שתף קטע נבחר

פאניקה בעצת היחצ"ן

משבר מזון? בישראל? חידה לבעלי רשתות השיווק, שנוגעת לכיסו של כל אחד ואחת מאתנו

נניח, רק נניח, שאתה בעלים של רשת מרכולים גדולה. ונניח, רק נניח, שאחרי חג הפסח אתה רוצה (אתה חייב, לדעת המנהלים שלך) לייקר בעשרות אחוזים אחד ממוצרי המזון שאתה מוכר. נקרא לו, לשם פשוט, א'. לא כדי חלילה לרמוז משהו אלא בגלל סדר האותיות באלף-בית.

 

אתה חייב לייקר, אבל המומחים ליחסי ציבור שאתה מעסיק תמורת סכומי עתק מזהירים אותך מפני מהלך כזה. הם חוזים תגובה ציבורית קשה, חוששים לפגיעה בתדמיתה של רשת הסופרמרקטים שלך ורואים לנגד עיניהם מהומות של קונים. והמתחרים שלך, הם הרי ישמחו לספוג לזמן מה את עליות היבוא הגבוהות של מוצר א', ומלבד שיוכלו להוכיח את התחשבותם בדעת הקהל. קונים יעזוב אותך, מתנבאים היחצנים, ויעברו לרשתות האחרות.

 

אתה, אם כן, בבעיה. איך נחלצים ממנה ברווח? אחד מגאוני התדמית בא אליך עם רעיון המצדיק את שכרו. וזה הרעיון: משרד יחסי הציבור שלו יתחיל להפיץ בעקיפין שמועות על המחסור הצפוי במוצר א' מיד אחרי החג. לתקשורת יטופטף מידע פנימי על התרוקנות המלאים, על חששות מהסתערויות של קונים ועל מגבלות שיטילו המרכולים על הקונים המבוהלים של מוצר א'. כדי לחזק ולבסס את הפאניקה המקומית, אף נדאג לספק לכולם דוגמאות מפחידות במיוחד מ"משבר המזון" ברחבי העולם.

 

ואם כל זה לא יעזור, ממשיך ומפתח את רעיונו המומחה שלך ליחסי הציבור, נדאג לצייד כמה מהחנויות שלנו בשלטים בולטים שיוצבו ליד הקופות: "מכירת אורז מוגבלת" ונדליף את דבר קיומם לתקשורת. השלטים יצולמו ויככבו בעיתונות ובטלוויזיה. תהיה זו הוכחה מוחצת למחסור ב-א' ולבהלת קניות.

 

ומה הלאה, אתה שואל את איש יחסי הציבור, עדיין לא מבין את מהות הטריק. אחר-כך, אומר לך בצהלת ניצחון היחצן, אתה מבשר לציבור המודאג שרשת הסופרמרקטים שלך כן קשובה לרחשי לבו, שהיא מחדשת את מלוא האספקה של א' ומאפשרת לכולם לקנות ממנו כמה שירצו.

 

גם עשרה קילו לקונה. המכירה, אתה מבהיר כדרך אגב, תהיה כבר במחיר חדש, הגבוה ב-60% מהישן. אבל מה חשוב המחיר, העיקר שהצלחנו למנוע מחסור ומשבר. "כך ייקרת וגם ניצחת", מסיים את המצגת שלו היחצן הממזרי שלך.

 

עד כאן הסיפור, הדמיוני כמובן. וכעת לשאלת המבחן: מה אתה עושה, אדוני הבעלים של רשת הסופרמרקטים? האם אתה מנסה לחולל פאניקה מלאכותית למוצר א' כדי להטמיע בה את ההתייקרות המתוכננת ולהציגה כרע במיעוטו, כפתרון ל"מחסור" שלא היה ולא נברא - או שאתה מוותר על התרגיל המסריח ונותן למתחרים שלך שיעור בהתנהלות עסקית שקופה ואמיצה?

 

בין המשיבים נכונה יוגרל שק אורז.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שמועות על מחסור
צילום: שאול גולן
מומלצים