שתף קטע נבחר

מדריך כיול מסך: כך תשפרו את התמונה בטלוויזיה

אם הפנים של השחקנים אדמדמים או שנדמה כאילו כל הסרט בו אתם צופים מתרחש בסמטה אפלה בשעת חצות - צריך לכייל את צבעי הטלוויזיה. כך עושים זאת

רכשתם מסך פלזמה, LCD או CRT (שפופרת) וברצונכם לנצל את מלוא יכולותיו. לשם כך יש לבצע כיול בסיסי של בהירות, ניגודיות, צבע וחדות. הכיול הוא סדרה של כוונונים עדינים, אשר מטרתם בסופו של יום, להוציא את המקסימום מהמסך שלכם, ולהקנות לכם את התמונה הכי טובה שהוא יכול להפיק.

 

למען הסר ספק, יש לומר כי כיול מסך מושלם (למסכי פלזמה, LCD או CRT), יכול להעשות רק בעזרת מכשירי מדידה וכיול מקצועיים (שעולים אלפי דולרים) וניסיון של אנשי מקצוע. לכן, המדריך הבא, אינו בא להחליף כיול מקצועי, אלא ללמד את רזי הכיול הבסיסי.

 

ניתן לרכוש כיום דיסק כיול כדוגמאת AVIA או DVE במחיר של מספר עשרות דולרים. על הרוכש דיסק כיול להקפיד כי הוא מתאים לטלוויזית PAL או לרזולוציית High Definition (בהתאם למפרט המסך המתאים). אך ישנן גם תוכנות כיול חינמיות אותן יש להוריד ולצרוב על גבי DVD. 

 

 

 

דיסק כיול

חברת Burosch הגרמנית ידועה בעולם כמתמחה בתחום כיול אודיו או וידאו מקצועי, החברה מאפשרת להוריד מאתרה קובץ אשר מכיל מספר תבניות בדיקה. הדיסק קיים בשתי גירסאות: בסיסית בגודל 84 מגהבייט (קישור נוסףומתקדמת בגודל 153 מגהבייט (קישור נוסף). את מדריך הווידאו צילמנו עם גרסת הדיסק המתקדמת, אך ניתן לעשות זאת בדיוק רב גם בעזרת הערכה הבסיסית. ניתן להוריד מהאתר גם תבניות בדיקה עבור מסכי  1920X1080 אך אלו כרוכות בתשלום (גם הדיסקים החינמיים יתאימו לכיול בסיסי של מסכי HD).

 

את הקובץ שירד למחשב יש לצרוב על דיסק DVD כקובץ Image (בתוכנת Nero או תוכנת צריבה מתאימה אחרת).

 

אין כל חובה לבצע כיול המסך דווקא עם דיסק DVD זה, ניתן לעשות זאת עם אינספור תבניות בדיקה שניתן להוריד מהאינטרנט (כקבצי JPEG או כקבצי וידאו), מדריך זה ילמד אתכם כיצד לעבוד עם תבניות בדיקה באופן הנכון.

 

כיול המסך

ראשית, כדאי לדעת כי רוב המסכים מחייבים כיול כל כניסה במסך באופן נפרד, כלומר, אם כיילתם את כניסת ה-DVD, יש לעבור גם לכניסות האחרות (או להעתיק אליהן את ערכי הכיול המתאימים).

 

בנוסף, לרוב, לא ניתן להעתיק ערכי כיול של מסך אחד אל מסך אחר לאחר גם אם הוא מדגם זהה, היות והכיול הינו יחודי לסביבה בה נמצא המסך (עם תנאי תאורה שונים), מעבר לזה גם מסכים מדגמים זהים לא תמיד מגיעים מהמפעל עם אותם מאפייני תמונה, ולכן גם ערכי הפרמטרים יהיו שונים.

 

תנאי תאורה: כיול נתוני בהירות וניגודיות הינו יחסי לתנאי התאורה בחדר, לכן יש לסדר ולכוון את התאורה כך שתהיה זהה לזו בה אנחנו נוהגים לצפות לרוב בטלוויזיה. לדוגמא, אם הכיול מתבצע ביום, אך הצפיה מתבצעת בד"כ בתנאי חשיכה, יש לסגור תריסים ווילונות ולהחשיך את החדר.

 

מצב תמונה User

כהתחלה, יש לבדוק באיזה "מצב תמונה" נמצא המסך, לרוב יגיע המסך כשהוא במצב תמונה Vivid (יכול להקרא גם Dynamic או בשמות אחרים). מצב Vivid אינו מתאים בעיקרון לסביבה הביתית אלא לסביבת חנות, שם צריך המסך להתמודד ולבלוט אל מול עשרות מסכים מתחרים ולהיות זה שמושך את עיני הלקוח הפוטנציאלי אליו.

 

הוא עושה זאת תוך הגזמה ברווית הצבעים ומתיחת הניגודיות על חשבון הפירוט ודיוק הגוונים בתמונה. תמונה בוהקת אכן מרשימה בדקות הראשונות, אך מתחילה לעצבן ולהעיק על העין לאחר זמן צפיה ממושך. לכן, כיול תמיד יעשה במצב תמונה User, בו ניתן לשלוט על כל הפרמטרים באופן פרטני.

 

את הכיול נעשה באמצעות תבניות בדיקה (Test Patterns) אשר מספקות את נקודות הייחוס בכיול הפרמטרים השונים.

 

בהירות (Brightness)

פרמטר זה מתייחס לנושא חשוב ביותר באיכות התמונה: רמת השחור. על מנת לכוון אותו, נוריד את נתון הבהירות בתמונה עד למצב בו חלק ימין בתמונה יראה כגוש שחור.

 

נעלה בחזרה את נתון הבהירות עד שנצליח להבחין בהבדלי גוונים בין הפסים הקיצונים ביותר, כך נצליח להשיג הפרדה בין גווני הפסים הכהים שמוצגים על המסך.

 

ניגודיות (Contrast)

פרמטר זה שולט על הגוונים הבהירים (עד ללבן מוחלט) במסך. נתחיל בהגברת נתון הניגודיות עד שחלקה השמאלי של תבנית הבדיקה יהפך ללבן לגמרי (התופעה מכונה Blooming).  עכשיו נוריד את הניגודיות, עד שנצליח להבחין בהפרשי הגוונים בין הפסים הבהירים הקיצוניים ביותר.

 

לאחר כיול הניגודיות, רצוי גם לבדוק שהתוצאה בפסים הכהים (בהירות) לא נפגמה, במקרה וכן, יש לחזור ולכוון אותה (ואח"כ את הניגודיות בהתאם).

בסוף תהליך כיול בהירות וניגודיות, התוצאה הסופית על תבנית הבדיקה צריכה להיות עם הבדלים קלים אך מובחנים בגוונים בפסים הקיצוניים בתמונה (ראו משמאל).

 

כיוון צבע (Color)

ראשית, נבחר בטמפרטורת הצבע הנכונה.  הסבר קצר: גוון הלבן מושפע מתדר התאורה שמוקרנת עליו - לבן באור יום אינו דומה ללבן בתאורה מלאכותית (צלמים נתקלים בתופעת איזון לובן במצלמות דיגיטליות), גוון (תדר) הלבן מוגדר בערכים של מעלות (קלווין) או בערכים שתמתארים את התחושה שמתקבלת על המסך עבור עיני הצופה: צבע "חם" (נוטה לצהוב) או "קר" (נוטה לכחלחל).

 

אנו נכוון את טמפרטורת הצבע ל-"חם" (Warm) או 6500K (מעלות קלווין) שהוא הערך שמקביל ללבן בתאורת יום טבעית. שינוי זה הופך את התמונה לבעלת גוון צהבהב יותר, חמים לעין.

 

בעיקרון, ניתן לבחור גם בערכים אחרים בטמפרטורת הצבע, מי שמעדיף תמונה בעלת אופי גוונים כחלחל יותר, יבחר ב- Cold (או 9300K), אך במדריך זה, אנו נכוון לערכים שנחשבים נכונים יותר (Warm).

 


  

אדום זה בולט

בדרך כלל, הצבע שאותו נוטים יצרני המסכים להדגיש ביחס לצבעים אחרים בתמונה הוא הצבע האדום, לכן, כאשר נשנה את ערכי רווית הצבע (Colour) במסך, השינוי הבולט ביותר בו נבחין יהיה בגווני האדום.

 

מסכים רבים, נוטים במצב ברירת המחדל להבליט את צבע העור של הדמויות על המסך, מה שגורם לאנשים המוצגים להיות מוצגים כשזופים ואדמומיים מדי.

 

לכן, נשתמש בתבנית הבדיקה שמציגה דמות אנוש, נגביר את רווית הצבע עד לרמה מוגזמת, אח"כ נוריד את ערך הצבע עד לרמה בה צבע העור יראה טבעי לעיננו.

 

ישנם מסכים שמאפשרים לכייל כל ערך צבע בנפרד (כחול, אדום או ירוק או אף מספר צבעים גדול יותר), כך שניתן לכוון את אותו צבע שנראה לנו מוגזם ומפריע בעין.

 

במקרה של שליטה על צבעים נפרדים לא ניתן לבצע כיול מושלם "רק לפי העין". במקרה כזה, מומלץ להשתמש במכשיר כיול ופילטרים אותם שמים על המסך בכדי להביא לערכים מדוייקים של כל צבע.

 

חדות (Sharpness)

מסכי LCD ו- פלזמה (וגם חלק ממסכי ה- CRT) כוללים שליטה על חדות התמונה.

 

כאשר מדברים על מסכי LCD ופלזמה, צריך לזכור כי במקרה של שידורי טלוויזיה רגילה, הגברת החידוד תגרום לתמונה "פריכה" יותר אך בו במידה גם תקצין את תופעות הפיקסליזציה ושאר הצרות שמלוות את איכות השידורים בארץ, תופעה שאינה נעימה כלל לעיני הצופה.

 

לכן, במקרה של צפיה בעיקר בשידורי טלוויזיה, רצוי להנמיך ככל האפשר את חדות התמונה, מה שיוביל לתמונה רכה ונעימה יותר לעין.

 

על מנת לכייל חדות, נגביר את החדות בשלט על למקסימום, במצב זה נראה הילה לבנה סביב הפסים בתבנית הבדיקה (תופעה זו מכונה Ringing), נוריד את פרמטר החדות עד שההילה תעלם מסביב לפסים השונים והצלבים הצבעוניים ישתלבו ללא זליגת צבע.

 

כיול זה יתאים בעיקר להצגת חומרי וידאו אשר מגיעים ברזולוציית High Definition. עבור שידורי טלוויזיה רגילים, שוב, במקרים רבים, עקב איכויות השידור בארץ, מומלץ להוריד את החדות עד לערך הנמוך ביותר שלה.

 

לפני ואחרי

אז מה קיבלנו לאחר הכיול הבסיסי? התמונה הפכה לניגודית יותר (עם שחור ולבן בולטים יותר), בעלת מראה שנוטה לכיוון הקולנועי, עם גוונים  נאמנים יותר למציאות (במיוחד האדום).

 

גם כיול בסיסי שכזה יכול לעשות הבדל גדול באיכות התמונה ולשפר במאוד את חווית הצפיה. לאחר שהשקעתם סכום לא מבוטל ברכישת המסך, כדאי להשקיע גם מספר דקות מזמנכם, על מנת להוציא מהרכש החדש את המיטב.

לכתבה המקורית ב- DTOWN: מדריך כיול מסך טלויזיה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צבעים בטלויזיה
צילום: ליאור קורן, dtown
מומלצים