שתף קטע נבחר

צילום: ויז'ואל/פוטוס

התפתחות התינוק: גיל חצי שנה עד 9 חודשים

הוא מתהפך מצד לצד, מתכנן את צעדיו כדי להשיג צעצוע - גם כאשר הוא נעלם מעיניו, מחקה את הקולות שאתם עושים לו ומתחיל לסרב ללכת לאנשים זרים. כתבה נוספת בסדרת התפתחות התינוק. והפעם: גיל חצי שנה עד תשעה חודשים

הזאטוט שלכם מתחיל להבין עניין. הוא כבר משמיע קולות מלמול ועיצורים ואפילו צוחק בקול ומבחין בין קולות דיבור מוכרים. עד כה הספיק מוחו ליצור מיליוני קשרים עצביים חדשים ולקלוט כמות מידע עצומה.

 

הבייבי שלכם גם מגלה עניין גובר בסביבה, ואפילו מתחיל לחייך לדמותו במראה. הוא מזהה את בני המשפחה, מגיב בקול לחיוך האם ולזיהוי בקבוק. גם סדר היום שלו מתחיל להיות יותר ויותר מאורגן והכי חשוב - סוף סוף הוא כבר ישן בלילה 6-8 שעות רצופות.

 

אז מה בהמשך? בסדרת מדריכים אנו מביאים כאן מדי שבוע את אבני הדרך המרכזיים בחיי הרך הנולד והפעוט והמלצות משרד הבריאות לגירוי עולמות המילולי, המוטורי, והשכלי. והפעם - מה שצפוי לכם מגיל חצי שנה ועד 9 חודשים.

 

התפתחות התינוק - הכתבות הקודמות בסדרה:

  

מוטוריקה

הפעוט: בשכיבה על הבטן הוא מתרומם גבוה על כפות ידיו ומסתובב סביב ציר הבטן לשני הכיוונים. בשכיבה על הגב הוא מרים את ראשו כדי לראות את רגליו, מרים את רגליו למעלה, תופס רגל או שתיים ומביא לפיו, בועט ברגליו באוויר כל רגע בנפרד. הוא כבר מתהפך בטן גב וגב בטן, יושב בתמיכה ומסתכל מצד לצד ולקראת גיל 9 חודשים כבר יושב יציב. הוא גם מתחיל לזחול תוך רצון להגיע לחפץ ולשלוט בתנועה. כשמעמידים אותו הוא מיישר את רגליו ונושא משקל גופו. לקראת גיל 9 חודשים הוא נעמד בתמיכה. מבחינת מוטוריקה עדינה הוא שולח את שתי ידיו להרים עצמים קטנים ומעביר חפץ מיד ליד.

 

אתם: בזמן ערות אפשרו לו מרחב תנועה בטוח על הרצפה, פזרו משחקים כמו קובעיות בגדלים וצבעים שונים, בובות ומשחקים במרקמים שונים ועודדו אותו להגיע אליהם. בטיול בעגלה הושיבו אותו בתמיכה. זכרו לשמור על בטיחות בזמן משחק עם חפצים קטנים, וודאו שהם גדולים מגודל פיו מחשש לשאיפתם.

 

תפיסה

הפעוט: מתחיל לפתח תחושה של תפיסה מרחבית – מרחק, עומק וגובה. הוא מתכנן תנועה ברצף הנכון. לדוגמא, הוא מביט על צעצוע, זוחל לכיוונו, מושיט יד, פותח אצבעות, אוחז ומשחק בו. מתחיל להתפתח מושג "קביעות האובייקט": הראו לו חפץ, אחר כך העלימו אותו מעיניו והוא ימשיך להביט בו. קביעות האובייקט הזו מסמלת את תחילת התפתחות הזיכרון החזותי שלו.

 

אתם: אפשרו לילד תנועה במרחב בטוח על הרצפה כדי לפתח אומדן של דברים ומרחקים שונים. למשל, הציבו קוביות בגבהים שונים ובמרחקים שונים. תמללו את מיקומם היחסי של החפצים, למשל: אתה קרוב לשולחן, אתה רחוק מהקוביה, אתה מתחת לכיסא.

 

חושים

הפעוט: מתבונן לכל כיוון ובעיקר כאשר מושכים את תשומת ליבו. הוא עוקב אחרי דמויות נעות, העיניים שלו נעות בתיאום. לקראת גיל 9 חודשים הוא מתחיל לחפש חפץ שיצא מתחום ראייתו. הוא מחפש וממקד את מבטו למקור קול, מזהה ומגיב בהתאם ונעלב כשכועסים עליו. גם הזיכרון השמיעתי מתחיל להתפתח.

 

אתם: לוו במלל את כל מה שהוא רואה בסביבתו. דברו אליו בקול רך ונעים לפתח שיחה ודיאלוג. השמיעו לו מגוון צלילים וקולות באינטונציות שונות.

 

שפה ותקשורת

הפעוט: הוא מתחיל לחקות קולות במלמול של הברה אחת: בה, מו, מה, דה. ובהמשך שתי הברות: בה-דה. הוא ממלמל כלפי צעצועים, מה שמסמל את התפתחות הז'רגון אצלו. הוא נהנה מאוד להשמיע צלילים לעצמו, משמיע קולות באינטונציות שונות ובעוצמות שונות וגם מגיב לשירי משחק (כמו: "ידיים למעלה").

 

אתם: לוו פעילויות במלל, חזרו על מילים פשוטות כמו אמא, אבא, ביי-ביי, שלום. כנו אנשים ומאכלים בשמם וגם אברי גוף.

 

אכילה

הפעוט: הוא כבר שולט בלשון ובמיקום המזון בפה, מסוגל לאכול בעזרת הידיים ומחזיק בקבוק בעצמו. מגיל חצי שנה הוא גם יכול לאכול מזון מרוסק בהאכלה בכפית. הוא כעת מסתפק ב-5 ארוחות ביממה.

 

אתם: המשיכו לתת לו ויטמין D וברזל עד גיל שנה. אם אינו מתעורר לאוכל בלילה, תנו לו לישון כל עוד הוא צורך את הכמות היומית הנדרשת לו וממשיך לעלות במשקל באופן תקין. אם הוא יושב, הושיבו אותו ליד שולחן בזמן ההאכלה, תוך השגחה צמודה. אפשרו לו להחזיק כפית ביד בזמן ההאכלה. תנו לו מזון ביד כמו גזר מבושל, ביסקוויט הנמס בפה, וציינו את שמות המאכלים שנתתם לו.

 

קוגניציה וחברה

הפעוט: הסקרנות וההתפתחות המוטורית מזינים זה את זה ומביאים את התינוק לגלות את הסביבה תוך משחק חקרני. הוא מתחיל להגיב ל"לא" ולגלות סימני התנגדות לפעילויות שאינן רצויות לו. הוא מכיר פני אנשים, מגיב בחיוך למוכרים ומסתייג מזרים (חרדת זר). הוא מתחיל לשתף פעולה עם אנשים הסובבים אותו ולא מרוצה כאשר עוזבים אותו. הוא יחזור על פעילויות המסיבות לו הנאה, יהנה ממשחק חברתי עם אדם מוכר ויבצע מחיאת כפיים.

 

אתם: התייחסו בהבנה להסתייגותו מזרים ותמכו בהסתגלות הדרגתית אליהם. עודדו משחק חברתי "מחא כפיים", "קוקו", "מחבואים" ואחרים. דברו עם התינוק והסבירו לו פעולות פשוטות, כמו: הנה מים, הנה אור.

 

משחק

הפעוט: סקרן, מתעניין במשחק, חוקר אותו ומראה לסובבים. לקראת גיל 9 חודשים הוא מחפש צעצוע שנעלם ומתחיל בחקירת משחק תוך כדי "ניסוי וטעיה". הוא מביא הכל לפיו ולקראת גיל 9 חודשים שומט חפץ מידיו, מחזיק חפץ בכל יד ומתייחס לשניהם בצורה מכוונת. הוא גם יקיש קוביה בקוביה.

 

אתם: הושיבו את התינוק בתמיכה בין רגלי האם (אם הוא עדיין לא יושב בעצמו), תנו לו קופסא שיוכל להוציא מתוכה חפצים כמו קוביות. עודדו את האם להצביע ולגעת בחפץ תוך מתן שם, החביאו חפצים או הפילו קוביה וחפשו איתו ביחד. שחקו ב"קוקו", "מחא כף" ונפנוף לשלום.

 

סדר יום

התינוק: יש לו כבר סדר יום קבוע: הוא ישן בלילה בין 10-12 שעות וביום 2 תנומות. הוא עלול לסבול מנדודי שינה ולהתעורר מספר פעמים בלילה. הוא אוכל כ-5 ארוחות ביום, נהנה מאמבט וטיפול גופני.

 

אתם: קיימו סדר יום קבוע בכל תחומי החיים: שינה, אכילה, רחצה ומשחק. צחצחו שיניים מבקיעת השן הראשונה על ידי מברשת רכה וקטנה המותאמת לגיל התינוק. קיימו "טקסים", כמו טקס לקראת השינה, המסייעים לו לפני השינה ובתהליך הפרידה. שתפו אותו בפעילויות משפחתיות: אם הוא יושב, הושיבו אותו ליד השולחן בשעת הארוחה עם שאר בני המשפחה וקחו אותו לטיולים.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגיב בחיוך, אבל לא לכל אחד
צילום: Liquid library
מומלצים