שתף קטע נבחר

שבוע הספר לילדים: שיעור בדמיון ויצירתיות

רגע לפני שאתם יוצאים עם הילדים לטייל בין דוכני שבוע הספר, למדו אותם ליצור ספר משלהם. החוויה תעזור להם להבין באמת את עולם הספרים ותלמד אותם שיעור חשוב ביצירתיות ודמיון

שבוע הספר מתחיל היום. דוכני הספרים מפוזרים ברחבי הארץ והילדים מוזמנים לטייל ביניהם, ללמוד ולצפות בהצגות. אבל מה הם באמת מבינים על עולם הספרים, על דימיון, על יצירתיות, על המשמעות של כתיבת ספר, על החשיבות של הספרים בחייהם? יכול להיות שאחרי שהילדים יתנסו בעצמם בכתיבת ספר ואיורו - הם יבינו הרבה יותר על ספרים, דמיון ויצירתיות ויהנו הרבה יותר מחוויית שבוע הספר. כדאי לנסות.   

 

החומרים הדרושים:

  • בריסטול עבה, בגודל 23x 33 ס"מ, לבן או צבעוני
  • 3-5 דפים לבנים רגילים, בגודל A4
  • שדכן סיכות

 

אופן ההכנה:

  • מניחים את הדפים הלבנים במרכז הבריסטול העבה. לעבודה עם ילדים בגילאי 4-6 מספיקים 3 דפים לבנים. לילדים גדולים יותר אפשר לשים 4-5 דפים.
  • מקפלים יחד את הבריסטול והדפים לשניים.
  • מהדקים מספר פעמים לאורך קו הכפל, ויש לנו ספר.

 

הכנת ספר עם קטנטנים

גם ילדים בגילאי 4-5 שעדיין לא כותבים בעצמם, יכולים להכין ספר-סיפור בציורים. יצירת סיפור כזה תעניק להם התנסות ראשונית בבניית עלילה. קודם כל, בוחרים את הדמות של גיבור הסיפור. הדמות צריכה להיות פשוטה וקלה לציור, כדי שהילדים יוכלו לצייר בעצמם, ואף לחזור עליה מספר פעמים. דמויות פשוטות כאלה יכולות להיות: בלון, פרפר, חילזון, דג וכד'.

 

עכשיו, בואו נספר בציורים על המסע של הדמות במקומות שונים. למשל, בדף הראשון הבלון עף מעל דשא ופרחים, בדף הבא הוא מעל הים, בדף הבא בין העננים בשמיים וכך הלאה. בדף האחרון חישבו על הפתעה מיוחדת או שינוי. למשל, הבלון האדום שלנו פוגש בלון צהוב.

 


 קודם כל, ממציאים דמות. צילום: מירי לשם-פלאי

 

סיפור עם מילים

ילדים בגיל 6-7 יכולים כבר לכתוב בעצמם מילים לסיפור, אך הם יכתבו סיפור קצר, שורה או שתיים בכל דף. אפשר גם לעזור להם ולכתוב מפיהם את הסיפור. כך הם יוכלו להתבטא ביתר חופשיות, לזרום עם הסיפור ולפתח אותו יותר. הילדים הגדולים יותר יוכלו להסתדר בעצמם עם הכתיבה.

 

אבל אין לי שום רעיון...

כדי למצוא רעיון לסיפור או נקודת מוצא, אפשר להכין "דף רעיונות" על גבי דף נפרד מהספר. בדף הרעיונות רושמים כל מיני דברים שהילד אוהב במיוחד, למשל: גלידה, מכוניות, בובות. אפשר לכתוב חיות שהילד אוהב או נושאים דמיוניים כמו חייזרים ופיות. אפשר לרשום בדף גם מקומות מיוחדים שבהם יכול להתרחש הסיפור – ביער, בחוף הים או מקומות דמיוניים כמו ארץ הממתקים, ממלכת האגדות וכו'. מתוך הרשימה שתכינו, כבר יצוץ לו הרעיון.

 


 מאיזו זווית מביטים על הציור? צילום: מירי לשם-פלאי

 

איך כותבים סיפור?

מומלץ בשלב ראשון לכתוב את הסיפור על דף נפרד כדי שאפשר יהיה לשנות ולתקן לפני שמעתיקים לתוך הספר. אפשר גם להקליד את הסיפור במחשב. בזמן הכתיבה – חשבו על התפתחות העלילה ונסו למצוא דרכים להפתיע, לרגש, להצחיק או לעניין. צריך למצוא קו מקשר לסיפור ולבחור את הדמות של גיבור הספר.

 

הנה כמה רעיונות לקווי עלילה כלליים שתוכלו להיעזר בהם: סיפור של מסע ממקום אחד למקום אחר; סיפור של חיפוש אחר משהו או מישהו; סיפור על ניסיונות חוזרים ונשנים לפתרון בעיה עד למציאת הפתרון; סיפור על יום בחיים של הגיבור; או סיפור על ציפייה והתכוננות למשהו מיוחד (כמו מסיבת יום הולדת).

 

חלוקת הסיפור לקטעים

כשהסיפור כתוב, קוראים אותו מההתחלה ובודקים אם יש מה לשפר. לאחר מכן, מחלקים את הסיפור לקטעים. מומלץ לחלק ל-8 עד 12 קטעים. מעתיקים לספר כל קטע בעמוד נפרד. אפשר לתכנן שבכל כפולה של עמודים יופיע קטע חדש, ולא בכל עמוד. מי שהקליד במחשב את הסיפור מדפיס אותו, גוזר כל קטע ומדביק בדף המתאים בספר.

 

איך מכינים איורים מעניינים?

לכל קטע בסיפור מכינים איור מתאים. כדי שהספר יהיה מעניין, חשבו איך אפשר לגוון מציור לציור. למשל, להראות בכל פעם מקום ורקע שונה. מומלץ גם לשנות את נקודת המבט. דמיינו שאתם צלמים ואתם בוחרים בכל פעם לצלם את המתרחש בסיפור ממקום אחר: פעם רואים את הדמויות מלפנים ופעם מאחור, פעם מרחוק ופעם מקרוב, או אפילו "קלוז-אפ" על פניו של הגיבור. לילדים גדולים אפשר להציע גם לבחור בחלק מהאיורים זוויות מפתיעות כמו: מלמעלה, מלמטה או דרך משהו (דרך פתח, דרך משקפת, דרך ענפים...)

 

כשמתכננים איך תראה הדמות של גיבור הסיפור, מומלץ לבחור דמות פשוטה לציור כדי שתוכלו לשמור על הדמיון של הדמות מדף לדף וגם כדי שתהיה סבלנות לצייר אותה שוב ושוב...

 


 להתאפק עם הפתיחה. צילום: מירי לשם-פלאי

 

כריכה קדמית – שומרים דווקא לסוף!

כדאי "להתאפק" עם הכנת הכריכה עד לסוף העבודה על הספר. רק עכשיו, אתם יודעים בדיוק על מה הספר ותוכלו למצוא לו שם מתאים.

 

צריך למצוא שם שגם ישקף את הדבר החשוב והמרכזי בספר, וגם יסקרן וימשוך. כדאי להכין רשימת שמות על דף ואז לבחור את המוצלח ביותר. אם יש בסיפור גורם מפתיע, חשוב ששם הסיפור לא יגלה את הסוד. אותם כללים בדיוק חלים גם לגבי הכנת הציור שיופיע על הכריכה. עליו להראות את הנושא המרכזי של הסיפור, למשוך ולסקרן.

 

בגב הספר אפשר לרשום תקציר של הסיפור או לצייר ציור קטן. וכמובן – לא לשכוח לרשום את שם הסופר והמאייר בכריכה הקדמית!

 

מומלץ לעטוף את הכריכה בעטיפה שקופה, כדי שהספר יישמר. את הספר המוכן שימו בחדר הילדים במדף הספרים, כדי שתוכלו לבחור בו מדי פעם כספר קריאה לפני השינה.

 

ועכשיו, קחו את הילדים וצאו אל דוכני שבוע הספר. יכול להיות שהפעם חווית הדפדוף בשלל ספרי הילדים תהיה מעט שונה עבורכם, לאחר שהתנסיתם בתהליך היצירה של ספר משלכם. יצירה מהנה וחג ספרים שמח!

 

  • מירי לשם-פלאי היא סופרת ומאיירת לילדים, מחברת סדרת רבי המכר "פרופסור פצפונטבע" וספרים נוספים. מנחה מפגשים, שעות סיפור, טיולים וסדנאות לילדים ברחבי הארץ. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מירי לשם פלאי
שימרו את הספר על מדף הספרים
צילום: מירי לשם פלאי
מומלצים