ברזיל: התגלו מינים חדשים של זוחלים ודו-חיים

קבוצת מדענים מארגון השימור הבינלאומי גילו בשטחי הסוואנות העצומות בברזיל 14 מינים חדשים של זוחלים, דו-חיים, יונקים וציפורים. בין התגליות הבולטות: לטאה נטולת רגליים. "זה מרגש מאוד למצוא מינים חדשים באחד האזורים הסבוכים והנסתרים ביותר בעולם", אומרים החוקרים

משלחת בת 26 מדענים מארגון השימור הבינלאומי (CI) ומדענים מאוניברסיטאות בברזיל מצאה לאחר חודש של מחקר בסוואנות הסראדו בברזיל, 14 מינים הנחשבים כחדשים למדע - שמונה דגים, שלושה זוחלים, ציפור, יונק ודו-חי אחד.

סוואנת הסראדו בשטחה המרכזי של ברזיל נחשבת לאחד המקומות העשירים ביותר בעולם במגוון של בעלי חיים וצמחייה. באזור סראדו מצויים כ-10,000 מיני צמחים, 935 מינים של ציפורים וקרוב ל-300 יונקים, ביניהם: שועלים, ארמדילו, זאבים ויגוארים הנמצאים בסכנת הכחדה.

לדברי החוקרים, אחת התגליות הבולטות במסע היתה לטאה השייכת למשפחת Bachia. "הלטאה דומה לנחש ונטולת רגליים. היא בעלת חוטם מחודד המסייע לה לנוע בקרקע שמרביתה חולית ובמדרונות התלולים באזור Serra Geral", הם אומרים. "כמו כן, נמצאו מינים אחרים כדוגמת: נקר ננסי וקרפדה מקרינה".

(צילום: USP Universidade de Sao Paulo)

"זה מרגש מאוד למצוא מינים חדשים ומידע עשיר על חיות בר וצמחים באחד האזורים הסבוכים והנסתרים של הסראדו",

אומר ראש משלחת החוקרים, כריסטיאנו נוגוארה, ביולוג בקרן השימור העולמית. "אזורים מוגנים מהווים בית למערכות האקולוגיות האחרונות שעוד נותרו בריאות ושלמות, באזורים הנמצאים תחת איומים הולכים וגוברים של התפשטות אורבנית וחקלאות מודרנית".

בנוסף, המשלחת תיעדה מספר מיני בעלי חיים המוגדרים תחת איום, ביניהם מרגון גדול, ארמידלו וטינמאים ננסיים, בנוסף ל-440 מינים של בעלי חוליות שתועדו במהלך 29 ימי מחקר השדה.

"התפוצה הגיאוגרפית של חלק מהמינים שהתגלו היא מוגבלת לאזור התחנה האקולוגית הקיימת במקום, כך שהישרדותם תלוייה בניהול יעיל של האזור המוגן וסביבתו הקרובה", מוסיף לואיס פאביו סילברה, חוקר במחלקה הזואולוגית באוניברסיטת סאו-פאולו. "מהסקר נוכל לרכוש ידע בנוגע לאנטומיה, ביולוגיית רבייה, מעגל החיים וכן תפוצה של המינים. כל אלה יעזרו לנו לבנות תוכניות שימור עתידיות".

הממצאים הסופיים של המחקר כולל התיאור הרשמי של המינים החדשים, יעזרו בפיתוח תוכנית לניהול התחנה האקולוגית באזור שהוקמה בשנת 2001, במטרה לחקור ולתעד את בעלי החיים הנמצאים בסכנה. "למרבה הצער, אזורים נרחבים בסראדו, כדוגמת התחנה האקולוגית, נמצאים תחת איום מתמיד, כך שהמידע שנאסף הוא קריטי ביותר", אומר נוגוארה.

הצצה למינים הנוספים שהתגלו באזור סראדו