בדרך לאישור: מרכז הלשנת עבירות ארצי
מליאת הכנסת אישרה אמש בקריאה ראשונה הקמת מוקד הלשנה ארצי, בו ניתן יהיה להתלונן על עבירות תנועה שמבצעים נהגים ברכבי חברה. הצעת החוק לא צפויה להיתקל בקשיים בדרך לאישור, מיד אחרי פגרת הפסח
יש לכם רכב מהעבודה? בקרוב צפוי לצאת לדרך "מלשינון" חדש כנגדכם. הכנסת אישרה אמש (ד') בקריאה ראשונה, וצפויה לאשר כחוק מיד עם תום הפגרה: משרד התחבורה יקים מרכז ארצי לדיווח על עבירות תנועה של רכבי חברה. החוק אושר ברוב של שמונה תומכים, אפס מתנגדים ואפס נמנעים.
לפי הצעת חוק של ח"כ גלעד ארדן, יקים משרד התחבורה מוקד ארצי לתלונות על עבירות תנועה, שמבצעים עובדים הנוהגים ברכבי חברה. כל חברה עם צי של מעל 40 כלי רכב, תחויב להדביק על כל מכונית שברשותה מדבקה, עליה יופיע בבירור מספר טלפון של מוקד דיווח ארצי. חברה שלא תפעל כך, תיקנס בסכום של עד 26 אלף שקל.
על-פי הצעת החוק, מספר הטלפון של מרכז הדיווח יהיה אחיד, ותלונות על עבירות תנועה יועברו לקציני הבטיחות של החברות הרלוונטיות, וכן לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. לאחר שתחזור הכנסת מפגרת הפסח, היא צפויה לעבור בקריאות שנייה ושלישית, ובכך תהפוך לחוק מחייב.
_wa.jpg)
איך אתה נוהג? (צילום ארכיון: רועי צוקרמן)
בהסבירו את הצעת החוק, אומר ארדן כי כוונתה אינה להביא להרשעת נהגי חברה, אלא רק להתריע על נהיגה מסוכנת: "אין הכוונה בחוק הזה שדיווח על נהיגה פרועה ועל עבירות יגרום להרשעתו של הנהג או למתן קנס - מדובר ביכולת של המדינה ושל קציני הבטיחות לצבור מידע, להצליב דיווחים מרחבי הארץ לגבי נהגים בציי רכב, ולאחר-מכן לפעול על-פי שיקול דעתם. אפשר לעקוב אחר נהיגתו של נהג כזה, ולראות האם הדיווחים באמת נכונים - ואפשר להזמין אותו לבירור או לאזהרה".
מה נשתנה
כמו שיודע כל נהג ישראלי, על כלי רכב רבים מתנוססות כיום מדבקות הנושאות כיתוב בסגנון "איך אני נוהג?" או "אם רכב זה ביצע עבירה", וכן מספרי טלפון
שונים וסיסמאות המבטיחות בטיחות בדרכים. אולם, מדבקות אלה הודבקו מתוקף "נוהל 6" של משרד התחבורה, שנכנס לתוקף ביולי 2005, אך אינו מחייב - ולכן אינו נאכף כראוי על-ידי משרד התחבורה או המשטרה.
עוד כדאי להזכיר כי יש חילוקי דעות בנוגע ליעילותן של מדבקות אלה, וליכולתן לתרום לבטיחות בדרכים. ארדן משוכנע כי הן יכולות להפחית עד כ-50% מהתאונות בהן מעורבים רכבי חברה, ובדיון שנערך לפני כשלושה שבועות בוועדת הכלכלה, הסביר את מטרת הצעת החוק: "הרבה פעמים אנשים מרגישים שאף אחד לא רואה אותם על הכביש, ולכן הם מרשים לעצמם לנהוג בצורה פרועה. הצעת החוק תוציא אותם מהאנונימיות. זאת מטרת הצעת החוק, היא לא יותר מדי יומרנית, אבל הוכחה כיעילה בהחלט במקומות רבים בעולם".
יאיר דורי, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הביע באותו דיון תמיכה בלתי מסויגת בהצעת החוק: "במקומות שבהם הייתה מודעות של קציני הבטיחות לדיווח על רמת תרבות נהיגה פרועה, השתנתה התרבות הזאת גם בלי לנקוט שום אמצעים משמעתיים, אלא רק מעצם ההודעה לנהג שהתלוננו נגדו. אין לי ספק שאם נגיע למצב שהציבור ידווח ונעודד אותו לדווח, ויהיה לו קל לדווח, אנחנו נביא לידי שינוי במגמה".
אלא שמחקרים שונים שנערכו בשנים האחרונות - ובכלל זאת גם בישראל - מצביעים על כך שהמדבקות יעילות הרבה פחות מכפי שארדן טוען. למעשה, יש הטוענים כי המדבקות אף עשויות לסכן נהגים, בכך שהן מסיטות את תשומת לבם, ואף דורשות מהם להשתמש במכשיר הטלפון בזמן נהיגה בכדי לדווח על העבירה.