שתף קטע נבחר

החל מהיום - שיטת רישום חדשה למכוניות

משרד התחבורה מחליף היום את שיטת הרישום של מכוניות חדשות - במקום "שנת דגם" יצוין מעתה מועד העלייה לכביש. כולם יוצאים מכך נשכרים

שנת המודל מתה - קבלו את "תאריך העלייה לכביש". החל מהיום (1.4), יחל משרד התחבורה לציין ברישיון הרכב של מכוניות חדשות את תאריך עלייתן לכביש. בכך מחליף משרד התחבורה את שיטת רישום "שנת הדגם" שנהוגה הייתה עד כה, לפיה כל מכונית חדשה זכתה ל"שנת דגם" מסוימת, שנקבעה על-פי מספר שהטביעה יצרנית הרכב בשלדתה.

 

על-פי השיטה החדשה, מכונית חדשה שלא תימכר תוך 12 חודשים מיום ייצורה, תירשם על-שם היבואן, ותימכר כמשומשת. ברישיון הרכב יצוינו מעתה החודש והשנה שבהם עלתה המכונית על הכביש - כלומר, המועד בו נרשמה במשרד הרישוי.

 

הראש היהודי המציא פטנטים

ומה אנחנו מרוויחים מהשיטה החדשה? קודם כל, היא ברורה ופשוטה להבנה מזו המוחלפת. לפי השיטה הישנה, "שנת הדגם" נקבעה על-פי הספרה העשירית במספר שהטביעה יצרנית הרכב בשלדה, כאשר תחילת שנת הדגם נקבעה ל-1 במאי בכל שנה. כך למשל, במאי 2007 החלה שנת דגם 2008.


צילום אילוסטרציה: איי פי

 

מדובר בשיטה ייחודית לישראל, שאפשרה ליבואנים בעלי קשר הדוק עם יצרניות הרכב, לשנות כרצונם את אותה ספרה עשירית מפורסמת, ובכך להתאים את שנת הדגם לצרכיהם. בנוסף, שיטה זו יצרה מצב לפיו לקראת תחילתה של כל שנת דגם נרשמה ירידה מלאכותית, אך משמעותית, במחירי המחירון של מכוניות משנת דגם קודמת.

 

למרות שהשפעתם על שנת הדגם אינה כבעבר, עדיין יכולים היבואנים להיות מרוצים: במצב הנוכחי, התפלגות המכירות על-פני השנה מושפעת מפתיחת שנת דגם חדשה, ומאלצת יבואנים "להיפטר" ממלאי קיים באמצעות מבצעי מכירות. שינוי השיטה ייצור התפלגות מכירות ליניארית יותר, על-פני כל חודשי השנה.

 

תהיה תחרות בשוק הרכב?

מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, מציין כי שינוי השיטה יאפשר גם לפתוח את שוק הרכב לתחרות ("ייבוא מקביל"). שיטת הרישום שהייתה נהוגה עד היום העניקה יתרון ליבואנים רשמיים, בעלי קשר ישיר ליצרניות הרכב. לדברי סיטרמן, השיטה החדשה תאפשר ליבואנים שאינם בעלי קשר ישיר ליצרנית הרכב, להתחיל לייבא מכוניות חדשות במקביל ליבואן הרשמי.

 

אולם למרות האופטימיות שמפגין סיטרמן, קשה לראות את שוק הרכב נפתח לתחרות בזמן הקרוב - וגם אם אכן ישתנה המצב, סביר להניח שמבחינת הצרכנים השינוי יהיה מינורי למדי. למעשה, במשרד האוצר מעריכים שבשוק הרכב, שבו כ-70% מהמכוניות החדשות נרכשות על-ידי חברות ליסינג, אין בייבוא מקביל תועלת כלשהי עבור לקוחות פרטיים.

 

בנוסף, מאחר שמרבית היבואנים נהנים כיום ממחירי קנייה נמוכים במיוחד למכוניות חדשות, אין זה סביר שיבואנים ללא קשר ישיר עם יצרניות הרכב יוכלו להשיג מחירים נמוכים יותר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שנת הדגם משתנה
צילום: חיים זיו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים