שתף קטע נבחר

תל-אביב רוצה 5,000 מוניות היברידיות

עיריית תל-אביב וארגון בעלי המוניות הסכימו על קידום תוכנית, במסגרתה יוסב חלק מצי המוניות בעיר לדגמים ידידותיים לסביבה. החזון: צי מוניות ירוק

 

בעלי המוניות נרתמים לשמירה על איכות הסביבה. עיריית תל-אביב וארגון בעלי המוניות בישראל, סיכמו אתמול (ד') על קידום תוכנית להסבת צי המוניות העירוני לשימוש במכוניות בעלות הנעת כלאיים (היברידית). כלי רכב היברידיים משלבים בין מנוע חשמל למנוע בנזין, ופולטים כמות נמוכה יחסית של מזהמים. על-פי הערכות, בתל-אביב פועלות כיום כ-5,000 מוניות. בישראל משווקות נכון להיום שתי מכוניות כלאיים מתאימות - הונדה סיוויק הייבריד וטויוטה פריוס. 

 

בפגישה שנערכה אתמול בין ראש הרשות לאיכות הסביבה בעירייה, משה בלסנהיים, ליו"ר ארגון בעלי המוניות בישראל, ישראל פריד, סוכם כי כבר בשבועות הקרובים יחל ניסוי, במסגרתו שתי תחנות בעיר יחלו להשתמש במוניות היבירידיות. לדברי בלסנהיים, פועלת כיום בעיר רק מונית היברידית אחת, מדגם טויוטה פריוס.


בסכנת הכחדה: מוניות בעלות מנועי דיזל או בנזין (צילום: תומריקו)

 

במסגרת התוכנית, צפויה עיריית תל-אביב להציע הטבות שונות לבעלי מוניות שיירכשו כלי רכב היברידיים. בשיחה עם ynet, מסביר בלסנהיים כי העירייה יכולה לעודד שימוש בכלי רכב ידידותיים לסביבה במספר דרכים: "אפשר להקל על בעלי המוניות, למשל באמצעות הנחה באגרות, הגדלת שטחי חנייה לתחנות, תמרור, שילוט, ועוד". יש לציין כי לאחרונה אושר בכנסת תיקון לחוק התעבורה, המעביר לידי הרשויות המקומיות סמכויות נרחבות, וזאת במטרה שיגבשו ויישמו תוכניות לצמצום זיהום האוויר מכלי רכב. כך למשל, יוכלו הרשויות להגביל תנועת כלי רכב מזהמים, לגבות אגרות גודש, וכן לפטור כלי רכב "נקיים" ממגבלות כלשהן.

 

"לא צריך היה לשכנע את בעלי המוניות", ממשיך בלסנהיים. "הם כבר בדקו, והגיעו למסקנה שהסבה למוניות היברידיות תשרת את האינטרסים שלהם, גם הכלכלי וגם הסביבתי". האינטרס הכלכלי מועצם בימים אלה, לאור העלייה המתמשכת במחירי הבנזין והסולר. מוניות היברידיות, שבתנאים מסוימים צורכות פחות דלק ממוניות בעלות הנעת בנזין או דיזל, עשויות לחסוך לבעליהן כסף רב. בנוסף, מס הקנייה הנמוך המושת על כלי רכב היברידיים - 30% לעומת 78% לכלי רכב בעלי הנעה קונבציונלית - מקל על רכישתם. לדברי בלסנהיים, מחיריהן של מוניות היברידיות דומים היום למחירים של מוניות רגילות.

 

התוכנית להסבת המוניות עשויה להיות קצרת-טווח, וזאת לאור כוונת משרד האוצר לייקר בהדרגה את מס הקנייה לכלי רכב היברידיים. ההחלטה לייקר את מס הקנייה, ולהשוותו עד 2015 לזה של מכוניות בנזין או דיזל, התקבלה במסגרת המלצות ועדת "מיסוי ירוק", שאושרו על-ידי הממשלה בתחילת השנה. למרות שנהגי מוניות פטורים מתשלום מס קנייה, שינוי המיסוי יכול להשפיע על כלל שוק כלי הרכב ההיברידיים. עם זאת, ועדת "מיסוי ירוק" קבעה כי בעתיד תשתנה מדיניות המיסוי הנהוגה כיום: בעלי מוניות יידרשו לשלם מס קנייה, בין 0% ל-10%, בהתאם לפליטת המזהמים של המונית אותה רכשו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יריב כץ
תל אביב רוצה מוניות "ירוקות". ראש העיר, רון חולדאי
צילום: יריב כץ
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים