שתף קטע נבחר

כל סודות החיים ב־142 סרטים (פרוייקט בשלושה חלקים ארוכים)

מה הופך אותנו לאנושיים? האם יש מוסר אבסולוטי? כל התשובות פה

4. מה הופך אותנו לאנושיים?


"איך למדתי להיות קול? תומר קמרלינג"

 

-"אתה משיג עבודה, אתה הופך לעבודה הזאת. בחור אחד חי בברוקלין. בחור אחר חי בסאטן פלייס. יש לך עורך דין. ברנש אחר הוא רופא. איש אחד מת. איש אחר מבריא. אנשים נולדים, אתה יודע? אני מקנא בך בגלל הנעורים שלך. קדימה, לך תזיין, לך תשתכר. תעשה מה שבא לך. לפחות יש לך אפשרות בחירה. זאת אומרת, כולנו דפוקים. פחות או יותר, אתה יודע".

-"אני לא יודע. זה הדבר הכי מטומטם ששמעתי בחיים".

("נהג מונית")

 

 


"מה לאמץ אותי? אבל יש לי הורים"

 

"צא מהדירה שלך. פגוש מישהי מהמין הנגדי. תפסיק להגזים עם הקניות ועם האוננות. תתפטר מהעבודה. תתחיל קרב. תוכיח שאתה בחיים. אם לא תתבע את האנושיות שלך, תהפוך לסטטיסטיקה. ראה הוזהרת" ("מועדון קרב")

 


"הלל, איך זה להיות כתב רכב?"

 

"יצאתי לחברה כשהייתי בת 15. ידעתי כבר אז שהתפקיד שנגזר עלי למלא - לשבת בשקט ולעשות מה שאומרים לי - נתן לי הזדמנות מושלמת להקשיב ולהתבונן. לא לדברים שאנשים אמרו לי, שבאופן טבעי לא עניינו אותי, אלא לדברים שהם ניסו להסתיר. תירגלתי ניתוק רגשי. למדתי איך להיראות עליזה בעודי תוקעת מזלג בגב ידי מתחת לשולחן. הפכתי לרמאית וירטואוזית. התייעצתי עם מוראליסטים כדי ללמוד איך להיראות, עם פילוסופים כדי לגלות מה לחשוב, עם סופרים כדי להבין מה אוכל לעשות בלי להיתפס, וכל זה התנקז לכדי עיקרון אחד, מופלא בפשטותו: לנצח או למות" ("יחסים מסוכנים")

 

"אסור לנו לשכוח שאנחנו בני אנוש, וכבני אנוש אנחנו חולמים, וכשאנחנו חולמים, אנחנו חולמים על כסף" ("העוקץ הספרדי")

 


חניבעל לקטר: "איך אנחנו מתחילים לחמוד, קלריס? האם אנחנו מחפשים דברים לחמוד? קדימה, עשי מאמץ לענות".

קלריס סטרלינג: "לא. אנחנו רק...".

חניבעל: "לא. אנחנו מתחילים בלחמוד את מה שאנחנו רואים כל יום".

("שתיקת הכבשים") 

 

-"אני לא מכיר אף אחד שיכול לעבור את היום בלי שתיים־שלוש רציונליזציות עסיסיות. הן חשובות יותר מסקס".

-"בחייך. שום דבר לא חשוב יותר מסקס".

-"באמת? ניסית פעם להעביר שבוע בלי רציונליזציות?".

("החברים של אלכס")

 

"אני כל כך נרגש שאני בקושי מצליח לשבת במקום אחד או לסדר מחשבה בראש שלי. אני חושב שזאת התרגשות שרק אדם חופשי יכול לחוש, אדם חופשי בתחילתו של מסע שסופו לא ידוע. אני מקווה שאצליח לחצות את הגבול. אני מקווה לפגוש את החבר שלי וללחוץ את ידו. אני מקווה שהאוקיינוס כחול כמו שהוא היה בחלומות שלי. אני מקווה" ("חומות של תקווה")

 

בריאן: "אתם מבינים אותי לא נכון. אתם לא צריכים ללכת אחרי! אתם לא צריכים ללכת אחרי אף אחד! אתם צריכים לחשוב בעצמכם! כולכם אינדיבידואלים!".

קהל: "כן! כולנו אינדיבידואלים!".

בריאן: "כולכם שונים!".

קהל: "כן, כולנו שונים!".

איש בקהל: "אני לא".

קהל: "ששש".

("בריאן כוכב עליון")

 

"אני זוכר הכל. זאת הקללה שלי, איש צעיר. זאת הקללה הגדולה ביותר שהוטלה אי פעם על המין האנושי: זיכרון" ("האזרח קיין")

 

"אינטליגנציה. שום דבר לא הביא על המין האנושי יותר צרות מאשר האינטליגנציה" ("חלון אחורי")

 

אר.ג'יי הדביבון: "אם בן אנוש רואה אתכם, פשוט תשכבו, תתגלגלו ותלקקו היטב את המבושים שלכם. הם מתים על זה" ("מעבר ליער")

 

"למדתי משהו על הטבע האנושי כשהייתי קטן, והנה הוא: החזקים לוקחים מהחלשים, והחכמים לוקחים מהחזקים" ("הנער מאוקלהומה")

 

"אני מאמין שהחיים נחלקים בין הנורא והאומלל. אלה שתי הקטגוריות. הנוראים הם מקרים סופניים, עיוורים, נכים - אין לי מושג איך הם עוברים את החיים, זה מדהים מבחינתי - והאומללים הם כל האחרים. אז אתה צריך להיות אסיר תודה אם אתה אומלל" ("הרומן שלי עם אנני")

 


"סופרמן לא הפך לסופרמן: סופרמן נולד סופרמן. כשסופרמן מתעורר בבוקר, הוא סופרמן. האלטר־אגו שלו הוא קלארק קנט. התלבושת שלו עם ה־S הגדולה, זאת השמיכה שבה הוא היה עטוף כתינוק כשהקנטים מצאו אותו. אלה הבגדים שלו. מה שלובש קנט - המשקפיים, חליפת העסקים - זאת התחפושת. זאת התחפושת שסופרמן לובש כדי להשתלב בינינו. קלארק קנט הוא אנחנו כפי שסופרמן רואה אותנו. ומהם המאפיינים של קלארק קנט? הוא חלש, הוא לא בטוח בעצמו, הוא פחדן. קלארק קנט הוא הביקורת של סופרמן על המין האנושי כולו" ("להרוג את ביל 2") 

 

"אבא שלי אומר שכמעט כל העולם שקוע בשינה. כל מי שאתה מכיר. כל מי שאתה רואה. הוא אומר שיש רק קומץ של אנשים ערים, והם חיים במצב תמידי של תדהמה מוחלטת"

 ("ג'ו נגד הוולקנו")

 

"אי אפשר להעלים כאב ואשמה בהינף אחד של מטה קסמים. אלה הדברים שאנחנו נושאים איתנו, שהופכים אותנו למי שאנחנו. אם נאבד אותם, נאבד את עצמנו. אני לא רוצה שהכאב שלי יילקח ממני! אני זקוק לכאב שלי!" ("מסע בין כוכבים 5: הגבול הסופי")

 

-"קורה לך שאת מרגישה כאילו את ככה קרובה למצב שבו תהיי בהיסטריה מוחלטת 24 שעות ביממה?".

-"חצי מהאנשים שאני מכירה מרגישים ככה. אלה שיש להם מזל מרגישים ככה. השאר באמת היסטריים 24 שעות ביממה".

("גראנד קניון")

 

"לא משנה באיזה דרך מתוחכמת תתגנב אל המראה, ההשתקפות שלך תמיד תסתכל עליך ישר בעיניים" ("ליבו של אנג'ל")

 

"דעות הן כמו חורי תחת. לכל אחד יש אחת" ("לארי פלינט: האיש והסקנדל")

 

"האם אי אפשר לומר שבסופו של דבר, האנושות כולה מוצאת להורג על פשע שהיא ביצעה? ההבדל הוא שכל אדם הולך בסופו של דבר, ואני הולך מחר בשש בבוקר. הייתי אמור ללכת בחמש, אבל יש לי עורך דין חכם" ("מלחמה ואהבה")

 

5. האם יש מוסר אבסולוטי?


"טיטו מהחפ"ק?"."לא, מיוגוסלביה"."תפס חופשה, החרא"

 

-"ג'ולס, אתה מכיר את הפילוסופיה שלפיה ברגע שאדם מודה שהוא טעה, סולחים לו מיד על כל השגיאות שלו? שמעת על זה פעם?".

-"תזדיין לי מהפרצוף עם החרא הזה. הבן זונה שאמר את זה מעולם לא נאלץ לאסוף פיסות קטנטנות של גולגולת בגלל התחת המטומטם שלך".

("ספרות זולה")

 

"אתה זקוק לאנשים מוסריים, אבל כאלה שיכולים גם ליישם את האינסטינקטים הקדמוניים שלהם כדי להרוג בלי להרגיש. בלי תשוקה. בלי לשפוט. כי השיפוט הוא מה שמביס אותנו" ("אפוקליפסה עכשיו")

 

"מצפון. חתיכת דבר. אם אתה מאמין שיש לך מצפון, הוא יציק לך למוות. אבל אם אתה לא מאמין שיש לך, מה הוא כבר יכול לעשות לך?" ("האוצר מסיירה מאדרה")

 

"אדם שמספר שקרים, כמוני, בסך הכל מסתיר את האמת. אדם שמספר חצאי־שקרים שכח איפה הוא הסתיר אותה" ("לורנס איש ערב")

 


"ביום הראשון שלי בג'וב, אתה יודע מה למדתי? איך לזהות רוצח. נניח שאתה עוצר שלושה חבר'ה בחשד לאותו רצח. אתה מכניס אותם לתא למשך הלילה, ומי שישן למחרת בבוקר הוא האיש שלך. אתה מבין, כשאתה אשם ויודע שנתפסת, אתה יכול לנוח קצת" ("החשוד המיידי")

 

"עדיף לא להיות מוסרי מדי. זה גורם לך לשדוד מעצמך יותר מדי חיים" ("הרולד ומוד")

 

"טוב ורע, מותר ואסור - אלה דברים שהומצאו עבור האדם הממוצע, האדם הנחות, מפני שהוא זקוק להם" ("החבל")

 

"לפעמים, דברים שעשויים להיות נכונים או לא נכונים הם הדברים שאדם צריך להאמין בהם יותר מכל. זה שאנשים טובים מיסודם; זה ששום דבר לא חשוב יותר מכבוד, אומץ ומוסר; זה שלכסף ולכוח אין שום משמעות; זה שהטוב תמיד מנצח את הרע; והכי חשוב שתזכור זה שאהבת אמת לא מתה לעולם. זכור את זה, ילד. זכור את זה. לא משנה אם זה נכון או לא. אתה מבין, אדם צריך להאמין בדברים האלה כי אלה הדברים ששווה להאמין בהם" ("אריות יד שנייה")

 


"אשמה היא קשקוש זעיר־בורגני. אמן יוצר לעצמו את העולם המוסרי שלו" ("קליעים מעל ברודוויי")

 

"כמו שזיגמונד פרויד אמר פעם, סלק את האשמה מהדרך - ומי ירצה אי פעם לזיין?" ("מעבר לעמק הבובות")

 

"מוסריות היא פשוט הגישה שאנחנו מאמצים כלפי אנשים שאנחנו באופן אישי לא מחבבים" ("בעל אידיאלי")

 

"מוסריות. מבצרו האחרון של הפחדן" ("רעב מוטרף")

 

"כולנו חייבים לחשוש מאנשים רעים. אבל יש סוג אחר של רוע, ואנחנו חייבים לחשוש ממנו יותר מכל דבר אחר: אדישותם של האנשים הטובים" ("הקדושים מבוסטון")

 

"האם יש מוסריות אבסולוטית? אולי. ואז מה? אם אתה חושב שיש, קדימה - תנהג בהתאם. אנשים רעים הולכים לגיהנום? אני לא חושב. אם אתה כן חושב, תנהג בהתאם. האם קיים גיהנום על פני האדמה? כן. ואני לא מוכן לחיות בו. יצא לך פעם לחרבן ככה שהרגשת כאילו הרגע ישנת 12 שעות?" ("גלנגרי גלן רוס")

 


מחזר רוסי: "מי יכול לומר מהו מוסר?".

סוניה: "מוסריות היא סובייקטיבית".

רוסי: "סובייקטיביות היא אובייקטיבית".

סוניה: "רעיונות מוסריים מייחסים תכונות לחומרים שקיימים רק בדואליות רציונלית".

רוסי: "לא כשלוחה הכרחית של קיום אונטולוגי".

סוניה: "אולי מספיק כבר לדבר על סקס?".

("מלחמה ואהבה")  

המשך בגיליון אוגוסט. אל תגידו שלא הזהרנו אתכם


לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מספיק לדבר על סקס!
איור: צחי פרבר
מומלצים