שתף קטע נבחר

בגלל הגירעון: האוצר הפסיק להזרים כסף לרכבת

חריגה של 4 מיליארד שקל בתקציב הרכבת הובילה להחלטת האוצר. החשש: בתוך שבועיים הרכבת תהיה חדלת פירעון ותאלץ לעצור פרויקטים. הרכבת: "ההחלטה תפגע בפריפריה"

משרד האוצר עצר אתמול (יום ד') את הזרמת תקציבי הפיתוח השוטף לחברת רכבת ישראל. מדובר בפעם הראשונה מאז שהרכבת הופרדה מרשות הנמלים והפכה לחברה, שהאוצר מבצע צעד שכזה. הסיבה לכך היא החריגה הענקית - 4 מיליארד שקלים - בתקציב הרכבת.

 

הרכבת דורשת להגדיל את תקציב הפיתוח שלה, ואילו האוצר מסרב להגדיל את התקציב עד לפתרון החריגה ועד שהרכבת ומשרד התחבורה יכינו תוכנית פיתוח מעודכנת ומסודרת לרכבת. בשל המחלוקת, לא נחתם הסכם תקציב בין האוצר לחברת הרכבת, ולכן לא הוזרמו הכספים.

 

גורמים באוצר מעריכים כי אם הזרמת הכספים לא תחודש, הרכבת תגיע תוך שבועיים לחדלות פירעון ולא תוכל לשלם לקבלנים המפתחים עבורה פרויקטים. המשמעות עשויה להיות הפסקת פרויקטים לפיתוח קווים ותחנות.

 

רכבת ישראל מקבלת תקציב רב-שנתי וארוך טווח של 20 מיליארד שקלים לשם פיתוח, חידוש ושדרוג של מסילות ותחנות. התקציב לשנת 2008 לבדה עומד על 2.5 מיליארד שקלים.

 לפני כשנה החליטה הממשלה להגדיל את התקציב בכ-10 מיליארד שקלים נוספים, אך בכפוף להסכם עם האוצר, שעדיין לא נחתם כאמור.

 

לאחרונה ביקשה הרכבת להגדיל את מסגרת התקציב שלה ב-4 מיליארד שקלים, בגלל העלויות העצומות של פיתוח קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל-אביב (דרך נתב"ג ומודיעין). זאת, בין השאר, כיוון שהרכבת עדיין לא אישרה את התחלת עבודות הכרייה של קו הרכבת בהרי יהודה, בין שער הגיא לעמק הארזים, האמור להתבצע בידי חברת שפיר הנדסה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקלים.

 

מחברת הרכבת נמסר בתגובה: "משמעות החלטת האוצר היא שהפריפריה תישאר מנותקת ממרכז הארץ וממוקדי התעסוקה לעוד שנים רבות, וכל עבודות הפיתוח של חברת הרכבת, שכבר אושרו בידי משרדי האוצר והתחבורה, יעצרו. האוצר מקצץ לחברה הממשלתית היחידה המראה נתוני צמיחה מרשימים, נתונים חסרי תקדים המעידים כי הציבור מצביע ברגליים שהוא צריך ורוצה רכבת מודרנית".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עוצרים את הרכבת
צילום: עמית שעל
מומלצים