שתף קטע נבחר

מנכ"ל בזק בינלאומי: "כבר השנה נרוויח מפעילות בחו"ל"

מנכ"ל בזק בינלאומי, איציק בנבנישתי, סיים למזג את בזק בינלאומי ובזקכל, מתפנה לגייס לקוחות פרטיים בחו"ל ומסויג מחוק האינטרנט. בראיון ראשון הוא מפרט את היעדים לשנים הבאות, ומסביר למה הוא מתכוון שהוא מבטיח לזרוק כריש לבריכה של החברה

כשאיציק בנבנישתי הגיע לבזק בינלאומי בינואר 2007, על תקן משנה למנכ"ל, היה ברור כי ביום מן הימים הוא מיועד להחליף את אבי גבאי בלשכת המנכ"ל. החילוף עצמו התבצע כבר לאחר חמישה חודשים, כשגבאי שודרג לתפקיד מנכ"ל חברת בזק. בארבע שנותיו בבזק בינלאומי הציב גבאי רף גבוה למדי, והשאיר אחריו חברה במצב פיננסי מעולה, שב-2006 רשמה צמיחה של 25% בהכנסות ו־20% ברווח התפעולי בשוק השיחות לחו"ל והחיבור לאינטרנט, שנחשב רווי.

 

בתחילת 2007 החלה בזק בינלאומי במיזוג עם חברת בזקכל, ועיקר המלאכה נפל על בנבנישתי, שנדרש לקחת חברה שהגיעה לשיאה ולהצעיד אותה לשיאים חדשים, תוך תהליך מיזוג לא קל, המצריך משאבים ותשומת לב רבים. כעת מתברר שבנבנישתי עמד יפה במשימה: בלי לזעזע את המערכת ובלי לעורר גל נטישה של בכירים הוא הצליח לשמור על המומנטום, ובסיכומה של 2007 התברר כי תוצאותיה של בזק בינלאומי שברו שיא נוסף: החברה הציגה צמיחה דו־ספרתית של 27% ועלייה של 72% ברווח התפעולי.

 

לבנבנישתי זה היה גם הישג אישי: רק חצי שנה קודם כן הצליח לטהר את עצמו מפרשיית השוק האפור ב-HP ישראל, שבמסגרתה פוטר מתפקידו כמנהל חטיבת מחשוב אישי וערוצי מכירות. HP התקפלה והודתה כי לא היה לו קשר לפרשה ולחשדות למכירת ציוד בניגוד לנהלים, וקיבלה אותו חזרה לעבודה לתקופה קצובה, שבסיומה עזב עם כל זכויותיו. מבחינתו, פרשת HP כבר הרחק מאחוריו: "בראייה לאחור זה היה אירוע שנופח מעבר לממדיו הראויים. מדובר היה בתקלה של HP העולמית, שנבעה מרצף של אירועים שלא היו קשורים דווקא לפעילות הישראלית. בסופו של דבר הבינה החברה את טעותה והביעה חרטה. אין לי שום מרירות או מטענים שליליים. עברתי ב־HP ארבע שנים נהדרות ומרתקות".

 

העובדים כדגים

עכשיו, אחרי קצת יותר משנה בבזק בינלאומי, הוא נותן ל"כלכליסט" ראיון ראשון. עיקר העבודה בשנה הראשונה, כאמור, הושקע במיזוג. "לא מיזגנו כדי לקצץ בהוצאות", אומר בנבנישתי. "מיזוג הוא דבר מורכב, שכולל רכיבים רבים כמו ספקים, לקוחות, טכנולוגיה ובעיקר את העובדים. לשם המיזוג הקמנו מינהלת מיוחדת וגייסנו סמנכ"ל משאבי אנוש. היו עובדים שהחליטו לעזוב, אך לא בשיעור חריג משיעור העזיבה הנורמטיבי".

 

בנבנישתי מגדיר את 2008 כ"שנת הכריש", ומספר על דייגים יפנים שנוהגים להכניס כרישים לבריכות הגידול, כדי לגרום לדגים לשחות במרץ, כאילו הם בים הפתוח. "כל חברה צריכה לחפש תמיד את האתגר הבא שלה, את הרף העסקי הבא, שווקים חדשים, מוצרים חדשים. לחפש היכן התחרות. עוד כמה חודשים נתחיל בפרויקט חוצה חברה שמטרתו להכניס את הכריש לבריכה שלנו. שכרנו חברת ייעוץ זרה. נציב מול עצמנו מראה וננתח את כל התהליכים בחברה, ובעיקר את נקודות ההשקה עם הלקוח".

 

המיזוג המדובר הגביר עוד יותר את המגמה שהחלה בבזק בינלאומי לפני כמה שנים, של הרחבת הפעילות בשוק העסקי - אחד ממקורות הצמיחה העיקריים של החברה בשנים הקרובות. "ב-2008 נתחיל לקטוף את פירות המיזוג. נהיה האינטגרטור לשירותי תקשורת עסקיים הגדול במדינה", הוא מצהיר.

 

גורם צמיחה נוסף שבו תולים תקווה בבזק בינלאומי הוא הרחבת הפעילות בחו"ל. "בשנה האחרונה חיפשנו דרך לנצל את היכולות שלנו מחוץ לישראל. אנחנו מתכוונים לשכפל חלק מהפעילות המקומית לחו"ל ולספק שם שירותי תקשורת ללקוחות פרטיים". הוא מסרב להרחיב על אופי הפעילות וארצות היעד, אך אומר כי "כבר ב-2008 נראה הכנסות מהותיות מהפעילות בחו"ל". מדובר באתגר של ממש, שכן עד היום אף מפעיל תקשורת ישראלי לא התרחב לחו"ל.

 

השוק מתמזג

שוק השיחות לחו"ל והאינטרנט משתנה בשנים האחרונות: מתוך שש החברות שפעלו בשוק עד לפני שנה וחצי נותרו שלוש חברות גדולות וחברה אחת זעירה. המיזוגים של נטוויז'ן עם 013 ברק ושל אינטרנט זהב עם 012 קווי זהב הנמיכו את להבות התחרות והקלו מעט על חיי החברות הממוזגות.

 

"מחיר ממוצע של דקת שיחה לחו"ל היה די סטטי בשנה האחרונה", מודה בנבנישתי, אך לא מסכים עם האמירה כי התחרות נרגעה. "מפת התחרות השתנתה. אם בעבר אנחנו הובלנו באופן מוחלט, כיום אנחנו עדיין הגדולים - אך לא כמו בעבר. השוק התבגר. התחרות היא לא רק על מחיר, אלא גם על חוויית הלקוח. ובכל זאת, ההכנסה הממוצעת שלנו מכל מנוי (ARPU) ממשיכה להישחק, למרות שהלקוחות מקבלים היום תמורה גבוהה יותר לכספם. זה בא לידי ביטוי לא רק במחיר, אלא גם בהעשרת היצע השירותים, ברוחבי פס ובשירות טוב יותר. בואו נשים דברים בפרופורציה: הגולשים מקבלים ערך עצום בתמורה למחיר נמוך מאוד. אנשים חיים היום באינטרנט, מנהלים מערכות יחסים ומבלים שם את מרבית יומם. אנחנו מספקים מוצר שהפך לסם חיים במחיר זול מאוד, של כ־3% בלבד מהוצאות התקשורת של משק בית".

 

חוק הצנזורה ואני

בנבנישתי אינו חושש להצטרף לדיון המתנהל בימים אלו סביב הצעת החוק של ח"כ אמנון כהן, שלפיה תיחסם כברירת מחדל הגישה לאתרים שיוגדרו "פוגעניים" - אתרי הימורים ואתרים המכילים תכנים מיניים או אלימים.

 

"האינטרנט הוא החיים, ולכל אחד מאיתנו יש הזכות לבחור את החיים שלו ברשת", הוא אומר. "אני לא יודע איך בזק בינלאומי תתמודד עם החוק החדש. קודם שיעבור, אחר כך ניערך. עדיין לא ברור לי כמה הדבר יעלה לנו, אך ברור כי תהיה לו השפעה כספית. אני כאדם דוגל בחופש מידע וגלישה, אבל אני מבין שיש קהל גדול שתומך במגבלה הזו. צריך למצוא את שביל הזהב בין פלורליזם ובין הגנה מפני חומרים פוגעניים. גם היום אני מעודד את הלקוחות להגן על עצמם. כל אחד אחראי להחליט מה טוב לו ומה לא".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בנבנישתי. "הגולשים מקבלים ערך עצום"
מומלצים