שתף קטע נבחר

מדריך: צילום דיגיטלי עם היסטוגרמה

ההיסטוגרמה אשר מאפשרת במבט עין חטוף לנתח את החשיפה בתמונה. זהו כלי עזר ראשון בחשיבותו לכל מי שמצלם ברצינות. מדריך

הצג המתנוסס בגבה של כל מצלמה דיגיטלית הוא כלי עזר חשוב, ולא רק בזכות כך שהוא מציג מיד את התמונה שצולמה. לעיתים קשה לזהות על הצג האם התמונה התקבלה בהירה או כהה מדי. במקרים מסוימים כמו צילום באור שמש ישיר, זוהי משימה בלתי אפשרית. כאן באה לעזרתנו ההיסטוגרמה אשר מאפשרת במבט עין חטוף לנתח את החשיפה בתמונה. זהו כלי עזר ראשון בחשיבותו לכל מי שמצלם ברצינות.

 

מהי היסטוגרמה?

היסטוגרמה היא ייצוג גרפי של כמות הפיקסלים הקיימים בתמונה. ייצוג זה עוזר לאבחן האם התמונה

סובלת מבעיות בחשיפה או מאובדן פרטים באזורים בהירים או כהים מדי בתמונה.

 

במצלמות רפלקס דיגיטליות (ולאחרונה גם בדגמים רבים של דיגיטליות קומפקטיות), משולבת אפשרות לצפייה בהיסטוגרמה. חפשו בחוברת ההפעלה של הדיגיטלית שלכם, האם היא מכילה את המאפיין Histogram. בחלק מהדגמים ניתן לצפות בהיסטוגרמה לאחר הצילום כדי להעריך את התוצאה הסופית, ואילו בדגמים אחרים אפשר אפילו לבדוק אותה לפני הצילום. מיד נראה דוגמאות מעשיות כיצד להשתמש בפונקציה זו, אך תחילה נבין את הרעיון שעומד מאחוריה:

 

אין מה להיבהל

ההיסטוגרמה היא גרף עמודות. לא להיבהל, אין כאן מתמטיקה מסובכת: הציר האופקי הוא סקאלת בהירויות, החל מהצד השמאלי המייצג שחור מוחלט (שחור בערך 0) ועד לצד הימני המייצג לבן מוחלט שערכו 255. הציר האנכי (גובה העמודה על הסקאלה) מייצג את מספר הפיקסלים שיש בתמונה באותו ערך בהירות.

 


 

לדוגמה, אם בתמונה יש אזור גדול שהוא שחור לחלוטין, כלומר פיקסלים רבים שערכם הוא 0, תוצג עמודה גבוהה מאד בחלקו הקיצוני השמאלי של הגרף. לעומת זאת, אם התמונה בהירה מדי וללא מקומות כהים כלל, האזור השמאלי של ההיסטוגרמה יהיה ריק, ורוב העמודות הגבוהות יופיעו בצידה הימני של התמונה. כדי להמחיש זאת, הנה 3 דוגמאות למצבים אפשריים: תמונה בהירה מדי, תמונה בחשיפה מאוזנת ותמונה כהה מדי. 1

 

מדוגמאות אלו אפשר להסיק שלוש מסקנות חשובות: כאשר התמונה שצילמנו כהה או סובלת מחשיפת-חסר, ההיסטוגרמה תיראה מלאה בצידה השמאלי וקיימת סכנה שנאבד פרטים באזורים הכהים (אזורי הצללים)

 

כאשר התמונה שצילמנו בהירה או סובלת מחשיפת-יתר, ההיסטוגרמה תיראה מלאה בצידה הימני וקיימת סכנה של אובדן פרטים באזורים הבהירים.

 

כאשר התמונה שצילמנו בעלת גוונים מאוזנים, לא בהירה מדי ולא כהה מדי, וללא פרטים שנאבדו באזורים כהים או בהירים, הפיקסלים מכסים את כל טווח הגוונים של ההיסטוגרמה.

 


בתמונות שונות נוכל לראות היסטוגרמות שונות לחלוטין זו מזו, בהתאם לבהירויות השונות הקיימות בסצנה אותה אנו מצלמים. נכון שאמרנו קודם כי היסטוגרמה הנראית מלאה בכל שטחה מייצגת תמונה שנחשפה היטב ובעלת גוונים מאוזנים, אולם זו לא חובה לוודא שכל התמונות ייראו כך. מטבע הדברים, תמונה של כנסיה אפלולית תכיל בעיקר גוונים כהים, בעוד שתמונת פסגות הרים מושלגות תכיל יותר אזורים בהירים מאשר כהים.

 


חשוב מאד לבדוק דבר אחד: האם דבוק “קיר” של פיקסלים לצידה הימני או השמאלי של ההיסטוגרמה. ה"קיר" הינו ריכוז של פיקסלים בגוון שחור מוחלט או לבן מוחלט. כאשר ישנם בתמונה פיקסלים כאלו, הם לא יכילו פרטים כלשהם, אלא יופיעו כמשטח אחיד - לבן או שחור. כלומר, אלו אזורים בתמונה אשר נשרפו מלובן או להיפך, אזורים כה כהים עד שהפרטים בהם אבדו. על מנת למנוע אובדן פרטים באזורים הבהירים או הכהים של התמונה, חשוב מאד לוודא זאת בהיסטוגרמה.

 

לדוגמה, לאחר צילום תמונה זו התברר כי עקב טעות בכיוון המצלמה, היא סובלת מחשיפת יתר. באזור השמיים אבדו הפרטים ולא ניתן לשחזר אותם - גם לא בעזרת פוטושופ. אותם פרטים באזורים הבהירים אבדו לנצח והפכו למשטח לבן אחיד. בהיסטוגרמה, ניתן לראות כי שטח זה מופיע בדמות עמודה ארוכה בצידה הימני של ההיסטוגרמה.

 

עם זאת, יש לבדוק כל מקרה לגופו ולהחליט האם האזור הבהיר בתמונה חשוב, או שצריך “להקריב” אותו למען שאר התמונה, על מנת שלא תתקבל כהה מדי. אם מדובר בסצינת לילה ובה פנסי רחוב, נקודות האור של הפנסים יופיעו כלבן בוהק ואין מה לעשות בעניין.

 

כדי לעזור לנו להבין מהיכן נובעת חשיפת היתר, בדגמים רבים של מצלמות האזורים השרופים בתמונה מופיעים על גבי הצג כמשטח מהבהב בשחור-לבן. כך ניתן לזהות בדיוק את הפיקסלים השרופים.

 

עזרה ראשונה לבעיות חשיפה

מה עושים כאשר ההיסטוגרמה מעידה על בעיה בתמונה?

 

היסטוגרמה בה העמודות מרוכזות באזור השמאלי והאזור הימני ריק: חשיפת חסר. יש להכניס אור

רב יותר באמצעות הוספת תאורה, כמו הפעלת המבזק (פלאש) כדי להאיר אזור קרוב. אפשרות נוספת היא להעלות את רגישות החיישן (ISO) כפי שהסברתי באחד ממדורי צילום דיגיטלי הקודמים.

 

ייתכן שהמצלמה טעתה בקביעת החשיפה האוטומטית ויש להשתמש בפיצוי חשיפה. אפשרות זו מסומנת באייקון של פלוס/מינוס ותפקידה להוסיף או להחסיר מהחשיפה האוטומטית שקבעה המצלמה.

 

היסטוגרמה בה העמודות מרוכזות באזור הימני והאזור השמאלי ריק: חשיפת יתר. יש להפחית מכמות האור. לדוגמה, יש לבחור במהירות תריס גבוהה יותר או לבדוק שמא רגישות החיישן הוגדרה לגבוהה (כגון 1600 ISO).

 

גם כאן ייתכן שהבעיה נובעת מטעות של המצלמה בקביעת החשיפה האוטומטית, ויש להשתמש בפיצוי חשיפה.

עמודה של פיקסלים הצמודה לצד הימני או השמאלי של ההיסטוגרמה – קיר: אזור כלשהו בתמונה נמצא בחשיפת יתר או חסר וסובל מאובדן פרטים. אם מדובר באזור שחשוב כי יופיעו בו פרטים, יש להשתמש בפיצוי חשיפה או למצוא דרך להוסיף/להפחית אור בסצינה.

 

דניאל פלג הוא צלם מקצועי, מומחה לצילום דיגיטלי ועיבוד תמונות, מרצה במנטור.

 

עוד מדריכי צילום:

יבוא תמונות מהמצלמה למחשב ב-Vista

למקם תמונות על המפה

כלים לשיפוץ התמונות הדיגיטליות שלכם

לכל מדריכי הצילום 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים