שתף קטע נבחר

"ביטול קו הרכבת בדרום - סטירה מצלצלת"

שמונה ראשי רשויות בדרום מתרעמים על ההחלטה לבחון את ביטול הקמת קו הרכבת מאשקלון לבאר שבע, ושיגרו מכתב לשרי האוצר והתחבורה: "משאירים את הפריפריה מחוץ לגבולות המדינה"

הצעת משרד התחבורה למשרד האוצר לבחון מחדש את הקמת קו הרכבת בין באר שבע לאשקלון גרמה לראשי הרשויות באזורים שייפגעו לשלוח היום (א') מכתב זועם לשר האוצר, רוני בר-און, ולשר התחבורה, שאול מופז, ובו הם מאשימים את הממשלה בהזנחת הפריפריה. קו הרכבת היה אמור לחבר בין היתר את נתיבות, שדרות, אופקים ואשכול לרשת הרכבות.

 

את הפניה לשרים יזם ראש מועצת שער הנגב, אלון שוסטר, וחתמו עליה עוד שבעה ראשי רשויות ומועצות מקומיות - אשקלון, חוף אשקלון, שער הנגב, שדות נגב נתיבות, אופקים ואשכול. "נדהמנו לקרוא בתקשורת בימים האחרונים על בלימת תוכנית הקמת קו הרכבת מאשקלון לבאר שבע", נאמר במכתב.

 

"אנחנו מבקשים מכם הסבר על הנושא שמעסיק מאוד את התושבים שלנו, הסטודנטים ובעלי העסקים באזור. היעלה על הדעת שפריפריית הנגב המערבי בכלל ו'עוטף עזה' בפרט, יישארו מחוץ למעגל התוכניות לפיתוח תשתיות תחבורה? האם לא ברור שדווקא קו זה, הוא הראשון שמדינת ישראל - הייתה צריכה לסלול?!".

 

בשבוע שעבר נודע כי קו הרכבת שהיה אמור לחבר את אשקלון ובאר שבע, ככל הנראה יבוטל עקב חריגה תקציבית גדולה של רכבת ישראל. בדיון שהתקיים בין ראשי משרד התחבורה והאוצר בניסיון להתגבר על החריגות התקציביות של הרכבת, הוחלט לקבוע סדר עדיפויות חדש. קו אשקלון באר שבע דורדר לתחתית סדרי העדיפויות של הפרויקטים ברכבת. הקו המתוכנן היה אמור לחבר את הדרום לרשת המסילות הארציות. כך, ניתן היה להגיע מאשקלון לבאר שבע בכ-20 דקות, דרך נתיבות, שדרות ואופקים.

 

"מדכאים את מורל התושבים" 

הנושא מעסיק מאוד את הרשויות באזור, שייפגעו מאוד. אמנם בשבוע שעבר בוועידת הנגב, ניסה שר התחבורה מופז להרגיע את ראשי הרשויות, אבל לדבריהם - עד שלא ישמעו אמירה ברורה בנושא, לא ירפו ממאבקם.

 

ראש מועצת חוף אשקלון, יאיר פרג'ון, ציין כי לפני כשבועיים חתם על הסכם עם ראש עיריית אשקלון, רוני מהצרי, לפיו יוקם שטח מסחרי/ תעשייתי משותף לתושבי האזור. ההחלטה לגבי הקמת שטח מסחרי שכזה נשענה על העובדה שתהיה לתושבים אפשרות שינוע למוקדי תעסוקה שונים. "לא ייתכן שכשיש גרעון תקציבי כלשהו נראה הגיוני לקצץ מתושבי הדרום. אני בטוח שיש קיצוצים הגיוניים יותר מלנתק את כלל תושבי האזור משאר המדינה" אמר פרג'ון.

 

סגן ראש עיריית אשקלון, אבי וקנין, אמר כי "למרות המצב באזור, החליטה הממשלה לדכא את מורל התושבים, לדרוס את זכויותיהם ולפגוע באפשרות שלהם להתפרנס בכבוד".

 

ראש המועצה האזורית מרחבים, אבנר מורי, הביע חשש בעבר על פגיעה אנושה בדרכי התחבורה לדרום הארץ, עם ביטול התקציב לפיתוח הנגב. הוא קורא לממשלת ישראל להימנע מכל החלטה שתוריד לטמיון השקעות כלכליות, תוכניות השקעה ארוכות טווח ותפגע אנושות בתושבי הדרום. "ביטול קו הרכבת אשקלון-באר שבע הוא בושה וחרפה. ההחלטה מראה את מערכת השיקולים המעוותת של מדינת ישראל והשארת הפריפריה מחוץ לגבולות המדינה. התושבים כאן משוועים להשקעה ופיתוח מזה עשרות שנים והחלטה זו מהווה סטירה מצלצלת לאזור, לתושבים, לכולנו", זעם מורי.

 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה ל-ynet כי קביעת סדר העדיפויות בפעילות רכבת ישראל היא של משרד התחבורה בלבד: "ההצעה לדחות את קו הרכבת אשקלון-באר שבע הועלתה על ידי משרד התחבורה במסגרת דיונים על תכנית פיתוח עדכנית לרכבת ישראל, שנדרשה בעקבות חריגות של מילארדי שקלים בתקציב הרכבת".

 

ממשרד התחבורה נמסר כי "טרם התקבלה החלטה בדבר ביטול הקו אשקלון - באר שבע או קווים אחרים. הרכבת נמצאת כיום בגרעון תקציבי גדול שמחייב אותה לקבל החלטות בנושא אולם בשלב זה טרם הוחלט על ביטול קו זה או אחר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רכבת ישראל
צילום: משה מילנר, לע"מ
מומלצים