הטלפון הגמיש של נוקיה - המובילה משנה גישה
במקום פיתוח סודי בחדרים ללא חלונות, נוקיה משנה את גישתה מהקצה אל הקצה - שיתוף הצרכנים בתוכניותיה העתידיות - כדי להישאר עם היד על הדופק ולהדוף את גוגל ואפל
הסרטון שהפיצה נוקיה באתר YouTube, של טלפון קונספט גמיש, שניתן לשנות את צורתו, הפך פופולרי במיוחד בימים האחרונים. אל תצפו לראות בחנויות בזמן הקרוב את הטלפון, המכונה Nokia Morph, אך הוא דוגמה טובה לעתיד הצפוי לטלפונים הסלולריים על פי נוקיה.
מלבד היכולת לעקמו, ה-Morph הוא טלפון נייד המנקה עצמו ומונע באמצעות אנרגיה סולארית. יש לו אפילו "חוש ריח" - ננו-חיישנים המשולבים במכשיר יכולים לנתח את הרכב האוויר בסביבה ולדווח על זיהום אוויר ונתונים נוספים. מלבד עתידנות, ה-Morph מצביע על שינוי כיוון מהותי של מובילת השוק.
שיתוף במקום סודיות
בעוד האינטרנט הולך ומשתלב באופן הדוק יותר בטלפונים הסלולריים וחברות כמו אפל וגוגל מעמיקות את מעורבותן בתחום, נוקיה, משנה את תפישת הפיתוח שלה. במקום פיתוח אפוף סודיות מחשש לריגול עסקי, החברה החליטה לחשוף את מוצריה העתידיים ולשתף את הציבור בתוכניותיה.
מדיניות זו נראית אולי ברורה מאליה למשתמשים רבים, אך עבור נוקיה, שנוסדה ב-1865, מדובר בשינוי
המהותי ביותר מאז נכנסה לשוק, אמר בן ווד, מנהל המחקר ב-CCS Insight, העוקב אחר החברה מאז 1994.
מלבד חשיפת תוכניות עתידיות כמו ה-Morph באתרי שיתוף קבצים, נוקיה החלה להזמין בלוגרים ומומחים טכנולוגיים לסיעורי מוחות בנוגע לפיתוחים חדשים.
טעויות העבר
"הבנו בתחילת 2005 שאנחנו מתבססים רק על חדשנות פנימית ולכן מגבילים את יכולותינו לרשום פריצות דרך אמיתיות", אמר מנהל הטכנולוגיה בחברה, בוב לאנוצ'י, "אנחנו זקוקים לרעיונות 'משוגעים' והציבור יכול לסייע לנו".
"שילוב מספר גדל והולך של צרכנים בתהליך הפיתוח מאפשר לנו לאמץ גישה שיתופית יותר ולחלץ יותר רעיונות טובים, לעבד אותם ולקדם אותם לשלב הייצור".
על כף המאזניים מונח נתח השוק העתידי של נוקיה, שצפוי להיות מאוד מושפע מהדור הבא של יישומי האינטרנט ומכשירים חכמים כמו ה-iPhone. חברת המחקר פורסטר מעריכה כי מספר המשתמשים בטלפונים ניידים צפוי לשלש עצמו בחמש השנים הבאות ל-125 מיליון אנשים במערב אירופה בלבד, בעוד שולי הרווח של נוקיה על המכשירים צפויים להצטמצם.
על מנת לכלכל את צעדיה בתחום שירותי הרשת, נוקיה מתכננת להעזר במיליארד לקוחותיה - שישית
מהאנושות, כדי להתייעץ בשאלות כמו מה מוצלח בעיניהם ומה לא. בהשוואה לטלפון ה-iPhone, אשר חמש מיליון יחידות שלו נמכרו עד היום, על אף הרעש התקשורתי, בסיס המשתמשים של נוקיה מציבים אותה בעמדה משמעותית בהרבה.
שוק שירותי האינטרנט נאמד בכ-100 מיליארד יורו. נוקיה היא יצרנית הסלולר הראשונה הנכנסת לתחום, בעוד מתחרות כמו סמסונג וסוני צפויים ללכת בעקבותיה, אם כי הן יסבלו מפיגור בן מספר שנים.
בשנת 2003, נוקיה ספגה ביקורות ולעג ממבקרים והציבור כאשר השיקה את טלפון המשחקים הראשון. על אף שהצרכנים נאלצו להחזיקו בצורה עקומה במיוחד כדי לשוחח באמצעותו, הכניסה לתחום המשחקים הוכיחה עצמה. באותה שנה הציגה החברה את ה-7700 המגושם ונאלצה לגנוז אותו לאחר ביקורות קשות. על אף שהקו העיצובי השמרני של החברה הוכיח את עצמו, נוקיה פספסה לא מעט חידושים בתחום - טלפונים דקים, מכשירי צדפה, מסכי מגע ועוד. כעת היא מכירה בטעותה ומבינה בכח של המודל הפתוח כדרך להישאר עם היד על הדופק הציבורי.
הבלוגר אוליבר טיילמן, שהשתתף בסדנת פיתוח של נוקיה מוקדם יותר החודש, מאמין כי חברות נוספות
ילכו בעקבות החברה ויאמצו מודל פתוח הכרוך בהקשבה רבה יותר לצרכנים. "הקשבה לצרכנים היא העתיד. חברות אינן יכולות להרשות לעצמן להסתגר במגדל שן. הן חייבות לנהל דיאלוג מתמיד עם הלקוחות שלהן". עם זאת, לפתיחות נוסח נוקיה יש מגבלות. נסייני החברה מתבקשים להתחייב כי לא יחשפו פרטים מסוימים.
מחומרה לתוכנה
נוקיה מבינה כי המפתח להצלחה עתידית היא לפתות גולשים לשירותי האינטרנט שלה במקום לאלה של גוגל או אפל. היא אינה חברת החומרה הראשונה הפונה לתחום התוכנה והשירותים - כאשר המחשבים האישיים הפכו למוצר צריכה עממי ונפוץ, IBM ו-HP הלכו בדרך הזו לפניה. נוקיה מנסה כעת לאמץ את הגישה של גוגל: להשיק כמה שיותר שירותים מקוונים, מהר ככל שניתן.
באתר גירסאות הניסוי של החברה, בו יכולים גולשים להוריד תוכנות בשלב בטא, מבקרים יותר ממיליון גולשים בחודש. המנטרה הפנימית בחברה היא "היכשל מהר, למוד מהר, שנה דרכך במהירות". שירות המוזיקה המקוון של החברה כבר נמצא בשלב ניסוי והיא עומדת להשיק גם שירות משחקים גלובלי. מיליוני אנשים כבר הורידו תוכניות ומדיה מפלטפורמת התוכן החדשה של נוקיה, Mosh, אף היא בשלב בטא.
