שתף קטע נבחר

יוצאים לטבע עם קייטנת הורים

אתם מטפסים הרים, מלטפים חיות, משתכשכים במי הנחל וברגע שאתם מוצאים קצת צל ומתיישבים - לילדים משעמם! זה לא חייב להיות ככה. לסופרת הילדים מירי לשם-פלאי יש המון רעיונות מקסימים לפעילות שתרתק את הילדים בטיול והיא מתכוונת לתת לכם בכל שבוע כמה מהם. והפעם: כתיבה יצירתית בטבע

אתם צועדים במהלך הטיול וסוף סוף מגיעים למפל המרהיב. כל מה שאתם רוצים זה לנוח וליהנות מהשלווה, אבל הילדים - מתלוננים שמשעמם להם... אתם בפארק, מתכוננים לפיקניק והילדים לא יודעים מה לעשות. הנה צרור רעיונות לילדים (גם להורים מותר), בעזרתם תוכלו להתנסות בכתיבה בהשראת הטבע.

 

הטבע הוא מקור השראה מופלא ליצירה ולכתיבה. כתיבה בטבע מחדדת את ההתבוננות ומעשירה את החוויה של הטיול. מותר ואף רצוי לתבל בדמיון – להתחיל מהתבוננות, תצפית מעמיקה, תשומת לב לפרטים, ומשם – להמריא לאן שרק רוצים.

 

מה צריך לקחת?

  • משטח כתיבה קשיח
  • קלמר עם כלי כתיבה וצבעים
  • מחברת

 

סיפור משלושה כיוונים

תרגיל כתיבה מרתק המתאים לטיול בנחל. פארק הירקון למשל, הוא מקום נפלא לתרגיל זה. התחילו מתצפית: התבוננו במים, בצמחייה ובעיקר בבעלי החיים. חפשו את הדגים במים, את הברווזים ועופות המים שעל הגדה ואת הציפורים העפות מעל המים.

 

בעקבות התצפית, הכינו סיפור המורכב משלושה סיפורים קצרים, המתארים נקודות מבט שונות:

  1. מתוך המים – מנקודת מבטו של דג.
  2. על פני המים – מנקודת מבט של ברווז או אחד מעופות המים.
  3. מעל הנחל – מנקודת מבט של ציפור.

 

על מה הסיפור?

נביט סביב ונוכל לקבל רעיונות לנושא הסיפור. חפשו (או המציאו) משהו שמתרחש בנחל. למשל: סירה שטה במים, דייג משליך חכה, ילד זורק אבן למים, מישהו מחלק לחם לברווזים וכד'.

 

עכשיו, תארו את המקרה שבחרתם מנקודות המבט השונות: מה קרה לכל אחד משלושת הגיבורים שלנו (הדג, הברווז והציפור) בזמן המקרה, מה הוא ראה, מה הוא הרגיש, מה הוא עשה לאחר המקרה?

 

בחרו את צורת הכתיבה לסיפור – גוף ראשון (שחיתי, ראיתי) או גוף שלישי (הדג שחה וראה).

כדי שהכתיבה תהיה מעניינת ומלאת חיים, נסו להפוך בדמיון לאותה חיה, להרגיש איך זה להיות דג או ציפור, מה רואה כל חיה מנקודת מבטה? הדגישו את ההבדלים בין שלושת הסיפורים, למרות שמתואר מקרה משותף אחד.

 

אפשר להוסיף איור לסיפור

איור מתאים במיוחד לסיפור זה יהיה איור "חתך" של הנחל, שבחלקו התחתון רואים את המים עם הדג, באמצע את פני המים בהם שט הברווז ולמעלה: הציפור המעופפת.

 

תצפית על חרקים

החרקים מצויים סביבנו בשפע ובדרך כלל לא מעוררים אצלנו התפעלות מיוחדת, אבל אפשר גם מהם לקבל השראה לסיפורים מדליקים במיוחד. קודם כל, מחפשים על האדמה או על גזעי העצים חרק שהולך, לא מעופף (נמלה, חיפושית וכד'). עורכים תצפית ומעקב של מספר דקות על החרק, מומלץ להיעזר בזכוכית מגדלת. כותבים בשלב ראשון את התצפית כפי שהיא. כדאי לעבוד בצוות של שניים - אחד עוקב ומדווח והשני רושם את התצפית.

 

רושמים כל פרט: להיכן הולך החרק? לאן הוא הולך? נסו לגלות את מטרת הליכתו – מחפש אוכל, סוחב אוכל לקן? האם מסלול הליכתו ישר או מפותל, האם הוא פונה הצידה או מסתובב לאחור? קשיים ומכשולים בדרכו (גבשושית, סדק, עשבים, אבן, פסולת) - מה הוא עושה כשהוא נתקל במכשול? האם הוא פוגש בדרך חרק אחר?

 

סיפורו של החרק

בעקבות התצפית שכתבתם, מתחילים לכתוב את הסיפור. אפשר לספר סיפור הדומה למציאות אך להוסיף דיבור בין החרקים, מחשבות של החרק וכד'. אפשר לכתוב סיפור הלקוח מעולמו של החרק בתוספת התרחשות מדמיונכם, כדי להגביר את הדרמה והעניין. למשל, סופה מתקרבת והחרק ממהר, או שהחרק איבד את דרכו או מנסה למצוא מישהו (את אמא שלו, את חבר שלו).

 

ומי שרוצה יותר "להשתולל" עם הדמיון, יכול להשתמש בהאנשה ולשלב בין חיי החרק לחיים אנושיים. למשל: החרק ממהר בדרכו לשיעור בבית הספר לחרקים, הנמלה הולכת למסיבת יום ההולדת של חברתה וכד'.

 

סיפור מפגש

יושבים בטבע ומתבוננים. רושמים על דף כל מה שרואים סביב: עץ, פרח, ציפור, פרפר וכו'. בוחרים מהרשימה שני דברים ומספרים סיפור על המפגש ביניהם. הסיפור יכול לתאר שיחה בין השניים או משהו שהם עושים יחד. המפגש יכול להיות ידידותי, אך יכול להיות גם מריבה או מרדף, תחרות או אולי סיפור אהבה... אפשר להפגיש שניים מאותו סוג – שני פרפרים למשל, או מפגש בין שניים שונים: עץ וציפור, פרח ודבורה, חתול וציפור.

 

איך פותרים בעיה?

עורכים תצפית על חיה בסביבתה הטבעית (ציפור על העץ, חתול, עכביש או כל חיה שתראו). רושמים את כל הפעולות שהחיה עושה במהלך התצפית.

 

בוחרים בעיה שבה החיה עלולה להיתקל, בין אם זו בעיה טבעית כמו גשם, ענף נשבר, שריפה, או בעיה שנגרמה על ידי בני אדם – לכלוכים שנזרקו, ייבוש הנחל, כריתת העץ. התחילו את הסיפור בתיאור החיים הרגילים והטובים של החיה. בהמשך תארו את הבעיה שנוצרה ואז – איך החיה מנסה לפתור את הבעיה? נסו לחשוב על מספר ניסיונות של החיה למציאת פתרון ללא הצלחה ולבסוף – הפתרון המוצלח של הבעיה והסוף השמח!

 

יומן מסע בטעם של פעם

כמו חוקרי הטבע המטיילים של המאה ה-19, אפשר מידי פעם לעצור, לצייר ולתאר משהו מעניין שרואים – פרח יפה, עץ מיוחד, נוף הנשקף מתצפית. אפשר לרשום פרטים: גובה הפרח, הצבעים, מקום הפריחה או חוויות אישיות מן הטיול (טיפסתי על העץ, ראיתי להקת חסידות בשמיים). אפשר להמשיך את המחברת מטיול לטיול ולמלא אותה בחוויות וציורים וכך ליצור מזכרת אישית מקסימה מהטיולים המשפחתיים.

 

סיפור אחרי הטיול

כשחוזרים הביתה אחרי טיול בטבע, הילדים יכולים להפוך את החוויות לסיפור. הם יכולים לספר על דברים שראו, עשו והרגישו. אבל הכיף הכי גדול הוא לספר איך פגשו בתוך המערה שבה טיילתם מפלצת מפחידה, על הפיה שריחפה בין הפרחים בשדה, הגמד המצחיק שגילו בתוך חור בגזע העץ שעליו טיפסו ועל כל יתר הדברים המופלאים שרק ילדים מצליחים לראות בזמן הטיול...

 

  • מירי לשם-פלאי היא סופרת ומאיירת לילדים, מחברת סדרת רבי המכר "פרופסור פצפונטבע" וספרים נוספים. מנחה מפגשים, שעות סיפור, טיולים וסדנאות לילדים ברחבי הארץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: index open
הטבע הוא מקור השראה
צילום: index open
מומלצים