך המוצעת על ידי העותרות, יביא להפרת חובות מקצועיות בענף כולו - הן בקרב השמאים והן בקרב המוסכים, עד כדי ביטול חובת העל בדיני הנזיקין והביטוח של ההשבה לקדמות, וכן סיכון רכוש ואף חיי אדם. עוד טוענים באיגוד המוסכים כי לעובד מוסך אסור לעסוק בשמאות כפי שמתבקש מהעתירה, והם לא הוכשרו לעסוק בתחום זה. חיובם בצילום כלי רכב לאחר תאונה יטיל עליהם מעמסה כספית נוספת, שתחייב העסקת עובדים נוספים שיעסקו בצילום.

 

"קבלת העתירה תביא לאיון דה-פקטו של מוסד שמאי הרכב הבלתי תלוי, ולהשתלטות מוחלטת של חברות הביטוח על הליך הערכת הנזק, בעוד 'בג"צ השמאים' קבע באופן נחרץ וחד-משמעי כי חייב להיות גורם אובייקטיבי אשר יעמוד בין המבוטח לחברת הביטוח בהערכת שומת הנזק"- כך אומרים באיגוד המוסכים.

 

טענה נוספת המועלית על-ידי המוסכים היא כי השמאות המצולמת, המשודרת גם לשמאי הבית (שמאי שכיר של חברת הביטוח, או כזה העלול להימצא בניגוד עניינים בשל קשר מיוחד עם המבטח), מבטלת את מוסד שמאי החוץ, וממילא גורמת לחברת הביטוח להתערב בהליך ביצוע השומה - גם זאת בניגוד לדין ולהוראות בג"צ השמאים. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
איגוד המוסכים: השיטה תפגע גם בלקוחות
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים