שתף קטע נבחר

אכיפה בחופים? הצחקתם את הממשלה

מי יאכוף את חוק החופים, האם תאשר ש"ס עבודת אכיפה בשבת, מי יזכה לתקציבי אכיפה ומי יהנה מהקנסות לנהגי רכבי שטח משתוללים. מדינת ישראל רוצה חוף נקי מרכבי 4X4, אך מסתבכת שוב בבירוקרטיה וחיכוכים בין משרדיים

מדוע ממשלת ישראל אינה תומכת בהצעת חוק המיועדת להגביר אכיפה נגד נהגים המתפרעים בחופים? למרות שרק לפני כעשרה ימים נפצעה תיירת מפגיעת רכב שטח שנסע על חוף הים בניגוד לחוק, אירוע שעורר הד תקשורתי עצום והעלה שוב את בעיית ההשתוללות בחופים, בממשלה לא ממהרים לתמוך בהצעת חוק שתגביר את האכיפה. הסיבה: מלחמה על סמכויות ותקציבים בין משרדי הממשלה - הפנים והגנת הסביבה.

 

ובמילים פשוטות: המלחמה היא על מי יהיה אחראי על עבודת האכיפה, ומי יזכה בתקציבים ובהכנסות מקנסות. חבר הכנסת דב חנין, יוזם הצעת החוק הפרטית לתיקון החוק הקיים יחד עם מיכאל מלכיאור, אמר היום: "אין תמיכה פורמאלית של הממשלה בגלל חילוקי דעות בין המשרד להגנת הסביבה למשרד הפנים, שלא הצליחו להסכים מי יבצע את האכיפה ומי יקבל את הכסף".


מי ישמור עלינו על החוף? (צילום: איי פי)

 

אולם למרות המחלוקת בין משרדי הממשלה, הצליחה היום (ג') ועדת הפנים לאשר את הצעת החוק של חברי הכנסת חנין ומלכיאור, לפיה תוגבר האכיפה נגד נהיגה בחופי הים. הצעת החוק מגדילה את סמכויות הפקחים של הרשויות המקומיות, מחמירה את העונשים המוטלים על נהגים העוברים על החוק, ומטילה את האחריות על ביצוע עבירות ישירות על בעל הרכב.

 

יש חוק, אך הוא לא נאכף

"אנחנו רוצים למגר את התופעה של נהיגה אסורה ומסוכנת בחופים", אמר בפתח הדיון יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר פינס-פז. "גם באמצעות חקיקה וגם באמצעות הגברת האכיפה". פינס ציין כי הקדים את הדיון בהצעת החוק לאור התאונה בה נפצעה התיירת, ולאחר מכן פנה לנציג המשטרה בבקשה להגביר את האכיפה. "משטרת ישראל צריכה לתת לזה משקל יתר - ודאי בתקופת הרחצה".

 

הצעת החוק של חנין ומלכיאור אמורה לתקן את החוק הקיים, שנכנס לתוקפו לפני יותר מ-10 שנים, אך אינו נאכף בפועל. חנין מסביר: "ההגדרות בחוק כיום אינן מספיק ברורות או מקיפות. הגענו למצב בו החוק הוא אות מתה והוא לא נאכף, ולכן הסיכון לרוחצים והרס החופים ממשיך ללא מפריע. הצעת החוק מנסה לתקן כל אחד ואחד מהאלמנטים של החוק הקיים".

 

בין התיקונים המוצעים, הצעת החוק מגדירה באופן ברור את סמכויות הפקחים שיעסקו באכיפה, ומטילה את האחריות על נהיגה אסורה בחוף על בעל הרכב עצמו. עוד מוצע כי בית המשפט יוכל להטיל על עבריינים עונש מאסר לתקופה של עד חצי שנה. במשרד הפנים גם מציעים להכפיל את הקנסות הקיימים: כיום, הקנס בגין נהיגה אסורה בחוף ים מוכרז הוא 1,000 שקל, בעוד עבירה דומה בחוף לא מוכרז גוררת קנס של 500 שקל בלבד.

 

ומי יעבוד ביום שבת?

למרות האישור לקריאה ראשונה, במהלך הדיון התעוררו מספר בעיות הצפויות לעכב את יישום הצעת החוק. בעיה אחת נוגעת לעבודת הפקחים ביום שבת - עניין הדורש את אישור משרד התעשייה והמסחר, הנמצא כיום בידי מפלגת ש"ס. "אי אפשר לחוקק חוק שדווקא ביום הכי קריטי, לא אוכפים אותו", אמר פינס. עם זאת, בוועדה מעריכים כי יוכלו להגיע להסכמות עם משרד התמ"ת בנוגע לאישורי עבודה לפקחים.

 

בעיה נוספת - וחמורה יותר - נוגעת לחופים לא מוכרזים. פינס: "לאורך רוב מדינת ישראל יש חופים לא מוכרזים, ושם נגרמות הרבה בעיות, גם בטיחותיות וגם סביבתיות. באופן טבעי, עיריות ורשויות מקומיות יאכפו בחופים המוכרזים, הקרובים אליהן". חנין ופינס סיכמו כי בהכנת החוק לקריאות שנייה ושלישית, יטופל הנושא, למשל באמצעות הגדלה משמעותית של הקנסות לנהיגה אסורה בחופים לא מוכרזים - מצב שייצור תמריץ כלכלי לרשויות המקומיות לאכוף את החוק גם בחופים אלה.

 

אלא שגם אם יאושר החוק המורחב במליאת הכנסת, יש מי שסבור כי לא יהיה בו די על-מנת לשנות באופן משמעותי את המצב. רכז החופים בחברה להגנת הטבע, משה פרלמוטר, סבור כי ללא הקצאת תקציב שיאפשר הפעלת כוח משטרתי בנוסף לפקחי הרשויות, האכיפה נגד עבריינים תישאר לא משמעותית: "פקחים לבדם לא מספיק מרתיעים. חייבים לתקצב כוח משמעותי של שוטרים שיתעמת עם חלק מהג'יפאים, שחלקם אלימים ומטילים מורא על הפקחים. בלי תקציב משמעותי אין סיכוי לאכוף החוק הזה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רכב שטח על חוף הים
צילום: ג'ורג' גינסברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים