שתף קטע נבחר

על גבו של מי נלחמים בגניבות הרכב?

מסתבר כי לעיתים מדובר בגב של האזרח הקטן, זה שמוצא עצמו מול חוקים בלתי אפשריים, ובעיקר כאלה שלא התחשבו בו. לפניכם דוגמה אחת, מני רבות

בשבוע שעבר צלצלה למערכת אשה בוכייה. לדבריה, ברשותה מכונית יונדאי גטס מודל 2007, שמנועה שבק לאחר 52 אלף ק"מ. כשפנתה למוסכי הרשת של היבואן שמעה כי היא תאלץ להחליף מנוע בסכום של 19 אלף שקל. כאשר ביקשה לדעת האם דבר זה יתבצע במסגרת האחריות (הניתנת לשלוש שנים), הובהר לה כי איבדה את תוקפה. זאת, מכיוון שתנאי לאחריות הוא שהמכונית תעבור טיפולים במועד שנקבע בהוראות היצרנית - אחת ל-15 אלף ק"מ. שני הטיפולים הראשונים בוצעו אכן כנדרש, אך מועד הטיפול השלישי (45 אלף) עבר זה מכבר.

 

כששמעה בעלת הרכב את הסכום, פרצה בבכי מר. "בעלי חלה לפני מספר חודשים במחלה קשה. הוא אינו מסוגל לעבוד, ואין לנו מהיכן לממן הוצאה כזו. זו גם הסיבה שלא ביצעתי עדיין את הטיפול התקופתי השלישי. עכשיו נפלה עלי המכה הנוספת הזו", קוננה האשה. יש לציין כי במוסך לא נותרו אדישים למצב, וקבעו כי יהיה עליה להשתתף בהוצאת התיקון בסכום של 9,000 שקל בלבד. אלא שגם סכום זה היה גבוה מדי, והאשה אף שקלה למכור את הרכב כפי שהוא.


החוק אוסר על התקנת מנוע משומש ברכב בן פחות משנתיים - אפילו אם בעל הרכב רוצה בכך מפורשות

 

מכיוון שהתקשרה וביקשה עצה, החלטנו להפנות אותה למוסך שאנו מכירים כמוסך הגון, והצענו לה לבקש ממנו להרכיב לה מנוע משומש מפירוק, בהנחה שכך תוכל לחסוך עוד כמה אלפי שקלים. אלא שבמוסך ממש לא אהבו את העצה הזו - "איזה עצות אחיתופל אתם נותנים", אמר בעל המוסך, והבהיר כי מדובר גם בעבירה על החוק. אסור להרכיב מנוע מפירוק ברכב חדש, שגילו עד שנתיים, אמר לנו. גם אם המבקש הוא אדם פרטי, בעל הרכב, הבהיר.

 

ומסתבר כי בעל המוסך צודק. לפני כשנה נכנס לתוקף חוק חדש, הידוע בשם "החוק למניעת גניבות רכב". וחוק זה קובע באופן גורף :"לא יתקין אדם חלק משומש ברכב שניזוק וטרם חלפו שנתיים ממועד רישומו ברשיון הרכב". ואיזה חלקים אסורים? דלתות, מכסה מנוע ותא מטען, כנפיים קדמיות ואחוריות, מנוע, פגושים ותיבת הילוכים. מטרתו המוצהרת של החוק היא להקטין את כדאיות הגנבים לגנוב רכב חדש לצרכי פירוק - אם אין ביקוש לחלפים מפרוק, יהיו פחות גניבות.

 

חוק חשוב, אבל כזה שפוגע בזכות היסודית של אדם להחליט איך הוא רוצה לטפל ברכושו. הרי ניתן היה להוסיף סעיף בו המתייחס לאדם פרטי (להבדיל מחברת ביטוח, תאגיד או סוחר רכב), המסוגל להוכיח שהוא בעלים רשום של הרכב, ולכן רשאי להתקין בו חלק חוקי ומשומש. בעצם, עדיין לא מאוחר מדי. אפשר לחשוב על שינוי החוק המפלה הזה.

 

אגב לסיפור יש גם סוף טוב: לאחר שפנינו ליבואן הרכב, חברת כלמוביל, הוחלט ללכת עוד יותר לקראת בעלת המכונית, והפרשה הסתיימה לשביעות רצונה של הלקוחה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המנוע שבק, החוק מנע מהלקוחה להחליפו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים