שתף קטע נבחר

נסגרו מכוני הרישוי המפוקפקים

שר התחבורה שאול מופז הורה לסגור שני מכוני רישוי - "הדרום" ביפו ו"מבדק" בפ"ת - שאישרו למכוניות מסוכנות לעלות לכביש. וגם, בני ברק מסביר מדוע הרמאות עשויה להשתלם

כך יעשה למכון הרישוי שהעניק תעודות אישור כשירות כוזבות. שאול מופז, שר התחבורה והבטיחות בדרכים, הורה היום (ה') לסגור לאלתר ועד להודעה חדשה שני מסלולי רישוי במכונים "הדרום" ביפו, ו"מבדק" בפתח תקווה. זאת לאחר שבעקבות חקירה משטרתית נעצרו אתמול (ד') מספר בוחני רכב הנחשדים כי קיבלו שוחד, כדי להעביר כלי רכב לא תקינים את מבחן הכשירות השנתי בהצלחה. במכוני הרישוי שוקלים כעת לפנות לבית המשפט ולהוציא צו מניעה כנגד סגירתם.

 

רישיון מסוכן, מאד

תחילתו של סיפור הוא במבצע "רישיון מסוכן" של המשטרה, במסגרתו החדירה במשך שבעה חודשים סוכן סמוי למערך הרישוי. אותו סוכן אסף ראיות נגד עשרות מעורבים בפרשה וקשורים למערך רחב של גניבת כלי רכב. במהלך המבצע נעצרו 65 חשודים בעבירות שונות בתחום הרכב, בהן "הלבנת" כלי רכב גנובים, הונאות ביטוח ואישור שימוש בכלי רכב עם פגמי בטיחות חמורים.

 

  • סוכן סמוי חשף 65 חשודים בעבירות בתחום הרכב

 

בין העצורים מספר סוחרי מכוניות, 15 בוחני רישוי ושלושה בעלי מכוני רישוי - "מבדק" בפתח תקווה, "הדרום", ביפו, ומכון רישוי "חן" בפרדס חנה-כרכור. בנוסף נעצרו בעלי מכוניות ששיחדו על-פי החשד את בעלי מכוני הרישוי. לדברי המשטרה, הסוכן הסמוי אותו הפעילה, שילם לבוחני המכוניות ומעסיקיהם אלפי שקלים, ובתמורה ויתרו אלה על בדיקת כלי הרכב ואף על הגעתם לבדיקה, אישרו מכוניות עם בעיות בטיחות קשות, ואף העבירו טסט מכונית עם מנוע גנוב.

 

בנוסף נעצרו שלושה מעובדי משרד הרישוי האחראים על "עמדה מספר 1" בחולון, אשר אישרו הסבת כלי רכב מסחריים לשימוש כאוטובוס זעיר להסעות, מבלי שהיו מצויידים באבזור הדרוש לכך.

 

אנחנו כן, והם לא?

היום אומרים במכון הרישוי מבדק שבפתח תקווה, כי הם שוקלים לפנות לבית המשפט, בבקשה שיוציא צו מניעה כנגד סגירת מסלולי הרישוי במכונים. לטענתם, כל זמן שלא נערך כל שימוע, ובוודאי לא הוכחה כל אשמה, אין לשר התחבורה כל סמכות למנוע מהם להמשיך בפעילותם. עוד אומרים שם כי תמוה הדבר שאת מכון הרישוי סוגרים, אך את משרד הרישוי בחולון מותירים פתוח. זאת לאחר שגם שם נעצרו עובדים בחשד למעורבות דומה. גם במכון הדרום בודקים את הנושא. מכון "חן" בפרדס חנה, החשוד אף הוא במעורבות, עדיין נמצא תחת חקירה ולכן לא הורה השר מופז על סגירתו.

 

דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, אמר ל-ynet בתגובה כי המכונים נסגרו לאלתר, מכיוון שהראיות בדבר מעורבות העובדים בעבירות החמורות, הן חד-משמעיות. עוד אמר כי בנוגע לסגירת עמדה מספר 1 בחולון, יש להתחשב בציבור הרחב, שהשירות לו עשוי להפגע קשות אם תסגר העמדה כליל. "אנחנו מנסים כעת למצוא בוחנים אחרים, שימלאו את מקום אלה שנעצרו", אמר.

 

הרמאות משתלמת? (בני ברק) 

מעצרם של שלושה מעובדי משרד הרישוי היכה אתמול בתדהמה את צמרת משרד התחבורה. שניים מהעובדים שנעצרו הם בוחני עמדה מספר 1 במשרד הרישוי, בה בודקים ומאשרים שינויי מבנה בכלי רכב. עמדה זו ידועה בתור הארוך שמשתרך בה תמיד. בעלי רכב היו מגיעים לפנות בוקר למשרד הרישוי בחולון, כדי לתפוס מקום בתור. תופעה זו גרמה למאכערים להשתלט על התורים, והם מבצעים את העברת הרכב תמורת תשלום שנע בין מאות, לאלפי שקלים לרכב.

 

מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, אמר עם כניסתו לתפקיד כי בכוונתו להילחם בתופעה, אבל עד עכשיו זה לא קרה. הפיתוי של הבוחנים - ששכרם אינו מהגבוהים במשק - גבוה. מולם ניצבים "מקצוענים" שאותם שולחים, בין השאר, סו־ חרי רכב שמנסים לקבל אישורי כשירות למכוניות שנפגעו בתאונות. מכוניות כאלה נרכשות תמורת סכומים זעומים על-ידי הסוחרים, ואלה מתקנים אותן - במקרים רבים באמצעות חלקים גנובים - ומעלים אותן מחדש לכביש, לעיתים בזהות מושאלת של רכב אחר. לשם כך נדרש שיתוף פעולה של אנשים במערכת הרישוי במשרד התחבורה.

 

גם שינויים בכלי רכב, שהופכים אותם מרכב מסחרי לרכב נוסעים, משפיעים על ערכם של כלי הרכב האלה בשוק ומשרתים את הסוחרים שמוכנים לשם כך "לשמן" את מי שצריך. במכוני הרישוי נוהגים סוחרים ממולחים לשחד בוחנים כדי שיעלימו עין בעת בדיקת כלי רכב מפוקפקים, בעיקר גנובים, שהולבשה עליהם זהות של כלי רכב שהיו מעורבים בתאונות.

 

חלק ממערכת ההונאות קשור לשיטה שנהוגה בחברות הביטוח: כאשר רכב נפגע בתאונה ומוכרז "טוטאל לוס‭,"‬ חייבים להפקיד את רישיונותיו במשרד הרישוי, ולמכור את שרידיו לחלקי חילוף. חברות הביטוח מעדיפות להכריז על הרכב "אובדן להלכה‭,"‬ כך שבעל הרכב מקבל פיצוי מלא, אבל החברה יכולה למכור את הרכב עם הרישיונות לסוחר. זה מתקן אותו, ומחזיר אותו לכביש.

 

כך כולם מרוויחים: חברת הביטוח מקבלת תמורה גבוהה יותר בעבור הרכב המרוסק, בעל הרכב מקבל את מלוא התמורה, והסוחר רוכש מכונית ב-‭30%‬ מערכה, משקיע כמה שפחות בתיקון (לעיתים באמצעות חלקים גנובים) ומעלה אותה לכביש מחדש, לא תמיד ברמת בטיחות נאותה. כדי שהעסק יעבוד חלק ומהר, כדאי שהבוחנים לא יעשו בעיות בעת הבדיקה, ובעיקר לא ידקדקו בבחינת מספרי השלדה.

 

כדאי להזכיר כי לפני מספר שבועות הונח מטען נפץ בפתח ביתה של עובדת משרד הרישוי בפתח תקווה. החשד היה כי סירבה לאשר לסוחר רכב לבצע העברת בעלות על רכב בעל זהות מפוקפקת. נראה שבמשרד הרישוי ובמכוני הבדיקה, היו עובדים "חכמים" יותר מהעובדת הישרה הזו, שידעו עם מי לא להתעסק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מיכאל קרמר
מכון הדרום ביפו - מסלול הרישוי נסגר
צילום: מיכאל קרמר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים