לא טוב היות הנהג לבדו
ברבבות כלי רכב הסותמים את הכבישים בישראל נוסע נהג בלבד, ומסיע ארבעה מושבים ריקים. אבל נסיעה לאותם מקומות במכוניות נפרדות מבזבזת דלק, יוצרת עומס ומגבירה את זיהום האוויר. שורה של אתרי אינטרנט ישראלים מציעים פיתרון: תיאום נסיעה משותפת
כשתסעו מחר בבוקר לעבודה במכונית הפרטית, הביטו לצדדים; רוב הסיכויים שלצדכם בפקק ישב גבר או אישה לבד במכונית - בדיוק כמוכם. ברבבות מכוניות שסותמות את כבישי ישראל נוסע בכל רגע נתון נהג בלבד - שמסיע ארבעה מושבים ריקים. כשאנשים נוסעים לאותו המקום בכלי רכב נפרדים הם מבזבזים דלק מיותר, יוצרים עומס מיותר בכביש ופולטים לאוויר זיהום - מיותר.
כשמדברים על זיהום אוויר מראים בדרך כלל ארובות של מפעלים, אך דווקא כלי הרכב הם האשמים העיקריים. מנתונים עדכניים של המשרד להגנת הסביבה עולה כי כבר היום מצוי זיהום האוויר התחבורתי בערים מעבר "לקו האדום" - רמה שבה יש פגיעה בריאותית לאוכלוסיה. לפי נתוני מסירות כלי הרכב השנתיים וקצב סלילת הכבישים והמחלפים ניתן לנבא בביטחון שהמצב לא ישתפר - להיפך.
עד שתהיה לנו רשת תחבורה ציבורית יעילה וזולה, אפשר לנסוע יחד במכונית. נסיעה משותפת מבזבזת פחות דלק, מפחיתה את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר. החיסכון - גם בדלק, גם בעצבים וגם באוויר לנשימה - מתחלק בין כולם; בין כולנו למעשה. הפרטיות אמנם נפגעת - אי אפשר למשל לזייף בקולי-קולות עם הרדיו - אבל גם בחברותא יש יתרונות.
בארצות הברית ואירופה, שם מרחקי הנסיעה גדולים הרבה יותר, זו כבר שיטה נפוצה, שאף נהנית מנתיבים מהירים מיוחדים המיועדים לכלי רכב עם יותר מנוסע בודד. בארץ היוזמה עדיין בחיתוליה אבל ניתן למצוא כבר עתה באינטרנט לא מעט אתרים באמצעותם אפשר למצוא טרמפים או להתחיל ביוזמה לשיתוף נסיעה על בסיס קבוע.
"קצת כמו נישואים"
מבחינת יקי בכר, תושב באר שבע העובד בקריית גת, מדובר כבר בהרגל ממכר. בכר אמנם מקבל מטעם מקום עבודתו רכב בליסינג, אבל תנאי החוזה ההולכים ומתקשחים של חברות הליסינג הפכו לדבריו את הנסיעה היומיומית לבלתי משתלמת. "מדובר בנסיעה של 100 קילומטרים מדי יום, ובחוזה הנוכחי ישנה הגבלת קילומטרז' בשל מחירי הדלק", הוא מבהיר.
לפני מספר חודשים, לאחר שחרג ב-5,000 קילומטרים מהמגבלה המותרת בחוזה, נקנס בכר באלפי שקלים. זמן לא רב אחר כך, כשגילה את אחד מאתרי הנסיעה המשותפת, השתפר המאזן שוב לטובתו.
"דרך האתר מצאתי תושב באר שבע שעובד באותו אזור כמוני, ומהר מאוד יצרנו קשר וראינו שזה עובד טוב" מספר בכר.
- והחסרונות?
"צריך למצוא מישהו שמסתדרים איתו", הוא מודה. "זה קצת כמו נישואים".
אחד מהאתרים שמספקים פתרונות נסיעה משותפת הוא האתר "נסענו"(www.nasanu.com) - בו רשומים כיום כמה מאות משתמשים. האתר פותח על-ידי מספר יזמים שהאקולוגיה קרובה לליבם, והוא מאפשר לגולשים לאתר טרמפים ונסיעות משותפות בחינם.
"מטרתנו היא להפוך את התמונה של צמתים עמוסות במאות מכוניות עם נהג לבדו לנחלת העבר", אומר ד"ר נדב דפני, יועץ ומנהל הפיתוח של המיזם.
אתר דומה נוסף המציע שותפים למסע ללא תשלום הוא אתר "טרמפיסט" (www.trempist.co.il) הפועל מזה כשלוש שנים.
אילן ונדרברג, היזם, מספר שהאתר הוקם מתוך חשיבה סביבתית-ירוקה", לאחר 25 שנים בהן חי בנורווגיה. "נורווגיה היא מדינה מאוד 'ירוקה' ובמשך כמה שנים הפעלתי שם אתר, שבו היו כ-20 אלף משתמשים רשומים". בגרסה הישראלית רשומים כרגע רק כ-1,500.
מנגנונים לנסיעה משותפת (Carpool באנגלית) פועלים לא רק במישור הפרטי אלא גם באופן מאורגן - בעיקר על ידי חברות הייטק המחזיקות ציי רכב גדולים לרווחת העובדים. בשל ההוצאות הכבדות על תפעול כלי הרכב והדלק, מעודדות החברות את העובדים הגרים בשכנות להשתמש בכלי הרכב שלהם לסירוגין - לחסוך דלק, עומס וזיהום אוויר. העידוד בא לידי ביטווי במקומות חנייה משופרים - מוצלים או בקרבת מקום העבודה, או בתמריצים כלכליים של ממש - תלושי הנחה או שוברים לארוחות פינוק בגין חיסכון חודשי בדלק.
אתרים דומים נוספים הם אתר "רואדטריפ" (www.roadtrip.co.il); "איזיריידר" (www.easyrider.co.il); "ג'וינט קרפול" (www.jointcarpool.co.il) ו"סע איתי" (www.saiti.co.il).