שתף קטע נבחר

נהגי האוטובוס: עובדים הרבה, מרוויחים מעט

רמת שכר נמוכה, מחסור בתנאים סוציאליים וחוסר ביטחון תעסוקתי. אלה הסיבות העיקריות שגורמות למחסור חמור בנהגי תחבורה ציבורית, כך מסביר יוסי קוצ'יק, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה

"מכרזי ההפרטה של התחבורה הציבורית יצרו מצב בו תנאי תעסוקה נמוכים גורמים לקושי בקליטת נהגים ושימורם‭."‬ כך אמר אתמול יוסי קוצ'יק, בעל חברת ייעוץ (ומי שהיה בעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה) בכנס תחבורה ציבורית שנערך לאחרונה.

 

קוצ'יק, שערך מחקר במטרה לאפשר לחברות התחבורה הציבורית לגייס ולשמר נהגים, מציין כי יש כיום מחסור של ‭1,000‬ נהגים בענף התחבורה הציבורית. זאת בשל רמת שכר שאינה הולמת את העיסוק ואת האחריות הגדולה של הנהגים, סיכויים נמוכים להתקדם בעבודה, מחסור בתנאים סוציאליים ותנאים נלווים, וחוסר בטחון תעסוקתי. הוא מציין ששכרם של נהגי תחבורה ציבורית בחברות פרטיות נקבע בשנים ‭2002-2000‬ (האנתיפאדה) כשהתיירות לארץ הייתה בשפל. שכרם של נהגים נע בין 20 ל-24 שקל לשעה, והם נדרשים לעבוד בין 240 ל‭260-‬ שעות בחודש.


הנהג שלנו חברמן, הוא ינהג אותנו יותר מדי זמן (אילוסטציה: ויז'ואל/פוטוס)

 

לדבריו של קוצ'יק, ניתן לתקן את המצב על-ידי קביעת רמת שכר הוגנת לנהגים, שיפור תנאים נלווים שימשכו נהגים טובים ואיכותיים לענף, מתן מענקים למתמידים בעבודה, והגדלת תקופת הזכיינות של החברות הפרטיות.

 

"בעבר הייתה תדמיתו של נהג תחבורה ציבורית במקום גבוה בסולם ההעדפות המקצועיות, וכיום ירדה התדמית לשפל‭,"‬ ציין בכנס יהודה אלבז, מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה. "אני יודע שיש בעיה להתמודד עם מחירי הסולר המאמירים, ויחד עם זה לשפר את רמת שכרם של הנהגים. אבל זה חלק מהמציאות שעמה חייבים להתמודד‭."‬

 

ממשרד התמ"ת נמסר כי שר התמ"ת, אלי ישי, מתכוון לפעול לשיפור מעמד הנהגים והפיכת המקצוע לעבודה מועדפת.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לא רוצים לנהוג. האוטובוס שבתמונה אינו קשור לכתבה
צילום: אורן אגמון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים