שתף קטע נבחר

מסמך שדלף: סיסקו ראתה בצנזורה בסין הזדמנות עסקית

חומת האש הסינית הייתה הזדמנות למכור יותר ראוטרים, כך על פי מסמך פנימי של סיסקו שדלף לרשת. החברה: המצגת לא משקפת את עמדת החברה

מסמך פנימי של יצרנית הנתבים המובילה בעולם סיסקו, שדלף לרשת ערב לפני שימוע בנושא בסנאט האמריקני, חושף כי מהנדסי החברה ראו בצנזורה הסינית על האינטרנט הזדמנות עסקית, ולכן בחרו לשתף עימה פעולה, כך מדווח Wired.

 

"הזדמנות בסין"

המסמך בן 90 העמודים הוא מצגת שעובדי סיסקו בסין גיבשו לקראת שדרוג תשתיות האינטרנט בסין ב-2002. תחת הקטגוריה "הזדמנויות בסיסקו" מופיעה רשימה שאחד הפריטים בה היא מערכת "מגן הזהב" הסינית, שזכתה לכינוי "חומת האש הגדולה של סין".

 

מדובר במערכת הצנזורה האלקטרונית, שמנטרת מילים לא רצויות, כמו "דמוקרטיה", "ביקורת" ו"פאלון גונג" (תנועה רוחנית הנרדפת על ידי המשטר). לצד חומת האש פועלים כ־30 אלף משגיחים וצנזורים אנושיים, שתרים אחר פרסומים שלא ימצאו חן בעיני הממשלה.

 

המסמך הוא עדות ראשונה לכך שענקית התקשורת שיווקה את הנתבים (ראוטרים) שלה כאמצעי דיכוי לשימושה של הממשלה הסינית. חברות טכנולוגיה אחרות, כגון מיקרוסופט, גוגל ויאהו, התמודדו בעבר עם ביקורת לגבי מידת שיתוף הפעולה שלהם עם השלטונות הסיניים.

 

סיסקו בסנאט: המצגת לא משקפת עמדת החברה

הסנאט האמריקני ערך לחברה שימוע, שמטרתו לבדוק את מידת המעורבות של החברות האמריקניות בצנזורה הסינית.

 

סיסקו תתקשה להכחיש שידעה את טיבה האמיתי של המערכת שהתקינה. במסמך מצויין בפירוש כי מטרת מערכת "מגן הזהב" שהחברה יכולה לבנות עבור בסינים כי "להילחם בארגון המרושע פאלון גונג וגורמים עויינים אחרים", ציטוט שמיוחס לרונסן לי, ראש הרשות הטכנולוגית הסינית שפיקח על הפרוייקט.

 

מארק צ'נדלר, סגן נשיא בכיר לעניינים משפטיים בסיסקו, אמר במהלך השימוע בסנאט היא היה "מזועזע ומאוכזב" כשראה את הציטוט במצגת. לדברי החברה, המצגת לא משקפת את דעותיה של סיסקו, עקרונותיה או אסטרטגיית השיווק והמכירות שלה.

 

עוד אמרו כי הראוטרים שמכרה החברה לממשלה הסינית, בשווי כולל של 100,000 דולר, לא הוגדרו והותאמו על-ידי סיסקו לביצוע הצנזורה עצמה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הצנזורה הסינית - הזדמנות עסקית
צילום: רויטרס
מומלצים