שתף קטע נבחר
 

מופז החליט: יוקם קו הרכבת לאילת

האמנם יהיה לנו סוף סוף קו רכבת לאילת, שיציע אלטרנטיבה מבורכת לקווי התעופה הקיימים? שר התחבורה, שאול מופז, מעוניין שכך בדיוק יקרה. מומחים מחזקים את ידיו, אבל לא כולם מרוצים

האם לאחר עשרות שנים של הבטחות ואכזבות, יוקם סוף סוף קו רכבת לאילת? שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, החליט היום (ב') לאמץ את מסקנות הוועדה לפיתוח נמל אילת, שקבעה כי יש להתחיל באופן מיידי בהכנות להנחת מסילת רכבת באורך 175 ק"מ שתחבר בין נחל צין לאילת.

 

"לא הכל צריך להיבחן בעיניים של ראייה כלכלית", אומר מופז. "ביצוע הפרויקט יתרום לא רק לפיתוח וקידום הנמל והעיר אילת, אלא לקידום ופיתוח הנגב כולו". בין מסקנות הוועדה אותן אימץ מופז, הוחלט גם לזרז את תהליך הפרטת הנמל, וכן לבחון את העתקתו למיקום צפוני יותר.


האם מופז יקים את קו הרכבת לאילת? (צילום: דניאל בראון - ג'יני) 

 

מופז הנחה את מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, להתחיל בהכנות סטטוטוריות - הליכי תכנון - להנחת מסילת הרכבת. במשרד התחבורה אומרים היום כי מדובר בקו באורך של 175 ק"מ, שיחבר את רשת המסילות הקיימת למסוף נחל צין. בלשכת מופז מסבירים ל-ynet כי בכוונת משרד התחבורה להכניס את שלב התכנון של הקו כבר לתוכנית החומש הקרובה, שתחל ב-2009. על-פי הערכות, הקמת הקו לאילת תתבצע בשיתוף עם גורמים מהסקטור הפרטי. בעבר כבר הצהירו בכירי משרד התחבורה כי על-מנת לקדם פרויקטים תחבורתיים יקרים, יש לתת עדיפות לביצועם בעזרת גורמים פרטיים.

 

במשרד התחבורה מציינים כי בדיקה כלכלית גילתה שהנחת הקו לאילת אינה עומדת בשיעור התשואה המינימאלי שנקבע בנוהל פרויקטים תחבורתיים (פר"ת). אולם, למרות זאת הוחלט על קידום הפרויקט: "אני מאמין כי קיומו של קו רכבת לאזור ייצור ביקושים נוספים בטווח הארוך", אומר מופז, "הקמת תשתיות היא המפתח ליישוב והפרחת הנגב - זהו יעד לאומי אסטרטגי, שחייבים לקדם אותו".

 

יש לציין כי אין זו הפעם הראשונה בה מחליט שר תחבורה על קידום הקמת קו רכבת לאילת. הנחת מסילה לנמל הדרומי של ישראל היא יעד עליו מדברים בממשלה ברציפות כבר כמה עשורים, אולם מעולם לא התממשו ההבטחות - והרכבת לאילת נשארה בגדר חלום רחוק. למעשה, כבר בשנות החמישים הבטיח ראש הממשלה דאז, דוד בן גוריון, כי יונח קו המסילה לאילת, אולם עד היום לא הפך החזון למציאות.

 

פרויקט עם חזון או בזבוז? 

פיתוח קו הרכבת לאילת מעורר מזה שנים רבות ויכוחים נוקבים בקרב מומחי כלכלה ותחבורה. "אין שום ספק שפיתוח הרכבת לאילת הוא פרויקט חשוב מאוד", אומר ל-ynet ד"ר משה בקר, מומחה תחבורה ותיק, המשמש גם כיועץ לרכבת ישראל. "הקו לאילת יקשור את מרכז הארץ לדרומה, ויהווה בסיס לפיתוח הנגב ואילת. זוהי החלטה עם חזון, שיש לברך עליה".

 

בקר אומר כי בהקמת הקו לאילת טמונים מספר יתרונות עתידיים: "למרות הערכות שהיעילות הכלכלית של הפרויקט מוטלת בספק, יש בו תועלות רבות למשק הישראלי - יצירת חלופה יבשתית לתעלת סואץ, הידוק הקשר עם ירדן, פיתוח אזורי פריפריה בדרום, הפחתת מספר התאונות בעונת התיירות בכביש הערבה, יצירת חלופה לקווי התעופה בין המרכז לאילת, ועוד".

 

כנגד הפרויקט הועלו בעבר טענות כי אין לו כל הצדקה כלכלית: עלות הקמתו נאמדת במספר מיליארדי שקלים, וכמות הביקושים - כלומר, נפח המטענים ומספר הנוסעים הצפויים - לא תוכל להחזיר את ההשקעה. היו מתנגדים שאף כינו את ההשקעה בהקמת הקו לאילת שטות מוחלטת ובזבוז כספי אדיר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גם הוא הבטיח. ראש הממשלה הראשון של ישראל, דוד בן גוריון
צילום: לע"מ
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים