שתף קטע נבחר

הרב מלמד: לסרב פקודה, גם כשאפשר להתחמק

הרב זלמן מלמד קובע כי על חיילי צה"ל לסרב בהפגנתיות לפקודה הנוגדת את ההלכה, גם אם באפשרותם להתחמק מלבצע אותה. מסביר: "גם אם יש בכך סיכון – כך נהג מרדכי, וזו ההנהגה הנכונה"

"כאשר ניתנת פקודה בניגוד לתורה ואפשר להתחמק מלקיים את הפקודה בתירוצים שונים, לא טוב להשתמש בתירוצים אלא להכריז: אני אינני עובר על דברי תורה, ומסיבה זו לא אקיים את הפקודה" – כך פוסק הרב זלמן מלמד, רב היישוב בית אל ומבכירי רבני הימין, במאמר שפרסם לקראת פורים. לדבריו, סירובו ההפגנתי של מרדכי היהודי להשתחוות להמן הרשע, כפי שמסופר במגילת אסתר, מלמד כי ההנהגה הנכונה היא להכריז בגאון על סירוב פקודה במקום לנסות להתחמק, גם אם יש בכך סיכון.

  

בפתח המאמר שיפורסם בשבת בעלון תנועת "קוממיות" מזכיר הרב מלמד כי שרי המלך אחשוורוש לא הצטוו להשתחוות להמן אלא העבדים בלבד, ולכן סירובו של מרדכי, שהיה מחשובי בית המלך וכלל לא נדרש לכך, היה מעשה הפגנתי: "מרדכי אמר שהוא לא משתחווה להמן לא בגלל היותו שר שפטור מלהשתחוות, אלא מפני שהוא יהודי. גם אם לא היה שר - לא היה משתחווה... מרדכי ראה צורך לקדש שם שמיים, שלא יעלה על דעת איש שאילו נצטווה היה משתחווה ח"ו, כי יהודי לא משתחווה". 

 

"מכאן יש ללמוד דרך הנהגה, שכאשר ניתנת פקודה בניגוד לתורה ואפשר להתחמק מלקיים את הפקודה בתירוצים שונים, לא טוב להשתמש בתירוצים אלא להכריז: אני אינני עובר על דברי תורה, ומסיבה זו לא אקיים את הפקודה", מסיק הכותב, "זו ההנהגה הנכונה גם אם יש סיכון בהנהגה כזו. כך נהג מרדכי והוא בוודאי סיכן את עצמו וגם את הציבור כולו, אך בזה הוא תיקן וחיזק את האמונה וקידש את ה'".

 

הרב מלמד משוכנע כי סיומו בטוב של סיפור המגילה הוא תוצאה ישירה של התנהגות מרדכי: "לא רק שמעשה זה לא הזיק לישראל, אלא אדרבה - ונהפוך הוא. הצרה נהפכה לישועה גדולה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דן בלילטי
הרב זלמן מלמד. ומה היה עושה מרדכי?
צילום: דן בלילטי
מומלצים