שתף קטע נבחר

זירת הקניות

גבעות, עצים וארובות של תחנת כוח

תושבי קיבוץ כפר מנחם חוששים מהתוכנית הנרקמת להקים בסמוך ליישובם תחנת כוח שניה - בנוסף לזו שפועלת באזור כיום. התוכנית, לדבריהם, מתקדמת בלי מעורבותם, אך את פליטות המזהמים, הרעש והארובות הם יקבלו "ישר לפנים"

מי רוצה תחנת כוח בחצר האחורית שלו? אף אחד כנראה; והאם הגיוני להקים תחנת כוח באזור שהוגדר "מרחב ביוספרי" כדי לשמר את הטבע והנוף? בישראל - כנראה שכן.

 

זהו, בקליפת אגוז, סיפורה של תחנת הכוח החדשה שעתידה לקום בשנים הקרובות סמוך לקיבוץ כפר מנחם בשפלת יהודה, כ-7 ק"מ מזרחית לקריית מלאכי. מדובר בתחנת כוח פרטית של חברת "דליה אנרגיות", שעתידה לספק כ-800 מגה וואט חשמל למשק האנרגיה הישראלי שזקוק לכל קוט"ש זמין.

 

אמנם התחנה צפויה להפיק חשמל מגז טבעי ולא מפחם מזהם, והיא תוקם בצמוד לתחנת כוח קיימת (של חברת החשמל) - אך את התושבים המפרט הטכני הזה לא מנחם. ארובות התחנה צפויה להתרומם לגובה 70 מטר ולפגוע בנוף, ובשעת דוחק - שבוודאי תגיע מתישהו - ניתן יהיה להפעיל אותה גם בסולר, תהליך שצפוי לפלוט את כל המזהמים היישר לעבר חלונות בית הספר האזורי הסמוך.

  

הרמוניה בין אדם לטבע?

כ-13 אלף תושבים חיים במועצה האזורית יואב, המשתרעת בין צומת ראם לקריית גת, באזור שהוכרז זה מכבר כמרחב ביוספרי - מרחב בו נעשה מאמץ לשימור הטבע והנוף ושילוב האדם באופן הרמוני בסביבה. אלא שבחודשים האחרונים חשים רבים מתושבי האזור כי ההגדרה הסביבתית המרשימה נותרת בגדר הבטחה תיאורטית בלבד, המודפסת על עלוני המועצה.  


"עדיפות בשל הסמיכות לתשתיות. כאן תוקם עוד תחנת כוח (צילום: אביב קוחל) 

 

"אנחנו מרגישים מרומים וחשים שלא לקחנו חלק בתהליך קבלת ההחלטה", מתקומם אביב קוחל, תושב כפר מנחם וממנהיגי המאבק כנגד התחנה. "עד לפני שבועיים היו במועצה הרבה תושבים שכלל לא ידעו על הכוונה להקים את התחנה", הוא אומר.

 

קולו של קוחל אינו קול בודד. "כשמכרו לנו את הקרקע, מכרו לנו דימוי של מקום שקט, נקי, נטוע בתוך טבע", אומר אמיר (שמו המלא שמור במערכת), גם הוא מתושביו החדשים של קיבוץ כפר מנחם - קילומטר וחצי מהאתר המתוכנן של התחנה. "עכשיו מתברר שמתחת לאף של התושבים מקימים תחנת כוח נוספת".

 

"למה להקים תחנת כוח ליד גן לאומי?"

שאלת מיקומה של התחנה עלה לדיון בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) - ועדה במשרד הפנים שדנה בתוכניות פיתוח ותשתית שהוגדרו כפרוייקטים לאומיים, ומואשמת על ידי ארגונים ירוקים כגוף המתעלם באופן עקבי משיקולים סביבתיים. קוחל מכנה את הוועדה "גוף דורסני", וטוען שהדיון שהתקיים בה סביב חלופות המיקום, היה "לא רציני".

 

המיקום המקורי של התחנה היה אמור להיות על אדמות קיבוץ מעיין צבי, אולם שם נתקלה התוכנית בהתנגדות עזה, ולבסוף נפסלה על-ידי מנהל התכנון. פרוטוקול ישיבת הות"ל מחודש מרס האחרון, שהגיע לידי ynet, מגלה כי לאחר פסילת חלופת מעיין צבי הוצעו חמש חלופות להקמת התחנה: ליד צומת אליקים בצפון (ליד תחנת הכוח חגית), בשטח המועצה האזורית מבוא כרמל ועוד שלוש חלופות באזור שפלת יהודה. לבסוף נבחר המיקום הנוכחי בשל קרבתו לתשתית קיימת (תחנה של חברת החשמל) ולרשת הולכת החשמל. 


מרחב ביוספרי? מבט מתל צפית על האתר המתוכנן (צילום: אביב קוחל)  

 

על פניו מדובר בשיקול הגיוני, שכן בחלק מהמיקומים האחרים היה צורך להקים תשתית הולכה חדשה, אך ההיגיון בהקמת תחנת כוח נוספת במרחב שנועד לשמר את הסביבה והטבע, בסמיכות לגן לאומי שרק השנה הושקעו בו מיליוני שקלים לעבודות שיקום, מעלה תמיהות קשות בקרב הנוגעים בדבר.

 

וישנה גם השאלה הנופית: "זוהי תחנה שתשתרע על פני 64 דונם ואת הארובות אנחנו נראה מהחלון של הבית", הם אומרים. 

 

אך את התושבים לא מעניינים כל כך הדיונים המשפטיים והתיכנוניים כמו החשש מפני ההשלכות של הקמת התחנה על בריאותם ושלוותם. הם חוששים, כאמור, מפליטת מזהמים בעת שימוש בסולר בתחנה, וכן ממטרדי רעש כתוצאה מפעילות המתקן.

  

מאבק במגרש הביתי

בחודשיים האחרונים החליטו חברי קיבוץ כפר מנחם לתעל את חששותיהם לכדי מאבק מאורגן, בניסיון לבלום את התוכנית. עד כה קיים מטה המאבק פגישות עם מספר חברי כנסת, כמו יושב ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה, אופיר פינס (עבודה) וכן עם נציגי ארגוני סביבה, אולם עיקר המשאבים מושקעים כעת בגיוס דעת הקהל דווקא במגרש הביתי - מול אנשי המועצה האזורית, שלפי שעה אינה מביעה את התנגדותה לתוכנית.

 

"אחד הדברים החשובים הוא להסביר לתושבי המועצה מה בדיוק עומד להיבנות פה, ישנה תחושה שהצלחנו לעורר מודעות", אומר צביקה שחורי, מפעילי מטה המאבק. "המועצה מנהלת משא ומתן של אינטרסים מאחורי גבינו", אומרים במטה המאבק, "אבל אנחנו לא חוששים מאף אחד ונמשיך להיאבק ולנסות לשכנע".

 

יושב ראש המועצה, רני טריינין, דוחה את טענות התושבים. "המועצה טרם גיבשה את עמדתה הסופית בנושא. עמדה זו תיקבע רק לאחר התסקיר הסביבתי", הוא אומר. "אינני יכול להיות אחראי על כך שאנשים אינם יודעים ואינם מתעניינים. אנו מפרסמים את כל הדיונים והתוכניות ובעתיד צפויים עוד דיונים - שאליהם יוזמנו גם התושבים".

 

טריינין ציין כי המועצה פועלת בשיתוף עם איגוד ערים לאיכות סביבה באשקלון להבנת השלכותיו הסביבתיות של המתקן, ושבימים אלה גיוס לטובת הנושא יועץ סביבתי מומחה.  

 

ומה אומרים ארגוני הסביבה? בינתיים כלום

העובדה שהתסקיר הסביבתי טרם הושלם משמעה שטענות התושבים טרם זכו לגושפנקא רשמית. אך אם ניתן היה לצפות שלפחות ארגוני הסביבה ישמיעו בינתיים את קולם בנושא - הרי שציפיה זו טרם התמששה.

 

איריס האן מהחברה להגנת הטבע, מודה כי עד כה לא גובשה בארגון עמדה חד-משמעית בנושא. "זו דילמה קשה. זה מקרה מורכב מאוד", היא אומרת בשיחה עם ynet. "החברה להגנת הטבע ליוותה את התגלגלות התוכנית הזו עוד מהשלב שבה תוכננה התחנה להיבנות בשטחי מעיין צבי, ואז התנגדנו בכל תוקף". קרבתו של המתקן לתשתיות קיימות מעניקה לו, לדבריה, יתרונות חשובים, אך מנגד היא מודה ש"אין ספק שתהיה פגיעה חמורה בנוף". 

 

יתיר שמיר, מנהל מרחב החוף והשפלה ברשות הטבע והגנים, מתקשה גם הוא לספק עמדה ברורה. "אנחנו מפעילים את הגן הלאומי הסמוך ובוודאי שישנו חשש מפני פגיעה באזור, שהוא גם ביוספרי", הוא מבהיר. "יחד עם זאת, אין לנו עדיין יכולת להגיב על הנזקים שייגרמו לאזור, כי טרם קיבלנו את פרטי התוכנית המלאים". 

 

תגובות

מחברת דליה אנרגיות נמסר: "נשמח להיפגש עם התושבים, להציג בפניהם את הפרויקט ולשתף איתם פעולה באופן מלא בכל עניין". בחברה ציינו כי התחנה תושתת על הטכנולוגיה המתקדמת ביותר, אשר זכתה לאישורים מצד המשרד להגנת הסביבה, וכי תותקן בה מערכת ניטור רציפה. מהחברה נמסר עוד כי לאחרונה חתמה על הסכם ליישום הפרויקט במסגרת מנגנון הפיתוח הנקי של האו"ם, וכי "ההשפעה הסביבתית של הרעש בתחום צפויה לעמוד על פחות מ 40 דציבל - פחות מהתקנים הנדרשים".

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי הליך הבדיקה הסביבתי להקמת התחנה מתבצע באמצעות יועציה הסביבתיים של הות"ל, וכי המשרד להגנת הסביבה אינו משמש כיועץ סביבתי בוועדה. בנוסף נמסר כי "התכנית נמצאת טרום הגשת תסקיר, כך שאין בידנו עדיין פרטים על המצב הסביבתי המתוכנן באזור התחנה החדשה".

 

תגובת משרד הפנים (הות"ל):  "לפני קבלת ההחלטה על מיקום התחנה נערכו דיונים שונים בהשתתפות נציגי המועצה האזורית, איגוד ערים לאיכות הסביבה ונציגי כפר מנחם, שלא ראו הפרעה בפרויקט המרוחק מן היישוב ב-1.5 ק"מ. עם זאת, מדובר בדיונים מקדימים בלבד. התכנית עדיין לא גובשה ולא הוכן לה תסקיר השפעה על הסביבה. לאחר הכנת התסקיר תחליט הוועדה אם להעביר את התכנית להשגות הציבור ואז תישמענה ההשגות ויוחלט אם לאשרה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תחנת הכוח הנוכחית בצפית. תקבל תיגבור?
צילום: אביב קוחל
התוכנית: ארובות בגובה 70 מטר
צילום: אביב קוחל
מומלצים