שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מלחמת הנשים בביטול הגיור
    "אנחנו ידענו כל הזמן שיש דיינים שמתוך דאגה ל'טהרת עם ישראל' לא רואים מטר קדימה, חבל שאחרים גילו את זה רק כאשר נפגע כבודו של הרב דרוקמן". רבקה לוביץ' מסבירה את ההתגייסות הנשית בקרב על הגיור
    מרכז צדק לנשים הגיש בשבוע שעבר בג"ץ בעניין פסילת הגיורים של בית הדין הרבני הגדול. בינתיים ניתן צו ביניים ע"י כב' השופט אדמונד לוי האוסר על הכנסתם של העותרים לרשימת מעוכבי חיתון. מה בעצם הסיבה שארגון כמו "מרכז צדק לנשים", אשר פועל בד"כ למען עגונות ומסורבות גט, מגייס כוחות להיאבק בביטול גיורה של אישה וילדיה?

     

    בראש ובראשונה יש לדעת שהקשר בין נשים לבין גיור הוא מובהק. בידוע שרוב המתגיירים הם דווקא נשים. ולא בכדי. שהרי הזהות היהודית נקבעת, על פי ההלכה, לפי האם. כלומר, אם אישה יהודיה מתחתנת עם גבר נוכרי הרי שילדיה הם יהודים לכל דבר ועניין, אבל אם גבר יהודי מתחתן עם נוכריה הוא יודע שילדיו ייחשבו לנוכרים על פי ההלכה ויהיו פסולי חיתון. המשפחה מפעילה לחץ הרבה יותר גדול על נשים להתגייר מאשר על גברים, וגם בני הזוג מבינים את החשיבות וההשלכות של הגיור של האישה. לפיכך, כל ארגון הפועל למען נשים צריך ממילא להתעניין בנושא הגיור.

     

    לא ניתן להפריד בין נושא הגיור לבין נושא מעמד אישי. הגיור בד"כ (אך לא תמיד) נעשה בהקשר של נישואין ומעמד אישי. הניסיון לבטל גיורים ולדחות את הגרים נעשה כאשר הגר בא במגע עם בית הדין, קרי: ברישום לנישואין או בגירושין. במידה ולפסקי דין של ביטול גיור יש השלכות כלכליות, הן בד"כ פוגעות בנשים. מכאן שכל הארגונים הפועלים למען זכויות נשים במשפחה – צריכים להתעניין בנושא.

     

    אבל הסיבה העיקרית המסבירה את מעורבותנו בתחום הגיור היא ההכרה וההבנה שישנם קווי דמיון בין התנהלות בית הדין בעניין גיור ובעניין גטין. ולמה שלא יהיו? הרי מדובר באותם דיינים. נושא ביטולי הגיור דומה באופן "מפתיע" לנושא ביטולי הגט. חוסר האנושיות שבפס"ד הקובע כי גיור (המוכר ע"י הרבנות הראשית) שנעשה לפני 15 שנה אינו תופס, דומה לחוסר האנושיות שביטול גט (שניתן בבית דין כשר) והפיכת ילדים לממזרים. הקלות הבלתי נסבלת בה ממוטטים עולמות של אנשים וילדים עוברת כקו מנחה בין פסקי דין בעניינים השונים. הדרך בה מנהל בית הדין מאבק נגד רבני הציונות הדתית על גבה של אישה אומללה, דומה מאד לדרך בה הוא מנהל מאבק מול בית המשפט על גבן של נשים מסורבות גט. העובדה שבית הדין לוקח לעצמו סמכויות לא לו בנושא הגיור דומה מאד לסמכויות אחרות שבית הדין לוקח לעצמו בתחומים אחרים.

     

    אנחנו, בארגוני הנשים, לא מופתעות משום דבר. אנחנו יודעות שישנם דיינים שכביכול מתוך דאגה ל"טהרת עם ישראל", אינם רואים מטר אחד קדימה, אינם מגלים אכפתיות לכלל החברה, ולא כל שכן לפרט העומד בפניהם, ודואגים כל הזמן להביט מעבר לכתף הימנית שלהם.

     

    אנחנו ידענו את זה כל הזמן. חבל שאחרים גילו את זה רק כאשר הייתה פגיעה קשה בכבודו של הרב דרוקמן, בכבודם של הציונות הדתית ובכבודם של בתי הדין המיוחדים לגיור. חבל שאחרים גילו את זה רק כאשר האיום הגיע אליהם הביתה. בוקר טוב ישראל.

     

    רבקה לוביץ' היא טוענת רבנית העובדת ב"מרכז צדק לנשים" טל': 02-5664390

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "מלחמת הנשים בביטול הגיור"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ותן חלקנו
    מומלצים