שתף קטע נבחר

מכירים את הרב ביל"ו?

אם החרדים אינם מוכנים לחלוק איתנו את הציונות שמאכילה אותם ושנהרגת למענם, אולי "ביל"ו" הוא באמת רב ידוע ושדרות הציונות הן שדרות היורדות לים, שאליו ניזרק צודקים וחסרי כוח לעמוד על שלנו

יום אחד ברחוב ביל"ו, שאל אותי צעיר אחד: "מי זה הביל"ו הזה"?, וצחקתי ועניתי לו: "רב ידוע". חשבתי על סבי, שמחה ברוורמן, שהגיע לארץ ישראל ב-1910. הוא עזב את הישיבה כאשר משפחתו יושבת עליו שבעה, נסע לאודסה, וכשנסעו ששת אחיו לדרום אמריקה נסע לארץ ישראל כי היה ציוני: ציון, המשך ההוויה היהודית.

 

כמו רוב הציונים הוא לא עקר לירושלים-ציון, שמה של הכמיהה לארץ ישראל, אלא התגורר בתל אביב, בירת הציונות. בן עירו הלך אז לירושלים, הוליד תשעה בנים ובנות, העמיד עשרות צאצאים והיום המשפחה מונה כ-700 נפש. משפחת סבי כולל ילדי וילדי אחותי מונים כ-30 איש ואשה. אך האם הציונות החדשה התכוונה לברוא כאן גטו?

 

מדי בוקר אני מהלך בשדרות רוטשילד בתל אביב הלוך ושוב. הרבה מאוד חרדים המתגוררים באזור מובילים על אופניהם כשלושה וארבעה ילדים כל אחד. הילדים יתחנכו להיות הרוגי אוהלה של תורה. הם לא יעבדו. הם יגדלו ויולידו ילדים שיובילו את בניהם על אופניים, ונשותיהם הנאוות תמשכנה ללדת כל שנה עוד ועוד ילדים שיהיו עניים ובורים. הם לא יתרמו לחברה. הם יחיו מתוך סוג של כניעת הציונות למחריביה, הכול בשם הרב "ביל"ו".

 

הרי לחרדים כמו ליהודי מזרח אירופה בשואה אין בעיה של קיום כי יש להם אלוהים שמגן עליהם. הם חולובים אותנו עוד ועוד ואנחנו נבהלים. אנחנו שנולדנו מן התנ"ך ומספר האגדה נהיה אנטישמים? הם אינם קוראים בתנ"ך מלבד חומש ופרשות השבוע ואנחנו הגויים שהם חולבים.

 

אנחנו עוצרים עכשיו את העלייה הנפלאה שהצילה אותנו מלהיות עוד ארץ מפגרת, מפני שהעולים מרוסיה אינם יהודים מלאים לפי ההלכה. האם אברהם אבינו, שמכר את אשתו פעמיים היה צריך לדעת את חוקי ההלכה? הוא הגיש למלאכים חמאה וחלב ובן בקר. ומשה רבנו אמר "מי כמוך באלים אדוני", והכיר בקיומם של אלים אחרים. כל זה כתוב בתנ"ך הנפלא והגדול בספרים שנכתבו אי פעם. אך החרדים והש"סים אינם קוראים בו. רק ההלכה מעניינת אותם.

 

סבי הלך לציון הסמלית כדי לברוא כאן עם עברי חדש, יהודי מבחינה לאומית, וחזר למולדתו הקדומה שאינה חלק מן ההלכה שקידשה את הגלות. הוא לא בא לבנות כאן גטו יהודי שבו יוכלו בעתיד להרכיב עשרה ילדים על כידון האופניים. בזכות כספנו ודמנו שניגר במלחמות יוכלו בעתיד שישה-שבעה ילדים מתוקים לצעוק "שבעס".

 

אך לא לשם כך בא סבי לארץ הנידחת הזו. הוא בא כדי לבנות כאן חברה חדשה ולהיבנות בה. לא לשם כך לחמו ילדיו ונכדיו על הקמת מדינה יהודית, לא כדי שנוותר על כל פסולי הגיור השבטי-גזעני. 

 

אם החרדים רוצים לחבוש מגבעות קוזאקיות וללבוש בגדים של איכרים מן הריין ולחבוש כיפות שהעתיקו אותן מן הקתולים ואינם מוכנים לחלוק אתנו את הציונות שמאכילה אותם ושנהרגת למענם, אם אינם מוכנים לחלוק אתנו את התנ"ך, את הספרות הגדולה של העם, אם זה כך וזה אכן כך, אזי "ביל"ו" הוא באמת רק רב ידוע ושדרות הציונות הן שדרות היורדות לים, שאליו ניזרק צודקים וחסרי כוח לעמוד על שלנו.

 

אני מרחם על סבי שמחה, על הדרך הקשה שהיה עליו לעשות מן הגטו אל הנאורות היהודית ואחריה לארץ ישראל, שקיווה כי תהיה חזקה וחיה ללא כבלי הדת. שמחה, אולי לחינם באת? בברזיל היה הולך לך הרבה יותר טוב.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים